A tatárjárás pusztítása (1241) ráébresztette IV. Béla királyt arra, hogy csak megfelelő és korszerű védelem biztosítása mellett szabad új királyi központot létesítenie. Így a tatárok támadásának könnyű zsákmányául esett Óbuda helyett tőle délre, a hadászati és gazdasági szempontból egyaránt elsőrendű fontosságú dunai átkelőhely fölött húzódó, meredek sziklán, az ún. pesti Újhegyen alapította meg Budát, a XIII. század közepétől a király és az ország véglegessé váló fővárosát.
A budavári Mátyás-templom a Szentháromság téren álló, nagy történelmi múltra visszatekintő műemlék épület. Két uralkodói párt koronáztak meg falai között: Ferenc Józsefet és Erzsébetet, valamint IV. Károlyt és Zitát. A Mátyás-torony teljes magassága a templom padozatától 78,16 méter, a járda szintjétől 76,57 méter. A látogatók számára a torony alsó koszorúerkélyét nyitották meg, amelynek magassága 46,73 méter, és amelyre 197 lépcsőn lehet feljutni.
A Mátyás-templom csarnoka
A Várhegy déli részén elhelyezkedő királyi épületeket
és azok északi szomszédságában elterülő polgári települést várfallal
vetette körül, s csakhamar sort kerített a város egyházi igényeinek a
kielégítésére, vagyis a Máriának szentelt templom építésére. Buda e
legrégibb egyháza nemcsak a város királyi palota utáni második
kiemelkedő épülete lett, hanem egyszersmind országos jelentőséget is
kapott.
A Várhegyen végzett ásatások alapján sokáig azon a véleményen voltak,
hogy a tatárjárás előtt e területen nem volt fontosabb település. Zolnay
László kutatásai azonban a volt domonkos kolostornál és a palota nyugati
előterében épp az ellenkezőjét bizonyítják. Olyan nyomok is előkerültek,
amelyek korábbi házak tűzvész által történt pusztulására engednek
következtetni. E tűzvész a mongol támadás következménye lehet. Gyürky
Katalin szerint e korai település feltételezhető temploma a domonkosok
egyháza helyén állhatott.
A Mária-templom első okleveles említése 1247-ből származik. A következő
évben IV. Ince pápa újra a budai Újhegy Mária-egyházáról beszél
(„ecclesia beate Marié de Novo Monté Budensi"). E két korai adat esetleg
vonatkoztatható a Gyürky által feltételezett templomra, amely - ha
valóban létezett - nem épülhetett a mai Mária-templom helyén, mert a
később ismertetendő és Schulek Frigyes által végzett ásatás annak
semmiféle előzményét azon a helyen nem találta.
E ma még fel nem oldott bizonytalansággal szemben áll IV. Béla 1255-ben
kiadott hiteles oklevele, amely a királyi kegyurasághoz tartozó egyházat
építendőnek mondja: „ius patrona-tus, quod in ecclesia Sanctae Mariae in
ipso Castro construenda, nobis, utpote vero pat-rono competebat". Ugyanő
1269-ben a Mária-egyházat újonnan épültnek említi: „ecclesia beate
Virginis Marié in Monté Budensi noviter fabricata". Az okleveles egykorú
források arra mutatnak, hogy a templom lényegében 1255 és 1269 között
épült. E kormeghatározást a szerkezeti és formai vizsgálatok mindenben
megerősítik.
A templom első formájában háromhajós, álkereszthajós bazilika volt.
Főszentélye a szabályos tizennégyszög felével záródott, a
mellékszentélyek egyenesen végződtek. Mivel a kereszthajó északi és déli
szárnya nem nyúlt túl a mellékhajók vonalán, e megoldás álkereszthajónak
tartandó. A nyugati homlokzatot a mellékhajók tengelyében erőteljes
toronypár emelte ki.
Villard de Honnecourt, a Mária-templom feltételezett építője
(A kép azon a 33 pergamen egyikén található, amely a tulajdonát képezte.
Feltételezések szerint a képen Villard látható, bár erre bizonyítékokkal eddig
nem szolgáltak a kutatók)
A templom maradványai e legkorábbi építési korszakban
egy előbbi és egy későbbi kőfaragó műhely működését bizonyítják. Az
előbbi a hamarabb megépült szentélyben és álkereszthajóban, az utóbbi a
hosszházban és a tornyokon dolgozott. Az 1250-1260-as évekből való
oszlopfőkre laposan kialakított, szkematikusabb levéldísz tapad, anyaguk
mészkő, az 1260-1270-es évekre tehető későbbi műhely leveles dísze
plasztikusabb, a természethez közelebb álló, és kétségtelenül magasabb
színvonalat képvisel. A kőfaragók anyagként ekkor homokkövet használtak.
Az északi torony földszinti boltozatát tartó pillérfőkön emberi és
szörnyalakok is megjelennek.
E XIII. század harmadik negyedéből származó templom szerkezetében,
részletformáiban egyrészt az észak francia gótikához igazodott, másrészt
bőségesen tartalmazott burgundiai elemeket is, amelyeket a
Közép-Európában oly nagy jelentőségre szert tett ciszterci rend,
valamint Dél-Németország és Ausztria közvetíthetett.
Csemegi József eredményesen vetette össze a Mária-templom alaprajzi
rendszerét a lyoni Szent János-székesegyházzal, ahol ugyancsak
megtalálható a budai egyház szentélykiképzése, álkereszthajója és a fő-
és mellékhajó azonos szélességi aránya, valamint felépítésének mértani
összefüggése. Csemegi a templom tervezőjének Villard de Honnecourt-ot
sejti, aki a XIII. században kétségtelenül járt Magyarországon, de -
amint Gerevich László kutatásaiból azóta kiderült - nem a tatárjárás
után, hanem annál jóval előbb.
Szerepet játszott a pilisi ciszterci apátsági templom építésében, az ott
talált szarkofág alakos és díszítő faragványainak létrejöttében. E
töredékek alapján rajzban rekonstruált gyönyörű szarkofágban az 1213-ban
meggyilkolt Gertrúd királyné nyugodott. Ha Villard szerzősége a budai
Mária-templomot illetően nem is tartható fenn, annyi bízvást
elfogadható, hogy az épület mestere ismerhette a híres picardiai építész
művészi körét.
A budai gótika szóban forgó legelső és legjelentősebb alkotása IV. Béla
ottani építőműhelyének minden lényeges sajátságáról tájékoztat. Az
épület rokonságot mutat a margitszigeti domonkos apácák
kolostortemplomával csakúgy, mint a soproni ferences templom 1280 körüli
időre tehető, finom kidolgozású szentélyével. Amikor 1276-ban a
Mária-egyház legkorábban ismert plébánosát, Keresztélyt Árpádházi Margit
szentté avatásával kapcsolatos tanúkihallgatások alkalmával említik, az
épület első formájában már készen állhatott. Szépsége és nagysága az
egykorú szemlélőt is megejtette. Mikor az 1301-ben kihalt Árpád-ház
utódaként a női ágon rokon cseh Vencel királyként vonul be Budára,
Ottokár Horneck verses krónikája az eseményről így ír: „Sy furten in an
der Zeit In ain schon Munster weit Daz ist geweit und erpawn Zu Ern
Vnser Frawn", vagyis „Ők bementek ebben az időben egy szép dómba,
amelyet a Miasszonyunk tiszteletére szenteltek és építettek".
Néhány évvel később, 1309-ben Anjou Károly Róbert az első magyar király,
akit a budavári Mária-templomban a főoltár előtt koronáztak meg: „in
maiori Ecclesia S. Máriáé de Castro Budensi... ad coronatio-nis ., I
Caroli... celebranda, ante ipsum al-tare". A város német polgárainak
plébániatemploma így vált a XIV. század elejétől országos események
színhelyévé.
A magyaroké a város északi részén emelkedő, ugyancsak XIII. századi
Magdolna-templom volt, amelynek önállóságát szinte másfél évszázadig
vonta kétségbe a Mária-egyház. Csak 1390-ben sikerült az e tárgyú hosszú
pert lényegében lezárni.
1334-ben kelt az első oklevél a Wulfingus budai patrícius által
alapított Szent László-kápolnáról, amely a Mária-egyház cintermében
állt, az épülettől elég messze délre, s amelyet Zolnay Lászlónak
sikerült azonosítania Domenico Fontatának 1686-ban a budai várról
készült helyszínrajzán. Külön érdekessége az épületnek, hogy nincs
keletelve. Tengelye észak-déli irányú, s szentélye dél felé néz.
A kápolna kegyurasága az alapító családja magvaszakadtával a XV.
században a vele nőágon rokon főúri Somi családra szállott. A kegyúri
jogot Somi Gáspár temesi ispán 1521-ben pápai engedéllyel az ipolysági
premontrei konventre ruházza át. A kápolna a XVIII. században eltűnt.
Maradványai talán a Tárnok utca 9-11. számú házak telkének keleti
felében lappanganak.
Buda ábrázolása Hartmann Shedel Liber chronicarum című könyvből, 1493. (a jobb felső sarokban látható a korabeli Mária-templom)
Nagy Lajos uralkodásának vége felé kezdődhetett meg a bazilikális
hosszház átépítése csarnokszerkezetűvé. 1370 körül új kapuzatot
nyitottak délnyugaton. A nagyméretű és igen díszes kettős bejárat
oromzatában Mária halálát megjelenítő terjedelmes dombormű került. A
felépítésében és ábrázolásában az egykorú dél-német megoldásokkal
(Nürnberg, Szent Lőrinc-templom főbejárata) rokon kapu a hazai gótikus
szobrászat egyik legkimagaslóbb példája. Mestere a királyi palota
Anjou-kori kápolnája emeleti kétnyílású kapujának is alkotója lehetett.
Erről világosan tanúskodik a kápolna bélletének megmaradt töredéke,
azonos metszetű profiljával és kőfaragó jegyeivel.
A Mária kapunak ajtószárnya soha nem volt. Ebből következik, hogy
valamikor eredetileg előcsarnokának kellett lennie.
1384-ben a templom déli tornya ledőlt. A nevezetes eseményről Windecke
krónikája eleven részletességgel számol be. Bár a szerencsétlenség éppen
istentisztelet alatt, zsúfolt templomban történt, emberélet nem esett
áldozatul. („Alsó man zalt von gotes geburt 1300 und 84 jore an dem
sontag, alsó man singet exurge. Do sang ein priester sin erst messe in
unser lieben frouwenkirchen zu Ofen in der pfarren; do viel der
kirchturm nieder und was vil volks in der kirchen und geschach nie
keinen men-schen kein leit zum tode"). Ekkor már folyhattak a csarnokká
való átalakítás munkái, s talán ez is hozzájárulhatott a torony
leomlásához. A mellékhajókat felemelték a fő- és kereszthajó
magasságára, és így az egyenes záródású mellékszentélyek elbontása után
a háromboltszakaszos, sokszög záródású mellékszentélyek építésével és a
főszentéllyel való egybekapcsolásukkal csarnokszentélyt alakítottak ki.
A mellékszentélyek majdnem a főszentély hosszúságában készültek, s így
annak az első templomban betöltött uralkodó szerepe megszűnt. Ez az
alaprajzi elrendezés és az akkor újonnan készült részletek, főként az
oszlopfők, jól párhuzamba állíthatók a garamszentbenedeki bencés
apátsági templom 1405-ben befejezett átalakításával, így valószínű, hogy
a Mária-templom csarnokszerkezetének munkája is a XV. század elején
fejeződött be.
A cseh, osztrák és délnémet igazodású budai átépítésben felismerhető a
prágai Parler-műhely hatása. A közép-európai csarnok-templomok
kialakításában és elterjesztésében a XIV. század második felében
kiemelkedő szerepet játszott Heinrich, az idősebb és a fiatalabb Peter,
valamint ennek testvére, Wenzel Parler. A realisztikus épületszobrászat
elterjesztése e területen szintén a Parierekhez kapcsolható. Legfőbb
központjuk Prága, IV. Károly császár fővárosa, ahol elsősorban Peter
Parler és fiai működtek. Az ottani Szent Vid-dóm munkálatai után a XIV.
század végén a kőfaragók egy része bizonyára IV. Károly fiának, Zsigmond
magyar királynak meghívására a nagyszerű budai palota építkezéseinél
működött közre. A Mária-templom bővítését a király is támogathatta, így
a prágai kőfaragók keze nyoma rajta is felfedezhető. Erről tesz
tanúságot a torzfejes gyámkövek sorozata, amelyek a prágai hasonló
faragványokkal méltán állíthatók párhuzamba.
A szóban forgó templomátalakítással nagyjából egy időre tehető Ellenpeck
János budai polgárnak a Háromkirályok tiszteletére alapított kápolnája,
amely a templom déli oldalához épült, s amelynek falait Schulek részben
megtalálta a sekrestyés-lak lebontásakor. E kápolna takarta el a
délkeleti ajtót. Bár a kápolnáról az első adat csak 1433-ból való,
építési ideje nagy valószínűséggel helyezhető a XV. század fordulójára,
vagy első évtizedére. Az oklevél a gazdag patrícius Ellenpecket már
néhainak mondja. 1406-ban viszont éppen a Mária-templom gondnoka. A
kápolnáról semmi közelebbi nem ismeretes.
Vele ellentétben elég sok fontos részlet került elő Garai Miklós
Mindszentek tiszteletére épített kápolnájáról, amelynek falait és
díszítéseit legalább romosán megtalálta Schulek Frigyes, az általa
vezetett múlt század végi helyreállítást megelőző kutatás során. A
sajnos teljesen elbontott, de jól dokumentált maradványok igazolják,
hogy az ifjabb Garai Miklós nádor e díszes, a XV. század első negyedében
emelt kápolnája is a Parler-kör hatása alatt keletkezett. Ilyen jellegű
részei közül elsősorban a szobrokkal ékes bejárat és az északi fal belső
osztópárkányának mellképsorozata emelhető ki. Az épületről szóló 1461-i
oklevél szerint a kápolna a templom északi oldala mellé került, s benne
helyezték el a nádor címeres, feliratos síremlékét.
A XV. század közepén került sor a Mária-egyház tetőzetének megújítására.
1443-ban a budai tanács átír a bécsi városi tanácsnak és kéri, hogy a
hibás tetőzet megújítására fát és cserepet küldjön Budára. Nagyon
valószínű, hogy színes, mázas cserépről volt szó, amely e korban oly
kedveltségnek örvendett.
Az utolsó jelentős középkori építkezések Hunyadi Mátyás uralkodásának
első felében történtek. A déli mellékszentélyhez 1460 körül
toldaléképítményt, valószínűleg királyi oratóriumot építettek, amely
kétoldalt csúcsíves árkádot tartó nyolcszögletű pillér által
kapcsolódott a déli mellékszentélyhez, fokozván ezáltal a
csarnokszerkezet térhatását. Ugyanekkor a kassai és bécsi tanultságú
mesterek felépítették az 1384-ben eldőlt tornyot, amelynek negyedik
szintjére helyezték Mátyás király címerét, 1470-es évszámmal.
Schedel Világkrónikájának (Liber chronicanum) budai látképe még
csonkának mutatja a tornyot, de befejezettnek ábrázolja a déli
oratóriumot. Ez utóbbi emeletes épületrész szerkezetileg megegyezik a
kassai dóm déli kapuja előtt emelkedő oratórium-épülettel, azzal a
különbséggel, hogy nem a hajóba, hanem a csarnok-szentélybe nyílik. A
Schedel-krónika rajza tehát 1470, azaz a déli torony újraépítése előtt,
a hatvanas évek folyamán készülhetett. A hasonló, emeletes déli
oratóriumok a századfordulón - valószínűleg kassai mintára - az ország
északkeleti, városi plébánia-egyházainál is elterjedtek. Jellegzetes
kialakításuk Sárospatakon, Bártfán, Eperjesen ma is épen láthatók. A
déli torony nyolcszögbe törő harmadik, negyedik és ötödik szintjét
gazdagon kialakított ablakok, liliomos és vakárkádsoros párkányok
ékesítették.
A templom déli oldalán, a cinteremben építette fel Ernuszt János szlavón
bán a Mária mennybemeneteléről elnevezett kápolnáját, amelybe 1476-ban
készült végrendelete szerint temetkezni kívánt. Talán e kápolnát
fedhette az a kazettás, nyilván már reneszánsz stílusú mennyezet,
amelyet 1497. június 22-én Estei Hippolit esztergomi érsek
számadáskönyve említ: „Al plebano di Sta Maria di buda fiorini nonanta
noni per la offitiatura de una capilla laquata".
Ernuszt végrendeletében 100 forintot hagyományozott az új torony
építésére. Valószínű, hogy az adomány a déli toronyra vonatkozik, bár az
sem lehetetlen, hogy ez idő tájt az északit is fel akarták magasítani.
Erre utalhatnak azok a nyomok, amelyek a templom múlt századi
újjáépítésekor az északi toronyban még láthatók voltak. A XV. század
harmadik negyedében folytatott fontos építkezések, amelyek a templom
végleges középkori alakját meghatározták, történeti és művészeti
tekintetben egyaránt indokolják a budavári Mária-egyház ma használatos,
Mátyás királyról való viszonylag újkeletű elnevezését. A megmaradt
adatok azt is tanúsítják, hogy a középkori városok általános
elrendezésének megfelelően a templomot temető vette körül. Ehhez
csatlakoztak a lakóházak és a XVIII. században barokk stílusban
megújított városháza. Így a templom előtere a mainál lényegesen kisebb
és szűkebb volt, amint ezt Haüy 1687-ben készített pontos helyszínrajza
is egyértelműen bizonyítja.
A XIV-XV. században a Mária-egyház szinte állandóan országos események
színhelye. A XIV. század végétől Buda a legjelentősebb királyi központ.
Zsigmond, majd főként Mátyás nemcsak a királyi palotát emelte magas
művészi színvonalra, hanem a várost is erőteljesen fejlesztette.
Természetes tehát, hogy a Mária-templom nagyszabású átépítése és
bővítése, felszerelésének, belső díszítésének jelentős gazdagítása éppen
a XIV. század második felében indult meg, s az egész XV. század folyamán
tartott.
A királyi alapítású templom már korábban is előkelő helyet foglalt el,
igazi központi szerepe mégis Zsigmond és a Hunyadiak korában bontakozott
ki, ünnepélyek, politikai események színtere lett. 1424-ben Zsigmond itt
fogadta a görög császárt, akivel együtt vett részt az úrnapi körmeneten.
I. Ulászló a diadalmas téli hadjárat után a Mária-templomban tartotta az
ünnepélyes hálaadást.
Szokásba jött, hogy a fontos hadjáratok győzelmi jelvényeit, zászlóit
ebben az épületben helyezték el. Így kerültek ide azok a velencei
zászlók, amelyeket Zsigmond firenzei származású hadvezére, Filippo
Scolari, magyar nevén Ozorai Pipo zsákmányolt. Hunyadi János téli
hadjáratának kézre került hadi jelvényei és Mátyás király moldvai
harcaiban szerzett zászlói ugyancsak a templom csarnokában díszelegtek.
1444-ben a főoltár közelében kaptak helyet a zászlók és a hadjárat
vezetőinek címerei. Közéjük a törökökön aratott diadalról szóló
feliratos táblát tettek. V. László 1457-ben a Mária-templomot
prépostsággá akarta emelni és társaskáptalanná fejleszteni. Az újonnan
megválasztott Mátyás királyt az ország előkelői Budán fogadták, és az
ünnepi istentisztelet a Mária-templomban zajlott le. Ugyanott tartotta
meg Mátyás mindkét esküvőjét nagy pompával.
Buda 1617-ben
A kép közepén a Mátyás templom hagymakupolás ábrázolással
(Hogenberg metszete a Civitates Orbis Terrarum című könyvből)
A XVI. századtól kezdve a Mária-egyházra is súlyos megpróbáltatások
vártak. 1526-ban a mohácsi csatavesztés hírére az egyházi kincstárat
Pozsonyba menekítették. Szulejmán győzelmes serege nemsokára Buda alá
érkezett, s a török katonák felgyújtották a várost. Vele együtt a
templom is leégett. 1541-ben Buda százötven éves török uralom alá
került. A templomot mecsetté alakították át, így neve Eszki vagy Bőjük
dzsámi (Nagy vagy Ódzsámi) lett. Ekkor pusztult el az épület berendezése
és a falak díszítése. Az átalakítás építészeti szempontból nem lehetett
jelentős, hiszen a bevonuló szultán már a mecsetté vált falak között
tartotta a hálaadó istentiszteletet. Az elfalazásokhoz és
változtatásokhoz szükséges anyagot az egyház déli oldala melletti
kápolnák romjaiból nyerték.
Buda visszafoglalásakor, 1686-ban a templom szerencsére nem szenvedett
jelentősebb sérülést. Előbb a ferencesek, majd a jezsuiták kapták meg,
akik királyi és főpapi támogatással rendbe hozták az épületet. Gótikus
belsejét idővel barokk berendezéssel látták el. Ugyanők a templom északi
oldalához kollégiumot, a délihez rendházat csatoltak, s ezáltal az
eredetileg szabadon álló középkori épületet barokk környezetbe
szorították.
Az 1723-i tűzvész újabb súlyos károkat okozott. A boltozatok és falak
megrepedtek, a nyugati homlokzat az orgonakarzattal beomlott, a Pálffy
Miklós tábornok által 1696-ban a nyugati kapu elé emelt barokk
előcsarnok ugyancsak erősen megsérült. Az újjáépítés után az egyház
nagyrészt tönkrement berendezését fokozatosan pótolni kellett. Az
1748-ban történt villámcsapás következtében az Esterházy Pál által
1690-ben emelt főoltár annyira megrongálódott, hogy le kellett bontani.
Helyére 1758-ban került az új késő barokk főoltár építménye.
A következő évben állították fel Sambach Gáspár Bécsben festett, Mária
mennybemenetelét ábrázoló szép képét. 1760-ban készült el Tober Ignác
Antal pozsonyi lakatosmester pompás aranyozott réztabernákuluma. A
főoltárt Schulek Frigyes, az általa végzett helyreállítás során, a
Helyőrségi templomnak adta át, ahonnan az 1944. évi bombázáskor súlyosan
sérült festmény és tartozékai a Szépművészeti Múzeumba kerültek.
Jelenleg a Nemzeti Galéria gyűjteményéhez tartoznak.
A főoltáron kívül még tizenkilenc barokk oltárról maradt fenn adat. Ezek
a szentélyekben, a hajókban és az ugyancsak átépített Garai-kápolnával
egy sorban emelt barokk kápolnákban álltak. Zombory Gusztáv 1857-ben
készült rajza a templom barokk berendezését még ebben az állapotban
mutatja be. Rajta jól kivehető a főoltár és a díszes barokk szószék,
amelyet gróf Zichy Miklósné a régi helyébe készíttetett 1769-ben,
valószínűleg a neves faszobrásszal, Bebo Károllyal. Zombory rajza a
mellékoltárokat részben a hosszházpillérek előtt, részben a déli
mellékhajó falán ábrázolja. Az oltárképek közül kiemelkedik Andrea Pozzo
Xavéri Szent Ferencet megjelenítő szép festménye, amelyet a Kiscelli
Múzeum őriz. Ugyancsak Zichyné költségén épült 1780-ban a főszentély
alatti kripta.
A Mária-templom a jezsuita rend feloszlatása után öt évvel, 1778-ban a
városi tanács kegyurasága alá került. A tanács nem adta vissza a
jezsuitáknak a Pozsonyból hozzá 1712-ben visszajutott egyházi kincseket.
E körülmény 1785-ben végzetessé vált. II. József rendeletére ugyanis a
templom kiváló középkori ötvösművei és egyházi ruhái mintegy 11000
forint értékben árverésre kerültek. Csak az újlaki plébániának és a
budai János kórház kápolnájának kölcsönadott két gótikus kehely maradt
meg. Ezek nemsokára visszajutottak ugyan a plébánia tulajdonába, de az
újlaki kehely áttört kosarának kivételével Budapest 1945-i ostroma alatt
eltűntek.
A XIX. század második felétől a templom újra visszanyerte középkori
országos szerepét. A főszentély kriptájában helyezték el 1862-ben III.
Béla és első feleségének, Chátillon Annának tetemeit - melyeket az
1848-ban feltárt egykori székesfehérvári bazilikában bolygatatlan
kőkoporsóban találtak meg.
1867-ben a budavári egyházban koronázták meg nagy pompával Ferenc
Józsefet és Erzsébet királynét. Három évvel később, 1870-ben helyezték
el a templomban azt a 48 zászlót, amelyet a királyi pár koronázásakor
használtak. Ez az országos esemény a nagy múltú épületet újra az
érdeklődés középpontjába állította.
A templom Zombory Gusztáv rajzán
A Mátyás-templom történetében különleges szerepet játszik a XIX. század
utolsó negyede, amikor is a kor egyik legtehetségesebb építésze, Schulek
Frigyes - az 1872-ben alakult Országos Műemlék Bizottság tagja -
vezetésével lezajlott a hazánk története szempontjából egyik
legnevezetesebb egyház nagyszabású helyreállítása. E két évtizedet
meghaladó, hatalmas munka nemcsak az épület akkor több mint hat
évszázados életének egyik döntő eseménye, hanem az önállóvá vált magyar
műemlékvédelemnek is első országos jelentőségű tette.
A feladat Schuleket nem egy tekintetben nagy nehézségek elé állította. A
Mátyás-templom egyike az ország legismertebb, és a fővárosnak a szó
szoros értelmében is legkiemelkedőbb műemlékeinek. Ami vele történik, az
az egész nép szeme előtt, figyelme és érdeklődése közepette játszódik
le. Gazdag történeti és szövevényes művészeti múltja különleges és
nemegyszer egymással ellentétes igényeket támasztott, hiszen az épület
számos lényeges módosításon, átépítésen, sőt romboláson esett át. Ezek
következtében fontos szerkezeti és formai elemei tűntek el, változtak
meg az újabb meg újabb, az illető kor diktálta beavatkozások nyomán.
A csarnokká való átalakítás alaprajzban és felépítésben gyökeresen új
helyzetet teremtett. A török hódoltság ugyan az építészeti állagot
aránylag kevéssé érintette, annál kíméletlenebb módosításokat hozott a
XVIII. század, amikor a jezsuiták a gótikus templomot nagyméretű barokk
tömb közé szorították, a középkori homlokzatok jelentős hányadát
eltakarták, középkori nyílásainak jó részét befalazták vagy
korszerűsítették. Ilyen körülmények között Schulek helyreállítási
megbízatása rendkívül összetett, nagy körültekintést igénylő, kényes
feladatok megoldásának sorozatát nyitotta meg.
Egyszersmind vállalnia kellett az alig induló magyar műemlékvédelem
számos kockázatot magában foglaló úttörését, anélkül hogy megfelelő
hazai példákra vagy tapasztalatokra támaszkodhatott volna.
Mindehhez a megbízók és a társadalom részéről az a határozott kívánság
járult - s ezzel Schulek is teljesen egyetértett -, hogy a helyreállítás
az időszerű reprezentációs igényeket is magas szinten elégítse ki, és
méltó legyen az 1896-ra kitűzött millenniumi ünnepségekhez. Ezek után
aligha meglepő, hogy a helyreállítás végleges terve fokozatosan alakult
ki. Először csak a déli torony és a nyugati homlokzat helyreállítása
került szóba. Ehhez később a rossz állapotban levő déli homlokzat is
társult.
A Schulek által tervszerűen végigvitt kutatás pedig tovább bővítette az
amúgy is nagy és nehéz feladatot. A tervezést nehezítette az a
körülmény, hogy mind világosabbá váltak a templom különböző korszakai, s
ezzel kapcsolatban a helyreállítás módszerének különböző szempontjai is.
Ezt Schulek világosan látta, amikor így ír: „Jelen feladatunkban a
régészeti és művészeti igények küzdelmének feloldásával van dolgunk.
Kétségtelen, mert vannak rá példák, hogy ilyen összeütközés egyik vagy
másik fél teljes megsemmisítésével végződik. Itt azonban a két fél
egyensúlyban levő erejét és szerencsés helyzeti felosztását - a
látszólag különböző irányoknak - ti. az épület érdekének emelésére lehet
és kell is felhasználni".
A munka kiemelkedő volta megkívánta, hogy az építkezés egész folyamára
külön bizottságot hozzanak létre olyan tekintélyes építészek
részvételével, mint Feszl Frigyes, Máltás Hugó és Steindl Imre. Schulek
kezdettől fogva látta, hogy jó eredmény nem részfeladatok megoldásából,
hanem az épület teljes helyreállítását előirányzó tervből születhetik.
Schulek első tervét a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium 1876-ban
Schmidt Frigyes bécsi építésznek adta ki véleményezésre. Az első terv az
épületet a meglevő állapot alapján egységesíteni akarta. E szándék
következetes végrehajtása egyrészt számos meglevő, régebbi eredetű
részlet eltüntetését jelentette volna, másrészt hiányzó vagy talán soha
meg nem valósított lényeges részek képzeleten alapuló, túlzott
kiegészítését. Utóbbira jó példa az északi csonka torony teljes
magasságban való felépítésének szándéka, ami által az első terv a
nyugati homlokzat reprezentációját óhajtotta emelni.
A Szentháromság tér képe az átépítés előtt, még zártsorú templommal,
toronyórával
A nagy tekintélyű bécsi építész bírálatában viszont meglepő módon saját
műemlék-helyreállítási gyakorlatával szemben, a meglevő régi részek
megtartását javasolta. Ismeretes, hogy Schmidt 1882 és 1891 között a
pécsi székesegyházat neoromán stílusban „egységesítette", tehát amit
Schulek tervében kifogásolt, habár feltehetően akarata ellenére, Pécsett
maga valósította meg. A bírálat következményeképpen Schulek második
tervében a gyökeres egységesítéstől eltekintett és olyan megoldást
dolgozott ki, amely mélyreható helyszíni kutatáson alapult. E lényegében
és szándékában ma is korszerűnek számító kutatás sok, igen fontos, addig
teljesen ismeretlen és a helyreállítás szemszögéből döntő - szerkezeti
és formai részletet tárt fel.
E munka főként a legkorábbi, a XIII. század második felére visszanyúló
állapotra hozott jelentős adatokat, de az épület további középkori
fejlődését is számos tekintetben új megvilágításba helyezte. Így a
helyreállítás történeti hitelessége számára, ha nem is tökéletes, de
lényegében jó lehetőséget nyújtott. Ezt Schulek úgy használta ki, hogy a
nyugati homlokzat tömbjét és a szentélyrészt a XIII. századi, a
csarnokhajót pedig az 1400 körüli állapotban állította helyre. A déli
torony felső szintjeit a Mátyás király által újjáépített formájában
hagyta meg. A déli és északi középkori hozzáépítéseket az északi
mellékhajóhoz forrasztott kápolnasorral saját tervezésében újraépítette,
s ugyané módon egészítette ki a homlokzati toronypár felső szintjeit.
A templom felújításának különböző tervei
A kutatást elsősorban a templomtestnek a jezsuita hozzáépítésekből való
kiszabadítása, másrészt a fő- és északi mellékhajónak, valamint a
szentélyrész teljes nyugati boltszakaszsorának felásása tette lehetővé.
A templom déli oldalához forrasztott rendházat teljesen, a kollégiumot
részben lebontotta, s ezáltal az épületet kiszabadította, északi és déli
homlokzataikat teljes hosszukban láthatóvá tette.
A templom belsejében a nem régészeti, hanem építészeti célú ásatás
semmiféle korábbi épületnyomot nem talált. E helyen tehát korábbi épület
nem állhatott. A nagyarányú bontás és földmunka eredményeként számos,
eredeti középkori részlet bukkant elő, bár általában töredékes
állapotban. A Pálffy Miklós által emelt előcsarnok lebontása során a
nyugati kapuzat szinte épen bontakozott ki. Ugyanekkor fölötte Schulek
megtalálta a homlokzat középső szakaszán a tekintélyes méretű, kerek
rózsaablakot, kőrácsának annyi maradványával, hogy annak eredeti formája
hitelesen kiszerkeszthető volt. A déli torony legalsó csúcsíves ablaka a
későbbi napóra mögül került elő.
A déli torony alulról számított ötödik szintjéig eredetinek bizonyult.
Déli oldalán megmaradt a padlásra vezető csigalépcsőből annyi, hogy a
nyomok alapján szerkezete rekonstruálhatóvá vált. A torony mögött a
hosszház első boltszakaszában nagyon rongált és hiányos állapotban
kibontakozott a gazdag szobrászati díszű, délnyugati kettős kapu.
Béllete jobbára megmaradt. Az orommezőnek szinte fele, a kettős
nyílásnak oszloppillére hiányzott, mert a jezsuiták hozzáépített
rendháza e részleteket tönkretette. A nyílás eredetileg szabadon állt,
ajtószárnyai nem voltak. Előtte előcsarnoknak kellett állnia, amelyet
Schulek előbb nyolcszögűnek ítélt, majd négyszö-gűre módosított. A
hosszház déli oldalán az elfalazott, illetve XVIII. századi nyílásokkal
elrontott, széles, magas csúcsíves ablakok nyílásai előkerültek
kőrácsaik nélkül, de a részben lebontott eredeti támpillérekkel együtt.
A nyugatról számított negyedik boltszakasz földszintjén a kutatás
megtalálta az eredeti, de sérült, a XIII. század második feléből
származó délkeleti ajtót. Ez elé később, de még a középkor folyamán egy
négyszögű kápolnát építettek. Ennek keleti falát és délkeleti
támpillérét Schulek megtalálta a déli késő gótikus mellékszentélyhez a
barokk korban épült sekrestyés-lak nyugati falában. A kápolna keleti
fala külső alakos festéknyomairól Schulek kutatási jelentése tesz
említést. Krisztus- és püspökfejet mutató, ugyancsak külső
festménytöredékek rajzi másolatban váltak ismertté. A szóban forgó
toldalékkápolnától délre egy nyolcszögzáródású, feltehetően szintén
kápolnaépület állott, amelynek egy támpillérét ugyancsak a
sekrestyés-lak őrizte meg.
A szentélyrész nyugati szakaszának felásása során feltárta a XIII.
századi templom eredeti egyenes záródású szentélypárjának alapfalait.
Végződésük a főszentély nyugat felőli első boltszakaszának keleti
határvonalával esett egybe. Így a főszentély kelet felé eredetileg
hosszan kiugrott, s e nézet uralkodó tömegévé vált. Ezt az első
megoldást takarta el a mellékszentélyek gótikus toldása, s így alakult
ki a Schulek idejében még meglevő hármas szentélyvégződés tömbje, amely
sűrű támpillérjeivel a puritánabb XIII. századi szentélykialakítással
szemben a templom városfalat megközelítő keleti lezárásának mozgalmas,
szinte festői megjelenést adott.
A kváderfalas mellékszentélyek magas támpillérek közé ékelődő, hosszú,
keskeny, karéjos kőrácsú ablakaikkal hatásosan fokozták a főszentély
kettős ablaksorral áttört, klasszikusan kiegyensúlyozott támpilléres
végződésének látványát. A mellékszentélyek két nyugati boltszakasza
északon nyolcszögű, délen csúcsára állított négyszögű pillérre
támaszkodó két-két csúcsíves árkáddal közlekedett a fő-szentéllyel,
amellyel azonos magasságuk folytán csarnokot alkottak. Záródásaikban
követték a főszentély földszintjének ülőfülkés megoldását.
A mellékszentélyek ülőfülkéinek közepén csúcsban végződő háromkaréjos
formáját a kutatás során talált alakos festés őrizte meg. Ezek két
töredéke vízfestmény másolatból ismeretes. A boltozatokat körtetagos
falpillérek tartották, amelyek a boltozati bordákba megszakítás nélkül
mentek át. A déli mellékszentély lebontása következtében előbukkant a
főszentély záródásának a szóban forgó épületrész által eltakart
legdélibb sokszögoldala, s rajta a felső bélletes-csúcsíves és az alsó
félköríves eredeti ablak-elrendezés. Ezáltal vált lehetővé a főszentély
eredeti nyílásrendszerének hiteles visszaállítása.
Az alul lekerekített, felül csúcsos háromkaréjokból álló főpárkány
pontos kialakítását Schulek felmérési rajza őrizte meg. A déli
mellékszentély déli falában a kutatás felfedezett egy nyolcszögű karcsú
pillért, amelynek négyszögű talpához alul négy erőteljes gúla
közvetített. A pillér a szentély keletről számított második és harmadik
boltszakasza között lévő, csúcsára állított négyszögű pillérrel esett
egy vonalba, amely a fő- és mellékszentély közti csúcsíves árkádokat
tartotta. Csemegi József, a templom monográfusa joggal feltételezte,
hogy a XV. század elején épült déli szentély falát később e nyolcszögű
pillérrel kiváltották, s így egy déli toldalék keletkezett a szentéllyel
azonos magasságban. Ez lehetett Mátyás királyi oratóriuma.
Keletkezésének feltételezett 1460 körüli idejét a nyolcszögű pillér
bordáinak könyökszerű indítása formailag is alátámasztja.
A Nagy Lajos korabeli Mária-kapu
A jezsuiták a papnevelde épülete miatt befalazták, Schulekék
kiszabadították
A már említett sekrestyés-lak elbontása egyszersmind az annak déli
falában megőrzött oratóriumfal-maradványok eltüntetését is jelentette.
Mivel Schulek terve a szentélyrész XIII. századi állapotát kívánta
visszaállítani, a régi mellékszentélyek újraépítésének az akkor meglevő,
viszonylag jó állapotú mellékszentélyek értelemszerűen áldozatul estek.
A bontás következtében mind délen, mind északon előkerültek a korábbi
mellékszentélyek dél-, illetve északkeleti támpillérjeinek alapozásai, s
így ezen épületrészek hiteles alaprajza adottá vált.
A templom északkeleti oldalán az északi gótikus mellékszentély mellett
húzódott a Schulek idején még használatban álló ún. régi sekrestye.
Ennek kutatása gazdag építéstörténeti eredményekre vezetett. A sekrestye
keleti oldalán Schulek kibontotta a Garai-kápolna északi és déli falait.
Ezek alsó fele sérülten bár, de lényegileg felismerhető állapotban
maradtak meg. A sokszöggel záródó, támpilléres szentélynek felmenő fala
már hiányzott. A zömök hajó északi falán ívsoros párkány nyomai
látszottak, amelyek lóhereíveit mellképek töltötték ki.
A déli falat kétosztású, díszes ajtó törte át, amely a gótikus
mellékszentély középső boltszakaszába nyílt. Az ajtó és a béllet
szemöldökei szamárhátívesen záródtak. A bélletív alatt kettős fülkében
két-két nagyon rongált egész alakos szobor foglalt helyet. Az
ajtónyílások fölött négyszögű, belül háromosztású, üres szoborfülke
emelkedett. Középen gyámos, baldachinos, egyedüli szobornak szánt fülke
foglalt helyet. Mivel a négyszögű fülkék teteje hátrafelé rézsűsen
indult, valószínű, hogy fölöttük nagyméretű csúcsíves nyílás lehetett. A
kápolna tehát közvetlenül a mellékszentély légteréhez kapcsolódott.
A déli fal kápolna felőli részén hasonló, de egyszerűbb kiképzésű volt a
kettős ajtó. Fölötte négyszögű pártázatból osztópárkány húzódott. A
kápolna falának keleti felében levő sírokban nyilván a Garai-család
tagjainak földi maradványai feküdtek. A kápolnától nyugatra a nyugatról
számított negyedik hajóboltszakasz mellé építették még a bazilika
szerkezetű templomhoz a legrégebbi sekrestyét.
A Garai-kápolna nyugati részén egy valószínűleg középpillérrel
alátámasztott keresztboltozatos helyiség lehetett, amely második
sekrestyeként szolgált. Kialakítása a kápolna építése után következett
be, tehát ez volt a három északi toldaléképítmény legkésőbbi tagja.
A templom északi oldalának nyugati felében Schulek középkori maradványt
már alig talált, mivel az ott levő két barokk kápolna és a hosszház
törökök által erősen módosított északi fala nem őrizték meg a régi
szerkezeti és formai nyomokat. A homlokzat északi tornya mögötti első
boltszakaszban mégis jelentős leletre bukkantak. Ott fedezte fel a
kutatás a mély bélletű, csúcsíves északi ajtót, örvényes levéldíszű
orommezővel. Ez egyike a XIII. századi bazilika legszebb részletének. Az
északi toronyról is kiderült, hogy két négyszögű szintje fölött a déli
toronyhoz hasonlóan nyolcszög alaprajzzal akarták folytatni. Erre
azonban, úgy látszik, nem került sor.
A templom belsejében az északi toronyalj déli és keleti elfalazásának
lebontása láthatóvá tette a torony nyugati homlokívét, fölötte az északi
mellékhajó alacsonyabb és magasabb boltozási nyomait, vagyis a korábbi
bazilikális és a későbbi csarnokmegoldás bizonyítékait.
A Mátyás templom helyszínrajza 1687-ben
A Mátyás-templom helyszínrajza
1749-ben
Az elfalazásból előbukkantak a toronyföldszint alakos pillérfejezetei,
amelyek az egyház legmagasabb művészi színvonalú XIII. századi
faragványai. A főszentély ablakainak káváiban és az ülőfülkesorban
változatos mintájú festménymaradványok kerültek elő, amelyek
felhasználását a helyreállítás során szükségessé váló új belső festés
kialakítása számára említett szakvéleményében Schmidt hangsúlyosan
javasolta. A középkori festésmaradványok akvarell-másolatait a Kiscelli
Múzeum őrzi.
Végigtekintve az alapos kutatás gazdag eredményein, megállapítható, hogy
a templom történetének igen fontos, nemegyszer döntő jelentőségű
mozzanatai jutottak felszínre, amelyek az addig hézagosan ismert
építéstörténetet nem egy ponton teljessé, de legalábbis folyamatosan
érzékelhetővé tették. Külön kell kiemelni, hogy a kutatás nemcsak a
magyar műemlékvédelem legkorábbi e fajta tevékenysége, hanem lényegében
és számos részletében ma is példásnak tartható. Schulek maga írja, hogy
„a helyreállításhoz kötött műtörténeti feltételnek, az épület régi
állapotának csupán teljes felderítése után tehetünk eleget".
Nemcsak a kutatás, hanem annak dokumentálása is példás. A
Schulek-hagyaték rajzi és képanyaga erről világosan tanúskodik. A
kutatás módszerének helyes kialakítása biztosította annak
eredményességét. Ha ma már magasabb követelmények merülnek is fel -
főként a szint alatti kutatásokat illetően - Schulek e fajta
tevékenységének úttörő voltát, helyes irányú kifejlesztését el kell
ismerni.
Más kérdés az előfeltételeknek alapjában megfelelő megteremtése és
magának a helyreállításnak megvalósítása. Miután Schmidt 1876. évi
szakvéleménye után az egységesítés veszélyes elvét Schulek elejtette,
tervének alapgondolata a keleti szentélyrész és a nyugati homlokzat
XIII. századi állapotában való visszaállítása, s ugyanakkor a hosszház
csarnokrendszerének megtartása lett. Ezt az elképzelést az épület
külsején a következőképpen vitte keresztül.
A főszentély déli oldalán talált nyomok alapján teljesen és hitelesen
visszaállította annak kétsor-ablakos megoldását, e hazánkban egyedülálló
és művészileg is kiforrott homlokzati szerkezetet, amelynek falusi
párhuzama a csallóközi Gutor egykorú templomában maradt meg. A megtalált
alapfalak felhasználásával alaprajzban hitelesen, felépítésben azonban a
templom XIII. századi egyéb részeinek figyelembevételével saját
tervezésben építette fel a két négyszögű, de teljesen hiányzó Árpád-kori
mellékszentélyt. E műveletnek áldozatául esett a lényegében ép két
későbbi gótikus mellékszentély, a szentélyrész háromhajós
csarnokkiképzése, valamint a királyi oratórium nyolcszögű karcsú
pillére, a részben megmaradt falakkal. Teljesen eltűntek a
sekrestyés-lakrészen előkerült középkori kápolnák nyomai. A rongált
délkeleti kaput lebontotta, s helyébe szabad tervezésű rekonstrukciós
másolatot helyezett. A négy osztású déli hajóablakokat eredeti
nyílásaikkal, stílszerűen tervezett kőrácsokkal állította vissza. Igen
gazdag gótikus köntösben négyszög alakú, saját tervezésű, új délnyugati
előcsarnokot emelt, s benne egykorú minták alapján megújította a
Mária-kaput.
A Mátyás-templom helyszínrajza 1873-ban
A Mátyás-templom helyszínrajza a két világháború között
A délnyugati tornyot a két alsó szint kivételével lebontotta, s az
afölötti három nyolcszögű szintet az eredeti formákban visszaépítette.
Erre finom művű, saját tervezésű, magas kősisakot helyezett. A torony
déli oldalán talált jelentős nyomok felhasználásával újra tervezett
formában visszaépítette a hajdani lépcsőtornyot. Annak ellenére, hogy a
nyugati főkapu szinte épen került elő, azt teljes egészében
újrafaragtatta. A fölötte kibontott rózsaablak nyílásában a kőrácsot
hitelesen rekonstruálta. A két torony közötti épületrészt
befejezésképpen gazdagon áttört háromszögű oromzattal zárta le. Az
északi torony korábban tervbe vett teljes kiépítése helyett az eredeti
két alsó szintre általa tervezett, alacsony harmadik szintet ültetett, s
ezt négyfiatornyos zömök sisakkal fedte. A torony mögötti északi oldalon
a sérült, de eredeti északnyugati kapu rekonstrukciós másolata került.
A templom északi oldalát a török és barokk korban történt építészeti
beavatkozások sokkal inkább módosították, mint a délit, amelynek nagy
része a jezsuita rendház hozzáépítése után is szabadon maradt. Így az
északi homlokzat nyugati felén Schulek szabadon tervezett. A keleti
felén pedig a sekrestye és a Garai-kápolna olyan romosan került elő,
hogy ezek közvetlen bemutatását vagy rekonstrukcióját Schulek elvetette.
Figyelembe vette azonban az északi homlokzat egész hosszában a középkori
és barokk hozzáépítések alaprajzi elrendezését, valamint rendeltetését
is. Így alakította ki nyugatról kelet felé az északnyugati bejárat
előcsarnokát, a két kápolnát (Szent Imre és III. Béla), a barokk
kápolnák, illetve a jezsuita kollégium templomhoz épített szakasza
helyén, a középpilléres új sekrestyét pedig a legrégebbi helyén.
Az ún. régi sekrestye nyugati felére a királyi oratórium lépcsőháza
került, a Garai-kápolna szentélye és hajója keleti fele területén pedig
Schulek saját tervezésű Szent István-kápolnája kapott helyet. A
lebontott északi gótikus mellékszentély egy részét az újonnan tervezett
középpillér-páros káptalani sekrestye foglalja el.
Az új sekrestye fölé, a kereszthajó északi szárnyának meghosszabbításába
Schulek a máltai lovagok oratóriumát helyezte el, széles csúcsívvel
kinyitván a hosszház felé. Az egész épület külső főpárkányaként a déli
torony kivételével mindenütt a kutatás során megtalált lekerekített végű
lóhere-ívsort alkalmazta.
A templom belsejének építészeti megjelenése szerkezetben, formában
kevesebbet változott. A rekonstruált mellékszentélyek és az összes
újonnan készült helyiségek a belső tér általános korábbi, illetve
későbbi középkori képébe illeszkednek. A túlnyomó részben eredeti
szerkezetek és formák megmaradtak, de minden sérült részlet, faragvány
helyére annak ép állapotú, pontos másolata került (boltozati elemek,
pillér- és oszlopfők stb.). A főszentély eredeti boltozatát Schulek
lebontatta és mindenestül a régi állapot szerint újjáépítette. Végül az
egész belsőt a főszentélyben talált középkori díszítőfestés
figyelembevételével készült terv alapján kifestette.
Székely Bertalan és Lotz Károly alakos kompozíciói ebbe az ornamentális
környezetbe illeszkedtek csakúgy, mint a déli és keleti ablakok
középkori ihletésű alakos üvegfestményei. A XVIII. századi berendezést
Schulek eltávolította, s helyette saját tervezése alapján készült
neogótikus oltárokkal, szószékkel és bútorzattal népesítette be a
hatalmas teret.
A fenti áttekintésből világosan kirajzolódik Schulek helyreállítási
módszere. Nem a történelmi folyamatot, hanem az általa legfontosabbnak
tartott állapotokat akarta bemutatni. Ennek érdekében az elképzelésébe
nem illő szerkezeteket és formákat, még a fontosakat is, feláldozta.
Másrészt az általa kiválasztott állapotból hiányzó lényeges elemeket a
szóban forgó stíluskorszakok kiváló és részletekbe menő ismerete alapján
szabadon, vagy a számára is jelentős esetekben bizonyos megkötöttséggel
rekonstruálta.
Az eredetiséget nagyra értékelte, de csak szerkezet, forma és művészi
hatás szempontjából. E fogalmat nem terjesztette ki az anyagra és a
felületre. A többnyire sérült eredeti részletek hű és ép másolatokkal
való helyettesítése e felfogásban gyökerezik. Ma a Mária-kapu és
közvetlen környékének parányi töredéke kivételével az egész épületben
nem látható (és nagy valószínűséggel alig van) eredeti felület. Minden
újnak tűnik, annak ellenére, hogy Schulek következetesen és formai
elhelyezésbeli hitelességgel járt el mindenütt, ahol ezt lehetőnek
ítélte.
Az épület alaprajzában, felépítésében és részleteiben nagy mértékben
hitelesen őrzi középkori állapotát, ezt azonban a felületek teljes és
vadonatújjá varázsoló átdolgozása, az eredeti rongált faragványok ép
másolatokkal való kicserélése tökéletesen rejti, s így a mai épület
joggal tűnik Schulek személyes alkotásának. A helyreállítás
reprezentációs célja erősen befolyásolta a hatalmas munkát és
alátámasztotta, sőt megkövetelte a szóban forgó módszerbeli eljárást: a
töredékesség, sérültség elvetését és a korabeli társadalomnak a nemzeti
önbecsülést is elősegítő pompaigényét.
A templom helyreállítási tervének rajza, 1878.
(Rohn Alajos rajza)
Tévedés volna azt hinni, hogy Schulek helyreállítási módszerét csak a
sajátos helyi, illetve személyi feltételek alakították ki. A XIX.
századi műemlékvédelem általános felfogása ugyanezeket a jellemvonásokat
mutatja. A műemlék eredetiségének a legelső állapotra való
vonatkoztatása, a hiányzó szerkezetek és formák stílusismeret szerinti
rekonstrukciójának igénye, az anyag és felület eredetisége kérdésének
fel nem ismerése, a későbbi korok hozzátételeinek teljes kikapcsolása és
„stílszerű" tervezéssel történő helyettesítése, az eredetiségnek az ép
és megújított formákban, szerkezetekben való látása és láttatása -
mindez az akkori szakmai közvélemény és gyakorlat számára természetesnek
és helyesnek tűnt.
Ezért merőben történetietlen volna Schuleket azért elítélni, mert nem a
mai kor szemléletével és módszereivel teljesítette valóban nehéz és
nagyszabású megbízatását. Ez annál kevésbé volna megfelelő, mert az
elmondottakból az is kiviláglott, hogy a Mátyás-templom helyreállítása,
főleg annak előkészítésében, de kivitelében is lényegesen túllépte kora
szokványos kereteit. Az építéstörténeti célú, alapos kutatás
kezdeményezése, megvalósítása és a mai kritikát is kiálló dokumentálása,
az a törekvés, hogy a helyreállítás a kutatás eredményei alapján
történjék és e kutatási eredmények akkor lehetőnek ítélt felhasználási
igénye - mind olyan módszerbeli vonások, amelyek előre mutatnak, s
amelyek fokozatosan nyernek polgárjogot a XX. század első felében, hogy
a század közepétől általánossá váljanak.
Csemegi József részletekbe menően világította meg kitűnő
monográfiájában, hogy Schulek mennyire ragaszkodott az eredeti
faragványok, nyílásszerkezetek stb. formai és elhelyezésbeli
hitelességéhez. Számos esetben ki lehet mutatni, hogy az eredeti alapján
hiteles másolat készült és eredeti helyére is került. Ez az eljárás
annyira következetes volt, hogy közvetlen adat nélkül is bízvást lehet e
gyakorlatot feltételezni. A módszeres csere természetesen azzal a
veszéllyel is járt, hogy a kiváltott eredeti építészeti tagozat vagy
elem elkallódik, esetleg csupán gipszöntvénye marad meg, ahogyan ez
számos esetben be is következett.
Kétségtelen az is, hogy Schulek éppen a reprezentációs cél és kora
műemlék helyreállítása szellemében sok új és hangsúlyos részlettel
gazdagította igen magas művészi színvonalon a Mátyás-templomot. Ilyen
esetekben szabadon tervezett, de ugyanakkor a stílus szerkezetéhez és
formáihoz igazodva alakította ki a hiányzó vagy az új állapot számára
szükségessé váló, korábbi előzménnyel azonban nem rendelkező
épületrészeket (délnyugati előcsarnok, toronysisakok, új lépcsőtornyok
stb.).
Az elmondottakból világos, hogy Schulek műemlék-helyreállító módszere
ugyan természetszerűen kora gyakorlatához kapcsolódott, de a kutatás
igénye és eredményeinek felhasználása tekintetében módszerét jelentősen
tovább fejlesztette, és ezáltal a következő korszak új törekvései
számára kezdeményező példát adott. Még sok vonatkozásban a XIX. századi
purizmus híve (mellékszentélyek megoldása, barokk berendezés
eltávolítása), de már számos téren a XX. század módszereinek tevékeny
előkészítője.
Az átépítés 1890-ben
A XIX. század végének nagyszabású helyreállító munkája során Schulek
Frigyes a Mátyás-templom számos, eredeti, jobbára sérült faragványát
kicserélte. Az eredeti darabok legnagyobb része a főváros múzeumába
került, ahol a legjelentősebb darabokat Horváth Henrik a harmincas
években a Halászbástyában berendezett kőtári kiállításon mutatta be. A
kőtár lebontása után a darabok részben a Budapesti Történeti Múzeum
kiállításába jutottak, vagy a Múzeum raktáraiban kaptak helyet. Sajnos
az eredeti kicserélt oszlopfők és egyéb faragványok közül sok elveszett.
Gipszmásolataik a Műegyetemre és a Képzőművészeti Főiskolára kerültek,
illetve a Budapesti Történeti Múzeum letéteként magában a
Mátyás-templomban kaptak helyet.
Az 1890-es években készültek el a templom falképei, melyek Szűz Mária
életének eseményeit, s mint Magyarország Patrónájának cselekedeteit
örökítik meg. A Budavári Főegyház építési jegyzőkönyveiből
rekonstruálható, hogy a képek helyét, méretét, s nagyrészt valószínűleg
a tematikáját is Schulek határozta meg, bár ez utóbbival külön műemléki
albizottság foglalkozott. A munkára Székely Bertalan és Lotz Károly
festőművészeket 1892-ben kérték fel, s a kivitelezésre 5 év állt
rendelkezésükre.
Az Ezredéves Országos Kiállítás után közvetlenül került sor III. Béla és
felesége, Anna tetemeinek végleges elhelyezésére a számukra épült északi
kápolnában. 1898. október 21-én történt az ünnepélyes átvitel a
kriptából. A díszes szarkofágba az eredeti mellékleteket is beletették:
a király és királyné nyitott, négy kereszttel díszített ezüst halotti
koronáját, ezüstből készített rövid kétélű kardot, nyélre illeszthető
vörösréz feszületet, négykaréjos ezüst melldíszt láncmaradványaival,
ezüst sarkantyú-párt, ezüst karperecet, arab feliratú almandinköves
arany gyűrűt, amely a királyé, és gránátköves aranysodrony gyűrűt, amely
a királynéé volt, ezüst jogart, végül a királyné fátylának és arany
csipkéjének maradványait. E nagy történeti értékű, XII. század végéről
származó tárgyakat 1970-ben a Magyar Nemzeti Múzeum kiállításába vitték
át, s helyükbe másolatok kerültek.
A templom 1945-ben
1916-ban a Mátyás-templomban koronázták meg IV. Károlyt. 1936-44 között sor került a templom karbantartó felújítására, melyet Schulek János (Schulek Frigyes fia) vezetett. A munka alig készült el, midőn 1944-45 telén, a főváros ostroma idején az épületben súlyos károk keletkeztek. A déli oldalon a boltozat egy része beszakadt, a tető teljesen tönkrement, s így a boltozatok és a templombelső erősen beázott, a rajta levő festés túlnyomó hányadában elpusztult. Az épületet elárasztó csipkeszerű kőfaragványok, kősisakok súlyos és gyakran veszedelmes sérüléseket szenvedtek. Az állagbiztosító munkák 1950-ig megtörténtek. A teljes helyreállítás a schuleki állapotnak megfelelően 1954-ben be is fejeződött. A külső helyreállítását Borsos László, a belső munkákat, elsősorban a festés megújítását Zádor Mihály vezette.
Külön kell megemlékezni a Mária-kapuról. Ennek rendbetétele során
1963-ban kiderült, hogy a kapunak mintegy harmada, az oromzatdomborműnek
pedig körülbelül a fele még eredeti. Erre vallanak a kőfaragójegyek is.
A munka kapcsán a Vármúzeumból eredeti helyére került vissza az orommező
bal oldalán ülő két férfiszent (feltehetően egyházatyák) és még egy
kapurészlet. A helyreállítást Szakál Ernő szobrászművész és munkatársai
végezték. A kiegészített részek határait barnás színezéssel jelölték, az
eredeti felületek szabadon maradtak. A kapuhoz nyugat felől csatlakozó
fal több kvádersora még középkori.
A délkeleti kapu szétbontott kövei előbb a Nemzeti Múzeumba, majd a
Magyar Képzőművészeti Főiskola epreskerti részlegébe kerültek, ahová
valószínűleg Stróbl Alajos, a Főiskola kitűnő szobrásztanára vitette
őket. A kaput ott újból felépítették az Epreskert Kmetty utcai oldalán.
A 70-es évek elején az új műterem-épület építésének útjába esett, s így
a kaput 1972-ben le kellett bontani. Ideiglenesen a Vármúzeum kőtárában
helyezték el, majd 1978-1979-ben Szakál Ernő és Antal Károly tanárok
irányításával Szabó Péter és Somolányi Péter diplomamunkájaként a kert
túlsó oldalán újra felállították. E munka során az eredeti állapot
mindenben hiteles rekonstrukciója készült el mind az építmény arányai,
mind formái tekintetében, így a korábbi összeállítás hibáit (nyomottabb
arányok, oda nem való kövek felhasználása, helytelen kiegészítések, fel
nem tárt részletek) megnyugtatóan ki lehetett küszöbölni.
E hiteles visszaállítás világosan tanúsítja, hogy a kapu a jáki bencés
templom nyugati kapujának és a bécsi Szent István-templom ún.
Óriáskapujának családjába tartozik. Normann díszítésével e kapufajta
legkésőbbi megoldását példázza, mivel elkészülése az 1250-es évekre
tehető.
A múlt század végi gyökeres újjáépítés különösen indokolttá tette a
templom esemény-és építéstörténetének részletes kifejtését, hiszen az
épület pontos leírása csupán a jelenlegi, tehát teljesen Schulek által
megfogalmazott állapotot nyújthatja. Az elmondottak tehát kiemelt
figyelmet érdemelnek annak érdekében, hogy a túlnyomóan XIX-XX. századi
látvány mögött legalább átderenghessen a templom dicsőséges és gazdag
múltjának visszfénye.
Entz Géza művészettörténész
Az Országház utca (kép: Varga Máté)
A templom látványa a vízivárosi Corvin térről
A Mátyás-templom felújítása (2006-2013.)
A Mátyás-templom felújításának igénye az ezredforduló
környékén merült fel. Bár a felületes szemlélő legfeljebb annyit
láthatott, hogy a kőburkolatuk magukon viselik az elmúlt 50 év
égéstermékeinek hatását, a plébániának sokkal komolyabb gondokkal
kellett szembenéznie. A tető hibái miatti beázások és a talajból jövő
nedvesség folyamatosan roncsolta a falak díszítőfestését, az elszürkült
kövekből álló homlokzat faragványai meglazultak, és nem egyszer le is
estek. 1998 őszén kezdődtek az épület minden részletére kiterjedő
felmérési munkálatok, tervezés és költségbecslés. 2001 nyarára az
állagromlás olyannyira felgyorsult, hogy körbe kellett keríteni az
épületet a járókelők biztonsága érdekében, ezzel ráirányítva a
közvélemény és a politikusok figyelmét is a Nagyboldogasszony-templom
súlyos állapotára. A kormányzat végül 2004-ben hozott határozatot a
„Budai Vár újjáépítésének befejezéséről”, a legsürgősebb teendők között
feltüntetve a templom rekonstrukcióját. Többszöri csúszás után 2006.
áprilisában kezdődtek meg a tényleges felújítási munkálatok 5,9 milliárd
forint összértékben, 2010. júniusi határidővel.
A tervezés során figyelembe kellett venni, hogy az egykori
koronázó-templom hármas funkciót tölt be. Egyrészt a hitélet fontos
centruma, másrészt az itt rendezett koncertek okán kulturális
létesítmény, harmadrészt a budapesti turizmus egyik legfontosabb
célpontja. Kezdettől fogva látszott, hogy a jelenlegi összterületen
ezeket az igényeket nem lehet kielégíteni, így az épület hasznos
területének bővítésére lesz szükség. A 2003-ban még az elvi építési
engedélyt is kapott első változat nyomán a térszint alatti bővítés a
Szentháromság téri homlokzat előtti részen, és a főhajó ezzel határos
alápincézetlen hányadában kapott volna helyet. Egy évvel később azonban
az egyház úgy döntött, hogy inkább támogatna olyan tervet, amely kevésbé
nyúl bele a műemlékbe. Ezért a bővítés ugyan megmaradt a föld alatt, de
teljes egészében átkerült a Hilton Szálloda és a templom közötti terület
alá.
Ebbe a mintegy 300m² nagyságú új pincerészbe kerül az új gépészeti
központ, kiszűrendő a gépek működéséből eredő zajokat a liturgikus
térből. A korszerű berendezések fogják garantálni, hogy a koncertekkor
egyszerre 1000 főt is befogadó templomtérben a páratartalom és a
hőmérséklet állandó szinten legyen a műtárgyak és a fal festésének
kímélése érdekében, de mindezt a lehető legkevésbé látható módon,
például a padlóba süllyesztett konvektorokkal.
Megújul a külső és belső díszkivilágítás is. A XIX. század végén
falikaros gázvilágítás készült, ám a hozzá 1902-ben tervezett hat méter
átmérőjű, százégős csillárok soha nem készültek el. Helyette IV. Károly
1916-os koronázására lettek készen a régi képeslapokon látható
koszorúcsillárok, melyeket a második világháborús sérülés után a
hetvenes években végzett helyreállításkor távolítottak el. A boltozatok
megvilágítását a pillérek fejezeteire szerelt reflektorokkal oldják meg.
A padokba jutó fény így túl kevés. Várhatóan elkészül a háború előtti
csillárok valamiféle rekonstrukciója, miként helyreállítják eredeti
fényében a III. Béla sírkápolnájában egykor lógott bronzcsillár
megtalált töredékét is.
A felújítás után átalakul a turisták látogatási útvonala, valamint bővül
a rendelkezésre álló kiállítótér. Az ide érkezők jelenleg a Mária-kapu
szűkös előcsarnokában vesznek jegyet. Az önkormányzattal való megegyezés
értelmében a pénztár és az információ kikerül az épületből a szemközti
üres telekre. A bejárás ezen túl pedig a másik déli kapun, az ún.
Menyasszony-kapun keresztül fog zajlani. A jelenlegi kiállítóterek
megmaradnak, és kiegészülnek a templom Szentháromság téri homlokzatának
oromzata mögötti térsorral, ahonnan a látogató a harangtorony délnyugati
csigalépcsőjén keresztül fog majd távozni.
Sajnos egyelőre úgy látszik, hogy tűzvédelmi előírások miatt a toronyba
felmenni továbbra sem lehet majd. A legkomolyabb gondokat éppen ez, a
Mátyás király korából származó építmény okozza. Már az 1873 és 96 között
zajló Schulek-féle helyreállítás egyik fő indoka is a torony állapota
volt, amelyet életveszélyesnek nyilvánítottak. Akkor gyakorlatilag
teljesen visszabontották, és újraépítették. A felhasznált bácstoroki és
sóskúti puhamészkővel a problémák azonban rövid időn belül, az
1907-09-ig tartó felújítás során jelentkeztek, 1936 és 1940 között pedig
ki kellett cserélni a torony sisakjának köveit is. A világháborús
sérülések helyreállításakor nem cserélték ki a köveket, csak a sérült
felszínt vésték le, majd burkolatszerűen keményebb mészkövet
tapasztottak rá.
A levegő és a csapadék megnövekedett kéntartalma ma még gyorsabban
pusztítja a puha kőzetet. Látható volt az is, hogy az építményt a napi
többszöri harangozás igencsak próbára teszi: a kőfelületek repedései a
harangozásra merőleges irányban kétszer olyan szélesek voltak, mint vele
párhuzamosan. Ezért a tervezők azt javasolták, hogy 80 km/órás szél
felett ne harangozzanak. Ez természetesen az egyház számára
elfogadhatatlan feltétel volt, pláne hogy a plébánia szeretné
újraöntetni és visszahelyezni a háború alatt elvitt három további
harangot. Ezért három szinten a korábbi fafödém helyett a tornyot
összefogó vasbeton födém készült, valamit visszaállították az eredetileg
is elhelyezett rezgéscsillapítót, amely a sisakba szerelt
ingaszerkezetet jelenti. Sokáig vita tárgyát képezte az is, hogy
kőcserét hajtsanak végre, vagy injektálásos kőszilárdítást. Végül az
előbbit választották a nagyobb tapasztalat miatt.
Ha a Mátyás-templomról van szó, a Zsolnay-gyár nevét nem lehet nem
megemlíteni. Mind a tetőfedés, mind a járófelületek és a szobrok,
faragványok egy része a pécsi gyárból származik. 1884 körül készült el
az eredeti tetőfedés: a hatszög alakú cserepek hatféle színben
díszítették a tetőzetet mintegy 2400 négyzetméteren. A második
világháborúban megsérült cserepek helyére egyszerű darabok kerültek,
majd 1958 és ’65 között került vissza az eredeti rekonstrukciója
újragyártatott elemekkel. Ezeket árulja most szuvenírként a plébánia,
mivel ismét legyártják őket, összesen kb. 150000 darabot.
Helyreállításra kerül egy 1941-es felmérés rajzai alapján a kémények
eredeti kerámia borítása.
A másik hasonlóan nagy tételt jelentő munka a padlót borító lapok
cseréje, illetve felújítása, amelyek összesen 1400 négyzetmétert
borítanak, és legrosszabb állapotban a főhajóban maradtak ránk. A
falfestések szondázásakor kiderült, hogy azt mind 1916-ban, mind 1936 és
42 között megújították, éppen ezért a hetvenes évekbeli renoválás nyomán
ma már eredeti festék alig van a falakon. Sok helyen tették tönkre az
ázások, most ezeken a helyeken pótolni kell, a többi felületen a
tisztítás elégséges.
A faberendezések Schulek Frigyes tervei nyomán készültek a barokk
oltárok és padozatok helyett 1890-93 között tölgyfából. A 110 éves
bútorzat szerencsésen megmaradt elég jó állapotban, tisztítás és
szakszerű pótlások elkészítése után méltó díszei lesznek a megújult
templomnak. Az ólomüveg ablakok Székely Bertalan és Lotz Károly tervei
alapján készültek 1887 és 1896 között a Magyar Királyi Üvegfestészeti
Intézet kivitelezésében. Szerencsére 1943-ban leszerelték őket, így a
háború után lényegében sértetlen ablakokat lehetett visszahelyezni, csak
pár kevéssé fontos nyílásból hiányzik a festett üveg. Ezek pótlása
úgyszintén megtörténik. Az emlékezetes, 1994-es pokolgépes merénylet
után egyébként is helyreállították az ablakok jó részét.
A 2006 tavaszán megkezdett munkálatok ma is tartanak; az építészeti tervezést Deák Zoltán vezeti, míg a belsőépítészetért Draginots Márta és Lukás Zsófia felelnek. Elsőként a vizesedés megállítása volt a cél, így a templom alapfalai mellett kialakították a vízelvezető aknákat, kiszárították a falakat. A földmunkák közben a középkorban a templom mellé temetkező mintegy 700 egykori budai polgár földi maradványait találták meg, többségüket kegyeleti okokból helyükön hagyták. A tetőcserepek felújítása és a homlokzatok többségének tisztása 2009 nyarára elkészült. A földalatti bővítményt a plébánia 2008. december 22-én átvette. A munkálatok finanszírozási körülményei, valamint az előre nem látható komplikációk miatt a kivitelezésről szóló szerződést 2007. novemberében módosítani kellett, mely szerint az új határidő 2012. nyara, az összköltség pedig 7,75 milliárd forintra emelkedett. Reméljük több módosításra nem lesz szükség.
Forrás: Kelecsényi Miklós / HG.hu
A felújítás idején, 2009-ben
2013. október közepén fejezték be a Mátyás-templom
nyolc éven át tartó teljes felújítását: 150 ezer új Zsolnay-cserép, 11
ezer négyzetméter díszítőfestés és csaknem 1800 négyzetméternyi burkolat
került felhasználásra. A Mátyás-templom felújítása során csaknem
mindenből rekord mennyiséget használtak fel. Befejeződtek a nyolc éven
át tartó munkálatok.
A Huszár-torony gömbjében találtak emlékiratot, korábbi építtetők
részéről. A Mátyás-templom tornyaiból a felújításkor kerültek elő a
korábbi rekonstrukciók emlékét őrző dokumentumok. A munkálatokat
irányító mérnöki iroda vezetője azt mondja, régi tervrajzokat is
felhasználtak, és az eredeti gyártók utódait is megkeresték. „Az volt a
fő elv, hogy mindazt, amit meg lehet tartani, azt őrizzük meg, ez
jelentkezett a padlóburkolatoknak egy jelentős részének a megtartásával”
- közölte Bánhidai Csilla, a Reneszánsz Kőfaragó Zrt. irodavezetője.
A tetőn 150 ezer új Zsolnay-cserepet helyeztek el, a belső térben 600
négyzetméter falkép, 11 ezer négyzetméter díszítőfestés és csaknem 1800
négyzetméter padlóburkolat újult meg. „A nemzet szempontjából is van egy
jelentősége a templomnak, a turista szempontjából is van egy
jelentősége, és van a hívő szempontjából is” - mondta Süllei László,
plébános.
A magyar épített örökség óriási kincs, amire egész Európában büszkék
lehetünk - mondta a kultúráért felelős államtitkár. „Ez a templom egy
emblematikus hely, az egyik leglátogatottabb templomunk, illetve
egyúttal muzeális intézményünk is, nagyon fontos volt, hogy újra a régi,
dicső fényében tündököljön” - közölte Halász János, kultúráért felelős
államtitkár. Az állam 6,5 milliárd forinttal támogatta a munkálatokat.
(Duna híradó nyomán)
III. Béla sírja
III. Béla király sírja kuriózumnak számít a Magyarországon, mert a történelem és az utókor gondatlansága szerte-szét szórta Árpád-házi királyaink földi maradványait. Béla királyé az egyetlen, ami megmaradt. Aki járt már a Budai Várban, biztosan megcsodálta a Mátyás templom impozáns épületét. Ha pedig az ember be is megy, olyat lát, amit sehol máshol: a III. Béla csontjait rejtő síremléket.
III. Béla és Chatillon Anna sírja
Árpád-házi királyaink elsősorban a saját maguk által
épített templomban temetkeztek, mint például Szent István, akit a
székesfehérvári bazilikában földeltek el. Rajta kívül több
leszármazottja is a fehérvári bazilikát választotta végső nyughelyéül,
viszont a nagyjából háromszáz év magyar királyaiból mindössze Salamon
király sírköve, valamint I. Andrástól csontjai Tihanyban, III. Béla és
felesége földi maradványai a Mátyás templomban, és egy szarkofág maradt
Fehérváron, amelyet Szent Istvánnak tulajdonítanak.
III. Béla maradványaira 1848. december 5-én bukkantak a fehérvári
bazilikában: az épület padlója alatt rejtőzött két süttői
vörösmárványból készült, érintetlen koporsó, bennük egy férfi és egy nő
csontváza uralkodói jelképekbe “öltöztetve”. Kétség sem férhetett hozzá,
hogy egy királyi párra bukkantak. A források és a sír kora alapján III.
Béla és Könyves Kálmán jöhetett szóba, mivel azonban Kálmán királyt
“visszataszító, borzas, szőrös, kancsal, púpos, sánta, dadogó” emberként
őrizték meg krónikáink, a csontok alapján a maradványokat Bélával és
feleségével azonosították. Mivel a köztudatban ez terjedt el, és
ráadásul Ferenc József 1898. október 21-én díszes újratemetést rendezett
a párnak a Mátyás templom e célra kialakított oldalkápolnájában, ezért
nem firtatták a maradványok pontos és tudományos beazonosítását.
Éry K., Marcsik A.,
Nemeskéri J., Szálai F.: Részlet a III. Béla és Antiochiai Anna sírjának fellelése című tanulmányból (PDF) |
Béla király és Anna újratemetése 1898. október 21-én
Tóth Endre régész szerint a Kálmán Királyról írt
negatív leírás csupán a királlyal ellenséges, későbbi történetíró
rosszindulatú fantáziájának a szüleménye, így nem biztos, hogy a
maradványok minden kétséget kizáróan III. Béláé lehetnek. A sírban
találtak egy rúdra tűzhető, körmeneteken használt keresztet is, amellyel
kapcsolatba hozható Kálmán király, hiszen ő volt az egyetlen olyan
uralkodó, aki egyben felszentelt püspök is volt. Szerinte a kereszt
stílusa a X. századot idézi, ami már Kálmán 1116-os halálakor is
“divatjamúlt” volt, de III. Béla 1196-os temetésekor már vagy egy
évszázada “elavultnak” számított. Abba viszont nem gondol bele, hogy a
kereszt lehetett akár egy megörökölt emlék, amelyet Béla király magával
tartott, majd temettetett el. Tóth Endre szerint a melldísz
zománcdíszítése és a gyűrű, valamint a bele foglalt kő is dél-itáliai
művészet jegyeit viseli magán, Kálmán felesége, Buzilla a szicíliai
normann gróf leánya volt, míg Béla hitvese a bizánci Antiokhiából
származott, így ezekből azt feltételezhetjük, hogy a III. Bélának ás
Chatillon Annának tulajdonított sírokban valójában Könyves Kálmán és
Buzilla nyugszik.
Bizonyosságot a DNS-vizsgálat sem adhat, ugyanis a leszármazást az anyai
ágon öröklődő mitokondriális DNS alapján tudják kimutatni, ráadásul Anna
és Buzilla ugyanazon normann dinasztiából származik, amely Szicíliát
uralta, és megtelepedett Antiokhiában is.
Koronázási kiállítás a Mátyás-templomban
(2017. május 12. - 2018. december 31.)
Ferenc Józsefet és feleségét, Erzsébetet 1867. június
8-án koronázták meg a Budavári Nagyboldogasszony-templomban, akkori
nevén Koronázó Főtemplomban. A magyar koronázások történetében először
fordult elő, hogy a koronázandó király feleségét a királlyal egyszerre,
egy időben koronázták meg.
A 150. évfordulóra rendezett kiállítás - a Gara-kápolna bársonnyal
felöltöztetett oszlopaival, arany díszítésével és a ceremóniát idéző
eredeti tárgyak bemutatásával - Ferenc József és Erzsébet királyné
koronázásának legfontosabb momentumain vezette végig a látogatót. A
kápolnában elhelyezett érintőképernyős terminálok digitális felületén
további információk voltak olvashatók Ferenc Józsefről, Erzsébetről és a
koronázási aktusról, továbbá ehhez kapcsolódó játékos feladatok is
várták az érdeklődőket.
Kiállítási tárgyak a Gara-kápolnában
1848. december 2-án, I. Ferdinánd császár lemondását követően, Ferenc
József lett az ország uralkodója, koronázására azonban ekkor még nem
voltak adottak a feltételek. Az Ausztria és Poroszország közti háború
kilátásba helyezésével egyre inkább sürgető feladattá vált a birodalom
belső egységének megteremtése. A kormány megalakítását követően, az
alkotmány visszaállításával és gróf Andrássy Gyula miniszterelnöki
kinevezésével, megkezdődhettek az előkészületek a koronázásra. A
politikai kiegyezés fontos eleme volt ugyanis Ferenc József magyar
királyként való elismerése, azaz megkoronázása is, amire 1867. június
8-án került sor a Mátyás-templomban fényes ünnepség keretében.
Ferenc József édesanyja, Zsófia főhercegnő fia számára német hercegnőt
keresett az osztrák-német kapcsolatok megszilárdítása érdekében. Így
merült föl a Wittelsbach bajor hercegi család neve, s legidősebb
lányukra, Ilonára esett a választás. A találkozó alkalmával Erzsébet is
elkísérte édesanyját és nővérét, ahol a császár érdeklődését a fiatalabb
hercegnő, Erzsébet keltette föl. A rokonszenv kölcsönös volt, s 1854.
április 24-én Ferenc József császár szerelmi házasságot kötött
Wittelsbach Erzsébet bajor hercegnővel, aki Sisi néven vált a magyarok
szeretett királynéjává. Nagy kitartással tanulta a magyar nyelvet, s
nyelvismeretét olyan szintre fejlesztette, hogy a kiváló nyelvérzékkel
bíró Ferenc Józsefnél is jobban beszélt magyarul. Ferenc József kezdeti
politikája nyomán Erzsébet mintegy közvetítő szerepbe került az uralkodó
és magyar népe között. A monarchia megmaradása az osztrák–magyar
kiegyezéssel látszott biztosítottnak, ezért a királyné a császárnál való
közbenjárásával igyekezett annak ügyét előlendíteni. Ennek is
köszönhető, hogy Erzsébet alakja köré a kiegyezést követően kultusz
képződött. Mikszáth Kálmán érzékletesen ír a királyné egyik utolsó,
nyilvános megjelenéséről: "Leült a trónon ura mellé balról Magyarország
patronája”.
Képek