A budai királyi kertek egykor az ország kertművészetének talán legsokoldalúbb alkotásai voltak, amelyeket Buda várának sorozatos ostromai pusztítottak el szinte maradéktalanul.
Reneszánsz kert
Első jelentős időszaka Hunyadi Mátyás nevéhez
fűződik, aki megalkotta Buda első (reneszánsz) kertjét; erről sajnos ma
már nem alkothatunk hiteles képet, viszont a kortárs leírások alapján
viszonylag sok információ tudható róla.
A reneszánsz kertművészetet elsősorban irodalmi forrásokból és
képzőművészeti ábrázolásokból, kisebb részben régészeti feltárásokból
ismerjük. A korai reneszánsz legjobban ismert kertjei Magyarországon a
budai királyi palota belső kertje és a visegrádi palota kertjei –
mindkettő Mátyás korából. Mint azt a helyreállított visegrádi példa is
mutatja, itáliai mintára („hortus italicus”) jellemzőjük a geometrikus
tagolás, fontos elemeik a lugas, a halastó, és a szabályos kiültetésű
virágágyás. Sokszor komoly, akár tagoló szerepet kap a filagória,
ritkábban a szökőkút és a kapcsolódó dokumentumokban sokat szerepelnek a
költséges kerítések is.
Mátyás idején éppúgy a gótikus építészet uralkodott a Magyar Királyság
területén, mint Európában másutt. Függőkertjét is csak a XV-XVII.
századi metszetek alapján ismerjük, ahol pompás, fényűző reneszánsz
kertet alakítottak ki labirintussal, sétálótornácokkal, formára nyírt
fákkal és bokrokkal, valamint egy márvány villával. Mindez az őt
megelőző, az Anjou-ház idejében kialakult humanista kapcsolatoknak
köszönhetjük, amely kialakult a magyar és az itáliai királyságok között.
Mátyás király - hatalma megszilárdítása után - óriási építkezésekbe
kezdett, hiszen udvara fényt és pompát kívánt: olasz hatásra
átalakíttatta és reneszánsz elemekkel díszíttette a már Zsigmond korában
is csodálatra méltó budai és visegrádi kerteket, majd újakat építtetett
Nyéken és Tatán.
Az első kertészeti leíróink, Antonio Bonfini, Aelius Lampridius
Cervinus, Caspar Ursinus Velius, majd Taurinus István, később pedig Oláh
Miklós püspök különösen nagyra értékelték olasz építészek (Leone
Battista Alberti, Chimenti Camicia, Baccio Cellini) tevékenységét, akik
Itáliából érkeztek és a királyi díszkerteket, azaz várkerteket az ő
terveik alapján valósították meg.
A korabeli ábrázolások tanúsága szerint kertművészetünk ebben az
időszakban lépést tartott az európai kertkultúrával, sőt, Buda kertjei
esetenként annak színvonalát is meghaladták. A várfalakon belül tornyok,
kerti pavilonok épültek, s megtalálhatók voltak egyéb reneszánsz kerti
elemek is: virágos, pázsitos mezők, gyümölcsösök, díszkutak, madárház,
útvesztő, lovagi tornapálya.
A királyi kertek elsősorban a felüdülést, pihenést szolgálták, de a
gyümölcsök, ehető növények, gyógynövények bizonyára fogyasztásra
kerültek. Ezekre csak következtetni lehet, mint ahogyan a középkori
kolostorkertekben is így volt, kezdve Hildegard von Bingentől a
magyarországi kolostorokig. Rapaics szerint Mátyás király kertje követte
a reneszánsz kertekre jellemző felépítést. A xystus sétára, mozgásra,
elmélkedésre alkalmas oszlopcsarnok volt. A körülötte elterülő tér
kertészeti kiképzése, a virágos lugasok, függőkertek sok, illatozó,
piros, sárga és fehér rózsával, majoránnával, liliommal, futó szőlővel
hozzájárultak a kellemes közérzet kialakulásához. Erre pedig a harcban
és belviszályokban megfáradt Mátyás királynak nagy szüksége volt. Nyáron
a nagy meleget a kertben kiépített hűtőző helyiségek tették
elviselhetővé. E pinceszerű helyiségeket cryptoporticusnak nevezték. A
kert központi helyén szép díszkút helyezkedett el (Mátyás királyi
kútja). A kert szerves része volt a vadkert. Ez olyan gyümölcsöskert
volt, ahol megfértek a vadak („vadkárról” nem áll rendelkezésre írásbeli
forrás), de építettek benne madárházat és kisebb halastavat is. A
hagyományos gyümölcsök mellett edényekben, cserepekben mediterrán
növényeket is neveltek, pl.: narancs, citrom, babér, mirtusz,
gránátalma, füge, datolyapálma, rozmaring. A leírások szerint az utak
mentén bukszusok nőttek, ezen kívül szabályos fasorokban ültetett
hársfák fokozták a kert hangulatát
Mátyás király humanista műveltségének köszönhetjük, hogy Magyarországon
a kertkultúra soha addig el nem ért mértékben felvirágzott. A
dísznövények művészi elrendezésű, ún. reneszánsz kertekben való
megjelenése teret hódított és meghatározóvá vált az elkövetkezendő
időkben.
És bár e kertek a másfél évszázados török uralom alatt is fennmaradtak
(lévén, hogy a törökök is szerették a kerteket), sajnos az
1686-os ostrom
során a Királyi-palotával együtt végérvényesen megsemmisültek.
A kertek újjáéledése
A romok eltakarítása és a Várhegy platójának rendezése után a palota és környezete történetében új korszak kezdődött. Az új, III. Károly által építtetett barokk palotához tartozó díszkert - tehát az újkori Várkert - eddig fellelt első ábrázolását a palota környékét rendező Mikoviny Sámuelnek az 1740-es években készített, Budát ábrázoló térképén találjuk.
Az apró kert a palota Dunára néző homlokzata előtt (a régi palota bővítésének szándékával jelölve)
A Várhegy keleti lejtőjén, a palota keleti homlokzata előtt, a két középkori kortinafal közötti falszorosban látható a kert sematikus ábrázolása, középen a később is meglevő szökőkúttal. Az 1749-ben, François Langer francia hadmérnök által felvett térkép már a déli rondella területén, valamint a palota és a Zeughaus közötti területen is jelöl kertet. E kisméretű, nagyrészt a középkori falak által határolt területeken létesített, egymástól elkülönülő kerteknek nem volt közvetlen kapcsolatuk a palotával. Mivel e kertábrázolások meglehetősen elnagyoltak, további következtetésekre, részletek elemzésére nem adnak módot.
Mária Terézia idején
Az új kertek megjelenése Mária Terézia idejére tehetők, amikor az 1760-as években felépült az új Királyi-palota, s köré barokk díszkertet telepítettek. Ezek nagyrészt a palota Dunára néző homlokzata előtti teraszokon jöttek létre. Ezt a helytartó, Albert szász-tescheni herceg és felesége, Mária Krisztina palotába költözése (1765) is indokolta, akik igényt tartottak egy szép kert kialakítására. E kert az újonnan épített északi szárny előtti teraszon, a mai Savoyai-szobor közelében valósult meg, alkotója nagy valószínűséggel a palota építési munkáit az 1760-as évektől felügyelő, részben tervező Franz Anton Hillebrandt volt. Hillebrandtnak a királynőhöz 1767. december 3-án írott feljegyzéséből tudjuk, hogy a terveket Albert főherceg kérésére újból átnézte és ismételten jóváhagyta.
Buda látképe 1777-ben (csupasz hegyoldal, nyers várfalak)
Ugyanitt említ Hillebrandt egy bizonyos schönbrunni holland kertészt, aki nem
más, mint a kertet kivitelező Adrian van Steckhoven, a schönbrunni császári
kastélykert igazgatója. Steckhoven 1768 januárjában járt Budán a kert építésének
ügyében. Minden bizonnyal az új teraszkertről és esetleg a többi kertrész
felújításáról, átalakításáról van szó. Az újonnan bővült Várkert első ismert
kertészét, Joseph Georg Tillét 1769 áprilisában említik először. Tille évi 300
forint fizetést kapott a magyar kamarától. Ugyanazon év október 26-án a
királynő rendeletére a kamara Klagenfurtba küldte, az ottani főhercegi kastély
kertjének megépítésére. Fizetését továbbra is a magyar kamara biztosította.
Grassalkovich Antal kamaraelnök 1771. március 11-én kelt jelentésében már a
palota és minden tartozékainak, így a kertek elkészültéről is beszámol.
Októberben egy Johannes Reich nevű kertészt (hortulanus) is említenek az iratok.
Az új teraszkert elkészültét jelzi Hillebrandtnak ugyanebből az évből való
palota-alaprajza, „Garten" felirattal, de a részletek feltüntetése nélkül.
Mellette, a Zeughaus és az új prépostsági épület által közrefogott területen
konyhakertet (Küchel Gartel) jelöl a rajz.
1783-ban II. József elrendelte az egyetem Pestre helyezését, amely 1786-ban
történt meg.
A Mária Terézia idejében felépült palota és a Várhegy déli csücske az 1780-as
években (a Duna-parti bástyát ekkorra már lebontották)
A Várkert első ismert kerttervei 1789-ből valók, s a
palota északi szárnya előtti teraszkert átalakításához készültek; a
kertet felosztó vadgesztenye-allék pótlását, egyes fák cseréjét, illetve
az allék metszéspontjában álló lécrácsos pavilon bontását írták elő. A
bekerített kert díszkapuja a palota középrizalitja felől nyílt. 1790-től
Sándor Lipót nádor költözött a palotába. Korai halála miatt mindössze öt
évig lakott itt, de ez alatt a kertben lényeges átalakításokat végeztek.
A felső teraszkert lebontott pavilonja (Trilasch Lusthaus) helyén 1792
novemberében márvány medencéjű szökőkút építését határozták el, s bár a
medence építésére 2520 forintot szántak, az végül nem készült el.
Ugyanekkor a rondella területén gyümölcsfák ültetését és a fák nevelését
szolgáló szabadon álló rácsok, valamint primőrágyások kialakítását
irányozták elő.
A Királyi-palota és környezete 1789-ben (a teraszkert közepén lévő pavilon már
nincs meg)
Szintén 1792-ben határozták el a palota déli
homlokzata alatti teraszon az egyszerű kialakítású üvegház,
valamint egy szinttel lejjebb, a rondella fölött (a lovaglóiskola
mellett) trapéz alaprajzú kertészlak építését.
Mindkét épület tervei fennmaradtak.
Ekkor nevezték ki a
Várkert új kertészét, Mayer Dávidot, akinek elődjéhez hasonlóan 300
forint évi jövedelmet biztosítottak.
A Várhegy déli végében az 1790-es években
egy kanyargós utakkal behálózott angolkertet hoztak létre, amely az ezt
követő évtizedek alatt folyamatosan fejlődött. Kiteljesedése a
botanikában és kertművészetben járatos József nádor idején valósult meg
a XIX. század elején. 1793 márciusából maradt fenn a teljes Várkert első
részletes ábrázolása, mely a barokk stílusú kert építésének befejező
szakaszából való, s annak lényegében a végleges állapotát rögzítette.
A valódi uralkodói kert szerepét csak rövid időszakokban betöltő barokk
Várkert csupán a középkori falak közötti kis területeket foglalta el a
palota közvetlen környékén, s a dísz- és haszonkertek hasonló súllyal
jelentek meg benne. Méretét és díszítőelemeinek összetettségét tekintve
a XVIII. század második felének akár a többi udvari, akár a nagyobb
hazai főúri kertépítkezéseivel összehasonlítva, nem sorolható a
jelentősek közé, stiláris szempontból pedig kissé konzervatívnak
mondható. Bővítése, nagyformátumú barokk kertkompozíció kialakítása (a
falak bontásával és a meredek hegyoldal teraszosításával) óriási
költségekkel járt volna. A barokk Várkert lényegében megőrizte formáját
egészen a palota 1849-es ostromáig és szerves részévé vált az új,
nagyobb, jelentősebb kertegyüttesnek.
1792-ben Franz Holzinger budai polgár kezdeményezésére, Talherr József
kamarai építész tervei szerint megépült a Tabánból a Várhegyre, a palota
udvarára felvezető gyalogút, amelyhez a déli várfalon kaput kellett
nyitni. Ez a mai Buzogánytorony melletti Ferdinánd-kapu elődje volt. Az
út a kapun át az „Újvilág" területére, onnan pedig egy kanyarodó és
erősen emelkedő alagúton át a hegytetőn álló palota udvarára érkezett. A
kapu és az út építése kapcsán padok, fából készült gloriett és más
épületek elhelyezését is tervezték, de ezek megvalósulásáról nem
kerültek elő adatok. Az út építésével megkezdődött a Várhegy déli
lejtőjének rendezése és használata.
Amikor 1793-ban a palotát körülvevő barokk kertegyüttes építése
befejeződött, a déli várlejtőn Sándor Lipót igényei szerint már új
szellemű s jóval nagyobb kiterjedésű szentimentális tájkertet
létesítenek. Az új, kanyargó utakkal behálózott, facsoportokkal és
virágágyakkal díszített kert tervezőjének hagyományosan a jól ismert,
zweibrückeni születésű Bernhard Pétrit (1767-1853), korának kiemelkedő
tehetségű kertépítőjét tartják, akit állítólag a nádor hívott
Magyarországra.
A királyi palotához csatlakozó, a hegyoldal adottságait figyelembe vevő,
azokat jobban kihasználó tájkert végül a Várhegy déli lejtőjén épült meg
1793 és 1795 között. Az új - úgynevezett „Alsó" vagy „Angol" - kert
nyugat felé az új, déli várkapuhoz vezető útig, dél felé a Szarvas térig
húzódott. Kelet felől a Várhegy alján épült Duna-parti házsor, észak
felől pedig a palotától a Dunáig húzódó kortinafal (az úgynevezett
Vízhordó lépcsővel) határolta.
A hegyoldalban létesítendő kertet a XVIII-XIX. század fordulóján
hazánkban általánosan elterjedt átmeneti, más néven szentimentális
kertstílus jellemzi, melyben a kacskaringós utakkal erős kontrasztot
képeztek az említett (a barokk kertek jellegzetességeit őrző) egyenes
allék és teraszok; az érzelmekre pedig romok és más hangulatkeltő elemek
hatottak.
József nádor idején
Sándor Lipót 1795-ben bekövetkezett halála után
öccse, József főherceg (előbb helytartó, majd nádor) költözött a
palotába. József nádor - a híres margitszigeti és alcsúti park alapítója
- budai lakhelye környezetének szépítésére is nagy gondot fordított, s
időről időre újabb területekkel bővítette a kertet. A nádor fejlesztési
elgondolásairól egy Bécsben őrzött kertterv tanúskodik, amely 1807.
augusztusi datálású. Ennek alapján megvalósult a Dunához levezető kerti
lépcső, az országút melletti kilátóterasszal. Megépült az a (későbbi
terveken „Garten Salettf-nek nevezett) kerti lak is, amely a
Vízhordó-lépcső és a déli kortinafal találkozásánál kapott helyet, s
amely hátul a kortinafalnak támaszkodott.
A rondella alatt látható az első tervről megismert (ezúttal már
szabályos kövekkel szegélyezett), vízinövényekkel beültetett medence,
amelyben később teknősbékákat is tartottak. Közelében kerek rózsalugas
látható, benne körbefutó paddal. A hegy délkeleti oldalán, a Duna-parti
házsor fölött a tervlap szőlőültetvényt ábrázol, s a korabeli látképek
is arról tanúskodnak, hogy ezt a területet ekkor még nem foglalta el a
tájkert. A terv az ültetvény szélén csőszkunyhót (Hüterhütte) is jelöl.
Az új várkapuhoz vezető gyalogút másik (nyugati) oldalán is szőlőt
termesztettek, ezt a területet később is Szőlőskert néven emlegették.
A rondellába vezető egykori Zsigmond-kori kaputorony helyén álló, már a
korábbi terven is parasztháznak nevezett műromszerű építményt a tervlap
"holland parasztházaként" (Hollandisches Bauernhaus) említi. A kertben
állt egy másik, középkori kőfaragványok felhasználásával épített műrom
(Ruderum samt Grabstein) is, amely a keleti hegyoldal falaihoz
csatlakozott. Ez - egy itt elhelyezett római sírkőről - később a
hangzatos "Török sír" nevet kapta. A tető nélküli helyiségre emlékeztető
műrom a kazamatákat rejtő várfalnak és egy keskenyebb, kelet felé lefutó
falnak támaszkodott, s átjárót képezett a vízmű fölötti keskeny kertbe.
Ebben a falak közé szorított, zárt, meredek kertrészben kicsiny, két
helyiségből álló remetelak kapott helyet. A terven a kerti építmények
sorában találjuk a galambházat, amelyet a keleti falszorosban, a
kazamaták nyílásában jelöl.
A XIX. század elején a kert területe tovább nőtt kelet felé. A Duna
partján, az országút szélén álló házsor egyes telkeit a nádor
megvásárolta, s bennük konyhakertet létesített. Hasonlóan haszonkertet
hozott létre a keleti hegyoldalban is, a két kortinafal közötti
területen, egy korábbi élelmiszerraktár helyén. Ide került az új,
nagyobb kertészház is, amely mellett hosszú, egyszerű üvegházak kaptak
helyet. Mindkét új kertrészben szabályos, négyszögekre osztott
haszonkerteket létesítettek. A rondella fölött 1792-ben épített, trapéz
alakú kis kertészházat ekkor magtárnak (Saamenhaus) használták, a
mellette álló, korábban istállónak használt L alakú épület pedig a
kertészsegédek lakása lett.
A botanikában járatos nádor számos különlegességgel is gazdagította a
kert növényállományát. Törekvésének fényes bizonyítéka a kert 1826-ban
összeállított növényjegyzéke, amely a melegházi növényekkel és az
egynyári virágokkal együtt nem kevesebb, mint 2440 növényfajt és -fajtát
tartalmaz. A korabeli leírások több mint 300 rózsafajtát említenek. A
kertet József nádor megnyitotta az érdeklődők számára, az ugyanakkor
fontos reprezentációs színhellyé is vált.
1814-ben előbb Buda városa rendezett itt ünnepséget Lajos főherceg
tiszteletére, majd ugyanebben az évben a nádor adott kerti fogadást a
bécsi kongresszust követően Pest-Budára látogató Sándor cár, I. Ferenc
és III. Frigyes Vilmos porosz király számára. A kert útjait, lépcsőit
mindkét alkalommal kivilágították.
A Várkert kiterjedése a XIX. század elején
Petrich András festménye Buda és Pest panorámájáról, 1818-ban
A Várhegy és kertjei (Richter Antal Fülöp festménye Petrich András után)
Ebből az időszakból már jó néhány helyszínrajzot és
látképet ismerünk, melyeken a kisebb változtatások jól nyomon
követhetők. Az 1830-as évek végén a kert délkeleti sarkából a rondella
felé vezető vadgesztenyesor felső végénél a korábbi szabályos, kissé
lekerekített téglalap alakú gyepes térséget átalakították, helyén íves
utak kanyarogtak. Hasonlóképpen a vízmű melletti terasz és az onnan
induló allé is megszűnt, szintén íves utaknak adva helyet.
A kertet József nádor megnyitotta az érdeklődők számára, amely
ugyanakkor fontos reprezentációs színhellyé is vált. 1814-ben előbb Buda
városa rendezett itt ünnepséget Lajos főherceg tiszteletére, majd
ugyanebben az évben a nádor adott kerti fogadást a bécsi kongresszust
követően Pest-Budára látogató Sándor cár, I. Ferenc és III. Frigyes
Vilmos porosz király számára. A kert útjait, lépcsőit mindkét alkalommal
kivilágították és piramisokkal díszítették, de hangverseny, illetve
színielőadás is emelte az ünnepek fényét.
1822-ben Schams Ferenc Buda városát leíró munkájában hosszan és
érzékletesen mutatja be a kert szépségeit: "...így vezet az út a
vízvezeték egy íve alatt a kert legnagyobb és legbájosabb részéhez, az
angolparkhoz. Virágzó és lombos sövények mellett, kisebb és nagyobb
dombok között kanyarognak az utak, és minden lépés után újabb
meglepetést tárnak a sétáló elé. A növényvilág buja sűrűségétől elfáradt
szem csakhamar a művészet válogatott alkotásaira bukkan, itt valamely
régiség kelti fel csodálatunkat, ott kerek vagy tojásdad táblákban
elhelyezett pompás tavaszi virágok tarka gyűjteménye köti le
figyelmünket".
1838-ban született meg a polgárság részére az Ellypse-sétány a Várhegy
keleti lejtőjén. A Pest felé remek kilátást nyújtó területen hosszú
szerpentinutakat alakítottak ki, melyeket végig fasorok kísértek.
Kialakításával megkezdődött a palota előtti (az északi kortinafaltól
északra fekvő) keleti hegyoldal rendezése.
Bár a Várkert terepadottságai - meredek hegyoldal, korlátozott terület,
egyes kertrészeket elzáró várfalak - nem kedveztek egy nagyszabású
klasszikus tájpark kialakításának, mégis sikerült olyan, a lehetőségeket
messzemenően kihasználó, harmonikus kompozíciót létrehozni, amelyet a
XVIII. század végétől kezdve lényegében a II. világháborúig csak
gazdagítottak és mindig az újabb igényekhez, stílusokhoz igazítottak.
Az 1840-es évek derekán határozták el a Királyi-palota felújítását, amit
viszont az 1848-as szabadságharc megakasztott egy időre, sőt, a palota
az 1849. májusi ostrom során majdhogynem teljesen leégett, a
berendezései részben elpusztultak, különösen a középső traktus és a jobb
oldali szárny szenvedett súlyos károkat. A kertek gondozására ilyen
körülmények között nem adódott megfelelő körülmény. A vár 1849-es
ostroma a kertben is jelentős károkat okozott, de az ostrom előtt az
üvegházak növényeit Alcsútra menekítették).
A szabadságharc
leverése után a legsürgősebb munka egy szükségtető felhúzása volt, hogy
a palota állapota ne romoljon tovább az időjárás viszontagságai során. A kertek helyreállítása
tulajdonképpen ezzel egyidőben zajlott le.
A klasszikus Várkert születése
A kertbéli új épületeket, valamint a régiek
felújítását a palotán dolgozó építészek: Carl Ehrenberger és Carl
Neuwirth tervezték; elképzeléseiket Holczer József mérnök-asszisztens,
valamint Lerch és Ulrich rajzolók öntötték formába. A munkálatokat előbb
Schurer von Waldheim kormánytanácsos, az ő halála után pedig (1854-től)
Joseph Weiss építési felügyelő irányította.
A bontások már 1850-ben elkezdődtek, s az átépítés 1857-re lényegében be
is fejeződött (1853-ban kezdik el kialakítani a ma is ismert Várkertet).
A palotától délre fekvő teraszokon álló két üvegházat lebontották, s a
felső helyére nagyobbat, reprezentatívabbat építettek. A hosszúkás,
ötszög alaprajzú új üvegház alakját a várfal vonalának megtörése
határozta meg. Délre néző főhomlokzatát háromtengelyes, félköríves
záródású nyílásokkal ellátott, attikával koronázott középrizalit tette
díszesebbé, mely mögött reprezentatív szalon kapott helyet. A
kőburkolatú szalon berendezése kárpitozott öntöttvas ülőgarnitúrából
állt, ezt Kern József pesti öntöttvas-bútorgyárából rendelték.
A bejárattal szembeni falfülkébe egy Ruth-szobrot terveztek felállítani
bronzból vagy márványból. A szobornak több rajzát is ismerjük: Carl
Ehrenbergertől és Francischetti szobrásztól. Utóbbi márványból
készíttette volna el, de a bécsi Mohrenberg cég katalógusából való
bronzszobor rendelése is szóba került. Végül azonban a szobor anyagi
okokból nem valósult meg, helyére egy posztamensre kígyókkal és
szörnyekkel díszített, ónból öntött nagy vázát helyeztek. A szalon két
oldalán - a korábbi két üvegházat kiváltandó - egy-egy hideg, illetve
meleg helyiség kapott helyet, a hasonló üvegházak hagyományos
felépítésének megfelelően.
1852-ben felmerült az az elképzelés, hogy a bicskei Batthyány-kastély
növényházaiból a Nagy Károly csillagász által 1848 előtt gyűjtött
értékes növényanyag megmaradt részét a Királyi-palota új üvegházába
szállítanák. Hogy ez végül megtörtént-e, nem tudni. A gotizáló
parasztház a szabadságharc alatt nem pusztult el, így azt csak
felújítják, az 1792-ben épült egykori kertészlakkal ugyanezt teszik.
Ebben az időszakban bontották le a palota északi szárnya előtti
teraszkert sarkán álló - az ostromot egyébként átvészelő - nyolcszögű
barokk pavilont.
A helyreállítás nem sokat változtatott a kert korábbi felépítésén. A
korabeli alaprajzok nyomán megállapítható, hogy nyugat felé a
Ferdinánd-kapuhoz vezető út túloldalán, a korábbi Szőlőskert területével
bővítették a kertet, bár az út továbbra is közcélokat szolgált. A
délkeleti hegyoldalon elterülő szőlőültetvény, valamint a korábbi
zöldségesek helyén is tájkert jellegű kertrészeket létesítettek. Az
úgynevezett Újvilág területen lebontották a korábbi melléképületeket, s
gyümölcsöst telepítettek. Ide költöztették a nyári lovaglóiskolát is. A
barokk eredetű kertrészek ekkor vesztették el eredeti formájukat.
Bár a keleti homlokzat előtti felső teraszkert egyes fasorai
megmaradtak, négyszögű tábláit továbbra is szimmetrikus, de íves mezők
váltották fel, virágágyakkal. A rondellabeli gyümölcsös és a Duna
melletti kertészet területét is tájkert foglalta el, a Duna-parti
házsorba ékelődő kisebb zöldségesek helyén pedig faiskolát létesítettek.
1837-ben az 1792-ben létesített déli kaput és gyalogutat kocsival is
járható szélességűvé építették át, majd az Alagút építése kapcsán újból
felmerült a várba vezető kocsiutak kiépítésének kérdése, melyre számos
terv született. Clark Ádám eddig ismeretlen szerpentinút-tervei az
Ellypse-sétány területére készültek, amelyek megépültével a sétány
megszűnt volna. Clark e terve kapcsán Széchenyi Istvánra hivatkozik,
mint ötletadóra, s ez valószínűsíti, hogy a Várhegy keleti oldalára
tervezett, az alagút építésével szorosan összefüggő út ötletét is
Széchenyinek köszönhetjük.
E tervek mellett Reitter Ferenctől és Pribék Béla mérnöktől is
fennmaradtak hasonló szerpentinút-tervek, továbbá a Ferdinánd-kapuhoz
vezető kocsiút kényelmesebbé tételére is készült terv, amely az egyenes
utat - a Várkert területét is érintve - szerpentinszerűen kanyargóssá
tette volna. Mindezek azonban csak elképzelések maradtak, egyik sem
valósult meg. Helyettük a ma is létező, az Ellypse-sétányt észak felől
megkerülő Hunyadi János út épült meg, szintén Clark tervei alapján.
Hunfalvy János 1856-ban már így ír a Várkertről: "...a várpalota
legszebb díszéül a várkert szolgál, melly azt három oldalról környezi.
[...] Az ostrom alatt az is sokat szenvedett, de most már helyre van
állítva, sőt a hegy nyugati oldalán tett több uj ültetménnyel tetemesen
gyarapodott".
Folytatódott tehát a kert bővítése és gazdagítása, a korábbi építmények
és a kert szerkezetének lényegében teljes megőrzésével. A palota
ellátását szolgáló korábbi haszonkertek helyét is díszkertek foglalták
el, növelve a reprezentatív területeket. Az új kerti építmények (például
üvegház, sétafolyosó) és a lovaglóiskola elköltöztetése is a kert
reprezentatív jellegét fokozták.
Az 1849-es budai kolerajárványban elhunyt Tost Antal főkertész közvetlen
utódját - aki talán egyben a helyreállítás kivitelezője is volt - nem
ismerjük. 1861-ben Mráz (Mrász) Károlyt nevezték ki e posztra, aki
egészen 1903-ig vezette a kertet, s így működése során a kert több
építési periódusának lehetett tanúja és aktív részese.
Az eklektikus kert születése
Újabb, nagyobb szabású
munka csak jóval később, az 1870-es években következett. Ekkor
készült el az első terv a Várkert átalakítására, illetve a Várhegy Duna
felőli oldalának rendezésére. Supp Schlossinspektor több jelentésében
foglakozott a Várkert alatti építkezéssel, a Várkertbazár
kialakításával.
1873-ban vetődött fel a
szegényes Duna-parti házsor lebontásának gondolata, s területének a
Várkerthez csatolása, ugyanis hiányzott a kert
egységes és méltó lezárása a Duna irányában, sőt a magánépítkezések
veszélyeztették a zavartalan kilátást Pest felé.
Ugyanezen év márciusában az Fővárosi Közmunkák Tanácsa alelnökévé nevezték ki
Podmaniczky Frigyes bárót, aki kezdeményezte a Várkert teljes
átalakítását és korszerűsítését. Ezután ő lett a palota átépítésének a
motorja mintegy három évtizeden keresztül. Az átalakítási munkák
megkezdése előtt első lépésként a Vízivárosban megakadályozták egy olyan
ház felépítését, amely elvette volna a kilátást a Dunára. Ezután 1873
májusában a házi tervező, az Közmunkák Tanácsa mérnöki osztályának
vezetője, Reitter Ferenc készített terveket a Várkert Duna felőli,
keleti oldalának lezárására. Csak a szükséges engedélyek megszerzése
után adták át a feladatot Ybl Miklósnak, az akkori legtekintélyesebb
magyar építésznek. A Várkert-bazár építésével párhuzamosan ő emelte a
szomszédos
Várkert-kioszkot, amely
a gépház és a vízmű feladatát is betöltötte.
1879-1881 körülire lehet datálni azt az Ybl-akvarellt, amely a
palotakert dunai oldalának északi fele, az úgynevezett Ellipsz-kert új
kialakítását ábrázolja kelet felől. A kert két terasza közti közlekedést
is megoldó tervezett antikizáló építmény kétségkívül Ybl munkásságának
egyik gyöngyszeme lett volna. Az öttengelyes épület főhomlokzata elé
négy jón oszlopos, timpanonnal koronázott portikusz került volna,
amelyre két oldalról lépcsők vezetnek fel. Két oldalán szoborfülkék, az
attikamezőben gazdag reliefek díszítették volna.
A terveken az épület tetején kettős terasz látszik: alul fedett, dór
oszlopos, felül nyitott terasz helyezkedett volna el. A késő reneszánsz
antik templomelemekkel megoldott villáira emlékeztető építmény nem
valósult meg és a tőle északra, a Zeughaus közelében tervezett kör alakú
„tempietto" sem (amelynek a helyén egy korábbi barokk épület állt
ekkor). Ez utóbbi eredetét viszont nem kell messze keresni: ekkor még
állt a kápolna melletti északi zárt udvaron Franz Anton Hillebrandt
(1719-1797) centrális kiképzésű Szent Jobb-kápolnája.
1875-ben Ybl Miklós tervei szerint elkezdik építeni a Várkert-bazár látványos
épületegyüttesét, amely 1883-ban készül el. Megépítésével közvetlen és harmonikus kapcsolat jött
létre a kert és a Duna-part között. Az Ellypse-sétány Siklótól délre eső
részét a Várkerthez csatolják.
Az elkészült bazár 1883-ban
A királyi kertek egyik leglátványosabb része a palota előtti, több száz méter hosszú keleti terasz neobarokk kertje volt. A palota középtengelyében, a Hauszmann-féle Habsburg-lépcső előtt elhelyezett Savoyai-szobor körül terültek el a legdíszesebb virágágyak. Az Újvilág-kert területén szökőkúttal díszített neobarokk kertet alakítottak ki. A Ferdinánd-kapuhoz a Szarvas térről felvezető nyilvános kocsiutat lezárták. Az út Szarvas tér felőli végén Hauszmann Alajos reprezentatív támfal-építményt, ún. „gloriett"-tet épített.
A Várkert és a palota kertjeinek rendezési terve 1886-ból
Az 1870-es évek végén a budai várerődítési telkek
nagy részét Budapest fővárosnak adták át. A védelmi céllal addig
beépítetlenül hagyott glacis területébe esett az 1838-ban fásított
Ellipsz sétány is. Ennek kapcsán került napirendre az időközben
elhanyagolttá vált Ellipsz kert rendezésének kérdése. A területet az
1870-ben átadott gőzsikló pályája metszette ketté, mely fölött két
gyaloghíd vezetett át. Az ettől délre eső részt - amely a Királyi-palota
homlokzata előtt terül el - 1879-ben hivatalosan a Várkerthez csatolták.
Északi fele továbbra is közpark maradt, de a sikló fölötti hidaknak
köszönhetően az egész terület nyilvánosan látogatható lett.
A Közmunkák Tanácsa 1880. július 1-i ülésén
fogalmazta meg az uralkodónak felterjesztett felirat szövegét a
Királyi-palota bővítéséről. Az itt leírt elképzelés szerint a Zeughaus
helyén két újabb szárnyat építenének, s itt helyeznék el az új fogadó-,
dísz- és báltermet. A tervek mellé makettot is mellékeltek, de az
építész nevéről nem esett szó. Ezeket az elképzeléseket nem ismerjük,
Ybl Ervin a tervezést Ybl Miklósnak tulajdonítja.
Bár kétségtelen a kontinuitás az 1871-es Linzbauer-rajzzal és Lehmann
Mór tervével, ekkor már biztosan Ybl Miklós volt a tervező. A nagy
mester életének utolsó évtizedét a palotára vonatkozó tervek és
koncepciók készítése jellemezte, a megvalósulás azonban egyre
halasztódott.
1881-ben az Ellypse-kert parkosítása az ismert pesti műkertész, Weber
Károly terve szerint valósult meg. Az egyszerűbb kialakítású, mégis
látványos és harmonikus összhatású kert kivitelezését, sőt fenntartását
is Weber, illetve cége végezte több éven át. A kert látképét, valamint
néhány itteni szőnyegágy alaprajzát eddig ismeretlen prospektusában is
közölte. A gyors kivitelezés miatt a meredek hegyoldalon keletkező
vízelvezetési problémákat Zellerin Mátyás, a teljes Várkert
vízvezeték-rendszerének tervezője orvosolta.
Ybl Miklós skicce a palota és a kioszk pest felőli látványáról 1883-ban
1883. május 11-én terjesztette Podmaniczky a Várkert
Építési Bizottsága nevében Tisza Kálmán miniszterelnök elé a palota
bővítésére vonatkozó, Ybl által készített négy továbbfejlesztési
változatot:
A) a palota hosszmegoldása a dunai fronton,
B) négyszögű kiépítés a krisztinavárosi szárnnyal,
C) az ünnepi nagyterem bővítése és a nagyudvar szélesbítése,
D) az „Újvilág" felépítése és a fegyvertár helyén kert és őrségi épület
vázlata.
Tisza a B és D változatot javasolta, melynek alapján
Schönbrunnban I. Ferenc József 1883. június 1-jén elfogadta az
előterjesztést. A B és D koncepció elfogadásával
egyidejűleg megszűnt a Várkert Építési Bizottsága és helyette létrejött
a Magyar Királyi
Vár Építési Bizottság. A két változat egyszerre készült: mindegyikre
1885. április 29-i dátumot írtak. A testőrségi épület északi
homlokzatvonalában két manierista jellegű kapu zárja le a Várkertet: a
keleti a megvalósulthoz hasonlóan lépcsős, a nyugati pedig a Szent
György tér felőli magasabb térszintről levezető lejtős úton nyílik. A
testőrségi épület és az átalakított palota tervezett épületegyüttesének
látképét Györgyi Géza festette meg.
A palota bővítési munkálatait végül 1890. június 2-án kezdték meg,
amikor Yblnek már csak néhány hónapja volt hátra életéből.
Ybl Miklós várkertbeli munkásságának következő lépése a Várkert-bazárral
összefüggésben, annak északi pavilonjától (a lebontott régi vízmű
helyétől) induló Vízhordó lépcső falának tetején az úgynevezett
Óriáslépcső építése volt neoreneszánsz kőbábos korlátokkal. Ennek felső
végénél egy régebbi kerti lakot (a már említett Garten Saletth)
alakított át hasonló stílusú tornyos építménnyé. Az északi kortinafalhoz
Ybl téglaburkolatú, bástyaszerű gloriettet és egy kicsiny, a Duna felé
néző, edikulával keretezett pihenőt csatolt.
Az 1890-es években a Várkertben hangsúlyos szerephez jutott a
termelő és az udvart kiszolgáló kertészet fejlesztése. A Királyi
Várkertészet az udvartartáson belül önálló intézménnyé fejlődött, a kert
délnyugati sarkában egy sor új üvegházat emeltek. A palota 1896-os
átépítése során Ilselmann Keresztély és ifjabb Pecz ármin főkertészek
ismét átalakították a növényzetet: a hatalmas Várkertbe Hauszmann Alajos
egy fedett folyosón megközelíthető 1220 m2-es télikertet adott át, majd
pedig 1906-ban átadták Budapest legnagyobb pálmaházát is, mellette egy
narancsházzal és egy díszes oromzatú kertészlakkal (ekkor már a
Királyi-palota Hauszmann-féle kibővítése is zajlott).
Az észak felé, az egykori fegyvertár (Zeughaus) lebontásával kibővített
palota előtti keleti teraszon díszes neobarokk kert készült, amelyet a
korban szokásos szőnyegágyak és pálmák díszítettek. Ekkor tűntek el
erről a területről az eredeti barokk kertből addig megmaradt
vadgesztenye-allék.
Savoyai szobra a Habsburg-lépcső előtt
A palota középtengelyében, a Hauszmann-féle Habsburg-lépcső előtt Ferenc József szobrát kívánták felállítani, de Róna József alkotása, a Zenta városától átvett és "ideiglenesen" itt elhelyezett Savoyai-szobor végül itt maradt. A felső teraszkert reprezentatív jellegét Senyéi Károly Halászó gyermekek című szoborcsoportja is fokozta.
Újvilágkert
A palota krisztinavárosi szárnyának építése jelentős változást hozott a kert egyes részeiben is. Az új épületszárny az egykori Újvilág és Nyúlkert területén épült fel, a középkori falak bontásával. Előtte megépült a Palota út, amely a Krisztinavárosból a Fehérvári-kapu felé és egy leágazással az új palotaszárnyhoz vezetett. Az utóbbi útszakasz nagy része az Újvilág kert északi részén haladt végig, amelyet Karakas pasa tornyának lebontásával jelentősen ki is szélesítettek és parkosítottak. A palotától délre eső, szabadon hagyott területen is díszkertet létesítettek, de ennek eredeti szélessége a várfallal együtt megmaradt. Az Újvilág kert e megmaradt részének szintjét megemelték, s a Palota út építése miatt feleslegessé vált Ferdinánd-kaput a hozzá felvezető nyilvános kocsiúttal együtt lezárták. Ez utóbbi érintette leginkább a korábbi kertrészek struktúráját. Az egykori út alsó végét a Szarvas tér közelében Hauszmann reprezentatív támfal-építménnyel zárta le, amelynek fülkéjébe Senyéi Károly Gyermekei itató nő című szobra került. Az új támfal végighaladt a Logodi utca hegy felőli oldalán. A kert efölött új bejáratot kapott, mely a Palota útról nyílt.
Az újkeletű Buzogánytorony
Az új kapu a Buzogánytorony alatt
A Királyi Kert kapuja (balra fent az új Buzogánytorony)
1896. október 31-én nevezték ki az udvari kert
gondnokának az 1863-ban, Siklóson született, majd Schönbrunnban tanult
Witzel Nándort. Witzel először Gödöllőre került, majd 1904-1927 között
Mráz Károly főkertész utódaként a Budai Királyi Kertek vezetője lett.
Nem csak a budai, de a gödöllői királyi kert is az ő felügyelete alá
tartozott.
1896 körül a palota alatti teraszon a négy évtizeddel korábban épített
üvegház helyett Hauszmann egy korszerűbb, a palotából fedett folyosón
megközelíthető télikertet tervezett, közepén a palota összképéhez jól
illeszkedő, díszes lépcsőpavilonnal. Építése kapcsán lebontották az
üvegház fölött az 50-es években emelt favázas sétafolyosót, helyette
növényekkel befuttatott pergola haladt végig a felső terasz szélén.
A korábbi, parasztháznak nevezett gotizáló műromszerű épületet
lebontották, majd helyén 1898-ban új, magyaros motívumokkal díszített
parasztházat építettek Erzsébet királyné számára.
A déli lejtők kertje
A Várkert fejlesztésében az egyik legfontosabb lépés
a télikerttől a parasztházig, majd onnan az alsó kertbe vezető
díszlépcsősor megépítése volt. A lépcső a kert négy, addig csak hosszú
úton megközelíthető szintjét kötötte össze, s így új tengelyt képezett.
A lépcsősor két helyen is kétkarúvá vált. A rondella mellett egy
vaddisznószoborral díszített nimfeumot fogott közre, melynek felületét
mesterséges cseppkövek borították.
1897-ben Erzsébet királyné számára alpesi sziklakertet is építettek,
amely a rondella déli oldalához csatlakozott. A Witzel Nándor főkertész
elképzelései szerint megépített sziklakert köveit az Alpokból
szállították Budára, s különleges havasi növényekkel telepítették be. A
sziklakert alatt grottaszerű alagút vezetett át, tetején keskeny ösvény
haladt végig, amely az alsó kertet és a rondellát kötötte össze.
A 90-es évek végén a kőből épült középkori várfalak nagy részét -
Hauszmann tervei szerint - téglaburkolattal látták el. A Buzogány-torony
tetején kilátóteraszt alakítottak ki. A torony mellett díszes lépcső
vezetett fel. Hasonlóan díszesebb külsőt kapott a kertészsegédek régebbi
eredetű, L alakú lakóépülete, valamint az egykor kertészházként
létesített, trapéz alakú kerti épület is. A Szarvas tér közelében, a
Váralja utca 20. szám alatti telken épült fel Hauszmann tervei szerint
az egyemeletes kertészház, amelyben később a Királyi Kertek Igazgatósága
működött.
A Várkert részlete, kilátással a Dunára és Pestre
A 90-es években lezajlott építkezések során ismét
hangsúlyos szerephez jutott a termelő és az udvart kiszolgáló kertészet
fejlesztése. A reprezentatív kerti építmények (díszlépcsők, télikert)
mellett a palota és a kert ideiglenes díszítését szolgáló növények
előállítása, szaporítása is előtérbe került. A budai Várkertészet a
királyi udvartartáson belül lényegében önálló intézménnyé fejlődött. Az
uralkodópár tartózkodására szolgáló télikerten kívül a kert délnyugati
sarkában egy sor új üvegházat emeltek. Közülük méretében és
jelentőségében kiemelkedett a nagy pálmaház, mely az Állatkert új
pálmaházának megépítéséig Budapestlegnagyobb ilyen épülete volt.
Hasonlóan jelentős volt a Hauszmann által tervezett nyolcszögű
narancsház, mely csak 1896 után épült fel az egykori Szőlőskert
területén. Ezeken kívül még az orchideaházak, azáleaházak, a kis
pálmaház és a kaktuszház volt említésre méltó, és számos kisebb
szaporítóház, melegágyi ablak tette teljessé a kertészetet.
A már említetteken kívül "a fejedelmi parkot négy szobor-csoport is
fogja disziteni, a melyek szimbolikusan dévaj angyalkákkal ábrázolják a
király kedvencz virágait: az orchideát, rózsát, orgonát és ibolyát. A
szobrokat Ligeti Miklós szobrászunk készíti, a Várbazárban levő
műtermében" - írják az ismertetők.
E szobrok erdélyi kőből készültek. Jankovits Gyula Vízözön című
alkotását is említi a korabeli sajtó, a kertet ezenkívül több kisebb
szobor díszítette.
Hauszmann kerti díszkutat készített a lebontott Zeughaus kapuja és az
épület egykori oromzatát díszítő Herkules-, Fortitudo- és
Constitutia-szobor felhasználásával, amelyet a déli kortinafalba
épített. A Várkert külső és belső kovácsoltvas kapuit Jungfer Gyula
készítette. A legreprezentatívabb, a felső teraszkertet északról lezáró,
Hauszmann által tervezett díszkerítés és -kapu, melynek Pest felőli
végére turulszobor került.
A Királyi Várkert ezt követően lényegében változatlan formában állt fenn közel fél évszázadon
keresztül. Ez idő alatt az ország egyik legszebb, leggazdagabban
kialakított és mintaszerűen fenntartott kertje volt, méltó a Kiegyezés
után megerősödő Magyarország uralkodói rezidenciájához.
A Várkert sorsa a XX. században
1918-ban, a kommunista hatalomátvételkor felvetődött a budai és a gödöllői királyi kertek
államosításának gondolata, valamint ezzel egy időben annak felismerése
is, hogy "művészeti kivitelükön változtatni nem szabad".
1919. május 1-én a diktatúra képviselői megnyitották a Várkertet a kétkezi
dolgozók, a játszani vágyó gyermekek és a nagyközönség előtt. Ahogy
Szerb Antal emlékezett: "Mikor kicsi voltam, vasárnap délelőtt be
lehetett menni a Várkertbe. Ilyenkor mindig meg voltam rendülve, úgy
éreztem, a király lát vendégül bennünket, gyermekeit. Azután, az ország
hét szörnyű, apokaliptikus hónapjában, kiírták a kapura: minden a miénk.
Vagyis, hogy semmi senkié. Nagy harmincad volt a város, ebek számára. De
ez ma már mindegy. Az egyetlen jó az volt, hogy be lehetett menni a
Várkertbe, a nap bármely szakában. Be is mentünk, ott is voltunk egész
nap. Itt nem volt szociális termelés, a fák termeltek szigorúan
individualista
alapon, nádori emlékű jóillatokat".
A rezsim bukása után Horthy Miklós kormányzó költözött a palotába (a
nyolcszáztizennégy szobából mindössze kilencet foglalva el). Ha volt rá
ideje, a Várkert gyalogútjain sétált. Szörényi Mihály visszaemlékezése szerint
"május végéig a
kiültetésnek rendben kellett lenniök,
mert ez idő tájt volt a garden party és 4-5000 vendégnek megnyílott a
várkert, és kiváltképpen a palota körül pompáznia kellett".
A diplomáciai fogadások és más ünnepségek alkalmával a várkertészet
üvegházaiban
nevelt növényekkel díszítették fel a palota reprezentatív termeit is.
Az itt termesztett orchideákkal és azáleákkal a várkertészet hamarosan
nemzetközi hírnévre tett szert, s
ez elsősorban Witzel Nándor főkertésznek, majd utódjának, az 1918-ban
udvari főkertésznek, 1927-ben kertészeti főfelügyelőnek, 1931-ben pedig
kertészeti igazgatónak kinevezett Szörényi (Strnad) Mihály (1881-1963)
nemesítő munkájának köszönhető.
Szörényi volt korának egyetlen jelentős magyar orchideanemesítője.
A várkertészetben nemesített orchideák közül számos hibridet
megörökített Csapody Vera (1890-1985) 1939-40-ben.
Az itt szaporított azáleák eladásából a várkertészet jelentős
jövedelemre is szert tett.
1921. május 22-én a várkápolnában volt a törzskapitányok eskütétele,
ugyanezen esztendő augusztus 21-én pedig a Várkertben került sor az első
ünnepélyes avatásra (ezt követően ennek helyszíne a Margitsziget lett,
1930 tavaszán azonban még egy zártkörű vitézi pótavatás volt a vár
udvarán). Az avatás utáni kerti buliról így emlékeztek: "A királyi
várkert gyönyörű természeti miliőjében adódott a legközvetlenebb alkalom
ahhoz, hogy a fenséges vendégek előtt a magyar úri középosztály is
egyformán hódolhasson. Az idei garden-partynak kitűnő idő kedvezett és
ezt még fokozta az, hogy összeesett az olasz király budapesti
tartózkodásával. Minden pesti szokás ellenére már 5 óra előtt
gyülekeztek a Szentgyörgy-téri kerti kapu előtt a meghívottak s
kapunyitás után megindult az áradat a kert centruma felé, hol a
nagylépcsőn a királyi és kormányzói pár, valamint József főhercegek
karonfogva vonultak le a terített asztalokhoz [...]".
Az őrök posztolási helyét a szolgálati szabályzat írta elő. Az
Udvarlaki-őrség a palota nehezebben megközelíthető részeiben, többek
között az alagsori Ezüstkamra előtt, illetve külső helyszíneken (például
a Várkert különböző pontjain) teljesített szolgálatot.
A második világháború során, számítva a fegyveres
harcra, a vár védelmére az előkészületeket már korábban megszervezték.
Eszerint a legbelső védelmi góc a vár és a Várkert területe, ahol a
lövészzászlóalj puskás százada és a gyalogos testőrség helyezkedett el.
A második védelmi vonal külső öve a főhercegi palota, a Honvédelmi
Minisztérium épülete és a Színház utca Dísz téri torkolata. Ennek védői
a testőr lövészzászlóalj katonái voltak. A lovas testőrség - felnyergelt
lovakkal az istállóban - a védelem tartalékát képviselte. A Várhegy
északi részét, a Bécsi kapu és a Kapisztrán tér, illetve Bástyasétány
vonalat a budapesti Őrzászlóalj katonái védték. A felvezető utakat
elaknásították. A csatában többen megsebesültek, stucatnyi német katona
esett el.
1945. január 31-én Pesten egész nap látni lehetett, amint a szovjet nehéz és vadászbombázók szünet nélküli mélyrepülésben támadják a Várat. E napon a Várkertet olyan bombatámadás érte, hogy gyakorlatilag teljesen elpusztult. Zolnay László szerint - aki február 15-én vágott neki barátjával a még akkor is égő Budának - a vár, a palota és a Várkert "siralmas, szívet szorító látvány" volt: a déli szárny jó része leomlott, a krisztinavárosi szárnynak pedig nemcsak nyugati, de déli része is füstölgött még.
"Az 1686-os - török ellen vívott - budai ostrom emléke szorította el a szívemet. Akkoron, 1686-ban azt írta a szemtanú Zsigmond és Mátyás hajdani palotája végső pusztulásáról, tüzéről: Olyan a kiégett budai palota, mint egy üres koponya, amelybe gyertyát dugtak"
A Királyi Várkert története a háború befejeztével
gyakorlatilag véget ért. A bombázások során komoly károk keletkeztek az
építményekben és a növényzetben
egyaránt, de - akárcsak egy évszázaddal korábban - egyes építmények,
valamint a sziklakert, a szabadföldi
növények és a kerti utak jelentős része most is viszonylag épen vagy
helyreállítható állapotban vészelte át a pusztítást.
Az ostromot követő
időszakban
azonban másként alakult a kert sorsa, mint az 1850-es években. A romok eltakarítása után a kert területén ásatásokat
végeztek, amelynek során a középkori
palotaegyüttes számos addig ismeretlen, értékes részlete került elő.
E munka során - valamint annak
befejezését követően - az újkori építményeket egytől egyig lebontották.
A háború után történtekre így
emlékezett vissza az egykori kertészeti igazgató,
Szörényi Mihály: "...azokhoz a megbeszélésekhez
az ostrom után, [hogy] mit csináljanak a romos várkerttel, elfelejtették
meghívni a kertészeket, a régészek megelőzték őket, és az egykori
kertkultúra helyén a középkori várfalak kultusza támadt".
Az ásatásokat követően a palota új rendeltetéséhez, építészeti
kiképzéséhez és eszmei koncepciójához idomuló kertek létesítéséhez
fogtak.
A várba
vezető, a kert története során többször napirendre
kerülő szerpentinút építése - Rákosi Mátyás kívánságára - az 1950-es
években valósult meg a keleti hegyoldalban, a középkori falak
áttörésével, új támfalak építésével és az egykori keleti falszoros
kertjének lekövezésével.
A Hauszmann-féle parasztház
helyén felépítették a Zsigmond-kori kaputornyot, a
várfalak által körbezárt udvarokban pedig - a palota
helyreállítását vezető Gerő László által meghatározott koncepció alapján
- középkori hangulatot idéző
kerteket építettek Gombos Zoltán és Ormos Imre
tervei szerint. Az alsó kertrészek terveit Kiss E. Gusztáv, a KÖZTI
munkatársa készítette.
Újkori kitaláció: a rondella és a kaputorony 1964-ben (körülötte gaz, por és
csövestanya)
Turisták özöne az egykori Királyi Várkert helyén 1968-ban (a palotában még ekkor
is folytak a "felújítási" munkálatok)
A keleti palotahomlokzat előtti, szinte teljes egészében lekövezett felső teraszon, valamint a cour d'honneuné bontott-bővített nyugati udvaron barokkos formákat idéző, kőszegéllyel erősen kiemelt, nyírott borbolyával szegélyezett gyepes táblákat képeztek ki.
1970-re az egykori kert helyén csak füves domboldal volt látható
A környezet bár ápolt és rendezett, ez már egyáltalán nem emlékeztet az egykori
eklektikus kertre
A Rendszerváltás utáni két évtizedig jószerivel csak Senyéi hangulatos alkotása, a Halászó gyermekek, a rondella déli oldalán álló kétszáz éves japánakác és az Újvilágkert helyén ottfelejtett romos szökőkút-medence tanúskodott az egykori Királyi Várkert létezéséről. Az egymást követő kormányok tanácstalanságát, pénzhiányát és akaratlanságát végül az Orbán-kormány 2010-ben bekövetekezett választási győzelme törte meg: a Nemzeti Hauszmann Program keretén belül nemcsak a Várkert-bazár újult meg, hanem kellő figyelmet fordítottak a bazárhoz csatlakozó egykori kert rendezésére is.
A Várkert legújabb felújítása
Várkert-bazár és a hozzá tartozó Öntőház udvar
A Várkertet a dunai oldalról lezáró, a városképben kiemelt helyzetű Várkert Bazár pusztulásának végső stádiumához érkezett. Az együttes a világörökség részét képezi, felújítása a legsürgetőbb feladat. Megoldatlan a Bazár előtti Ybl Miklós tér rendezése, bekapcsolása a város vérkeringésébe. A háború után épített erődrendszer csonkolta a Várbazár pavilonjait, ezért hiányzik az együttes egykori szerves gyalogos közlekedési kapcsolata a királyi palota irányába. Az Öntőház udvar rendezetlen, rossz állapotú, „ideiglenes" építményekkel. Az Északi Kortinafal átjárójának háború utáni befalazásával az udvar zárvánnyá vált, jelenleg teljesen kihasználatlan.
Déli vagy alsókert
A kert keleten a Déli Kortinafaltól a Várkert bazár felett keződik és a centrumában lévő Déli Nagyrondella körül fordulva, a Szarvas tértől a Palota úti feljáróig tart. A teljes kertrész rekonstrukcióra vár, egykori eleganciája mára teljesen eltűnt. A kertnek jelenleg nincs hangsúlyos pontja. A különösebb látnivaló nélküli terület elhanyagolt, kihalt, egyes részei teljesen amortizálódtak. A Szarvas tér felőli megközelíthetőség jellegtelen, hiányzik egy impozáns kialakítású fogadótér.
Középkert - volt Keleti Kisudvar
A Kortinafalak között helyezkedik el, ez a terület a legelső volt Budán az újkori királyi kertek sorában. Ez a struktúra az 1950-es évekig, a szerpentin út építéséig sértetlen maradt.
Újvilág kert
A kertet a Nemzeti Könyvtár „F" épülete és a Nyugati zárt udvar fala határolja. Szabadon lévő délnyugati sarkán a Buzogány torony áll. Zárt, nyugati fekvése meleg mikroklímájú udvarrá teszi. Kialakítása egyszerű, funkcionális. A faállomány igen vegyes, mind fajta, mind elrendezés tekintetében. Az Újvilág kert mai kertépítészeti kialakítása műemlékvédelmi szempontokat nem vett figyelembe.
Keleti nagy terasz
A terasz a Szent György teret záró, díszes Hauszmann-féle lépcsőtől az Északi kortinafalig tart. Központi eleme a kupola tengelyében elhelyezkedő Savoyai terasz, amely királyi palota közvetlen környezetének legreprezentatívabb része. A terület nagyrészt burkolt, a Savoyai-szobor két oldalán igényesen fenntartott parterre-t találunk.
Zárt udvarok
A három udvar a királyi palotát három oldalról öleli körbe. Az egykor feltöltött területen kialakított kerteket az 1960-as évek második felében, a középkori kolostorkertek eszközrendszerének felhasználásával alakították ki, magas színvonalon.
A Budavári királyi kertek revitalizációs koncepciója
A Királyi Palota és környezete a II. világháborút követően gyökeresen megváltozott. Ebben döntő szerepe volt a középkori erődrendszert rekonstruáló régészeti szemléletnek és gyakorlatnak, valamint az 1950-es években a keleti várlejtőn megépített felvezető útnak. Nyilvánvaló, hogy a Királyi Palota, valamint a teraszok és kertek egykori szerves, harmonikus kapcsolata nem állítható vissza teljes mértékben. Ezért a régészeti rekonstrukció elemeit integrálni kell, adottságaikat lehetőségként kell felfogni a királyi palota és a kertek bemutatására, körbejárására. Koncepciónk figyelembe veszi a kertek történeti előzményeit. Nem egyetlen korszak kertművészetét élesztjük fel, hanem az adott kertrész hagyományát, megvalósíthatóságát vesszük figyelembe. Ezért kert- helyreállításunk egy időutazás, amelyben a reneszánsz kert megidézésétől a barokk kerten át a neoreneszánsz és a neobarokk kert is megtalálható, de eklektikus tájkertet és kortárs kertet is magában foglal. A királyi kertek tervezése és megvalósítása csak környezetükkel együtt képzelhető el.
Képek hamarosan!