A csepeli görögkatolikus kápolna a külvárosi, kis léptékű családi házak között, mint a „görögkatolikusság legnyugatibb bástyája” van jelen. A kicsi, de kompakt tömeg nem a díszítéseivel, vagy kiművelt részleteivel próbálja fölhívni magára a figyelmet, hanem az egy lendülettel létrejövő, nagyvonalú formájában hordozza a szakralitást.
Az ellipszis alaprajzú templomtérhez csatlakozik egy
kiegészítő tömb és a zömök, téglatest formájú harangtorony, ami szép
kontrasztot alkot a templomtér fölé emelt, téglány alaprajzú, meredek
hajlásszögű magastetővel.
Az egyszerűségében is megkapó téglafal a belső térben ismétlődik,
sajátos hatást nyújtva ezzel. Az ellipszisből kiinduló alaprajz, a tető
faácsolata egyfajta tradicionális építészetre utal vissza, így kapcsolja
egybe a múltat és a mát. A hasábforma harangtorony pedig a legegyszerűbb
formában, mintegy jelként funkcionál.
A tér szimbolikájának megértéséhez szükséges ismerni a görögkatolikus
vallás a keleti és nyugati kereszténység közötti sajátos helyzetét. A
liturgiájában keleti rítust követő, ám a nyugati egyházba betagozódó
katolikus ág kettőssége jelenik meg a térszervezésben. A hossztengellyel
rendelkező elliptikus teret a centralitás irányába mozdítja el a fölé
emelt tetőforma. A lapos lefedésből kiemelkedő magastető oromfalai egyik
oldalt a karzat vonalában zárulnak, míg a tervek szerint az oltár felől
az ikonosztázfal síkját folytatva mintegy „fényfallá oldják” azt (ez
végül nem így valósult meg). Az ellipszis forma által meghatározott
kiegészítő tömbben közösségi terem, iroda, illetve sekrestye, és raktár
kaptak helyet, valamint a kettő összekötésében pillérekkel leválasztott,
keskeny oldalhajó fut végig.
A templom anyaghasználatában a tégla és a fa a domináns elem. A látszó,
vakolatlan tégla homogén, de gazdag felületet ad. Fejérdy Péter szépen
öregedő anyagokból képzelte el a kápolnát, egyszerű építési technikát
alkalmazott. Az átgondolt, kiforrott részletek az épület egészéből
levezetve vannak jelen. A fal mellett feltáruló bejárat, vagy a
nyeregfelületként formált falvég volt akinél kritikára adott okot
(Alaprajz 2001), de mindezzel együtt a Szentlélek templom hazánk kortárs
szakrális épületeinek egyik kiemelkedő példája.
Képek