De a védelmi rendszert is tovább erősítette. Neki tulajdonítható a
Vár-hegy deli csúcsának a védelmére emelt Déli nagy rondella is, amely
az ágyús várvédelem egyik legkorábbi példája. Zsigmond a várfalakra
széles körüljárót építtetett, Mátyás ezekre fából tágas védőfolyosót és
őrtornyokat ácsoltatott. A védőfolyosókon, amelyeknek külső falát
pártázat ékesítette, az egész palotát körül lehetett járni. A kimagasló
István-torony és az őrtornyok tetőcsúcsain aranyozott toronygombok
ragyogtak (ezért nevezték később, a török időkben az aranyalma – Kizill
Elma – palotájának).
Jelentősek voltak Mátyás király vízmű-építkezései is: több új ciszternát
létesített, s megoldotta a budai hegyek forrásvizeinek a várba
vezetését. Bonfini jegyezte fel: „Mátyás király Budára nyolc stádiumnyi
(mintegy másfél kilométer) távolból, szurkos fa- és ólomcsöveken át,
forrásvizet vezetett. A szökőkutakat, a halastavat és a kerteket a Duna
vizével látta el, amelyet egy különleges vízemelő gépezet hajtott fel a
palotába".
A Mátyás-kori palotáról először a nagyszabású királyi esküvő budai
ünnepségsorozatán résztvevő külföldi vendégek és követek adtak hírt.
Hans Seybold bajor utazó, valamint a szász és a pfalzi fejedelem követei
beszámolóikban különösen a Zsigmond-kori nagyterem szépségét emelték ki:
Az ebédlőterem nagyszerű palotacsarnok volt, királyi fényűzéshez méltó, arannyal átszőtt ritkaságszámba menő vörös függönyeivel, amelyeket teleszőttek számos igazgyönggyel. [...] A teremben legelöl egy kerek asztal állt, mögötte az oldalfalon teljes szélességben aranyfüggöny lógott. Az asztal felett három nagy – arannyal átszőtt – mennyezetkárpitot feszítettek ki. Egyik a királyné címereit ábrázolta két pajzsban és két koronával, a másik két kárpiton a király címerei voltak láthatók
Hans Seybold
A királyi palotában a szörnyetegeket legyőző mitológiai hős nemcsak az
említett bronzkaput díszítette, hanem az előudvarban is állt egy önálló,
Herkulest ábrázoló bronzszobor, amit 1526-ban Szulejmán szultán
szállíttatott el hadizsákmányként.
A leírásokon túl az előkerült faragott kövek, vörös márvány ajtó- és
ablakkeret-, fríz- és mennyezettöredékek, lépcső-, árkádos folyosó- és
erkélyrészletek, valamint a majolika padlócsempék is arról árulkodnak,
hogy Mátyás alatt a gótikus építésű palota nagyrészt reneszánsz
architektúrát kapott.
Wagner Sándor festménye a Pesti Vigadóban – Tull Ödön akvarell-képe után
A terem a korabeli Európa egyik legnagyobb nem egyházi célú belső tere
volt, országgyűlések, tanácskozások színhelye; itt voltak a fogadások,
itt zajlottak a nagyobb ünnepségek, itt tartotta 1476. december 22-én
Mátyás menyegzőjét Beatrix királynéval. V. László király e terem
erkélyéről nézte végig 1457. március 16-án Hunyadi László fővételét:
„László grófot Buda vára elébe vezették, szemben a Friss-palota
bejáratával, hogy fejét vegyék, és ott le is fejezték" – emlékezik
vissza Thuróczi János történetíró krónikájában.
I. Mátyás király a hetvenes évektől – kivéve, amikor háborúzott – szinte
minden évben tartott országgyűlést, legtöbbször Budán. 1469-től
megszaporodó távollétei idején (a cseh trón megszerzése érdekében, majd
az osztrák tartományok egy részének és Bécsnek 1485-ben történt
elfoglalása után) Budán a kinevezett királyi helyettes – aki nem a nádor
volt és nem gyakorolt helytartói jogokat – maradt az udvar és a kincstár
nagyobb részével együtt.
A Mátyás által 1490. március végére, Budára összehívott és elhalasztott
országgyűlés azonban végleg elmaradt, ugyanis a király 1490. április
6-án Bécsben váratlanul meghalt. Holttestét – hasonlóan Károly
Róbertéhez – ünnepélyes gyászszertartással Budán ravatalozták fel, innen
vitték végső nyugvóhelyére, Székesfehérvárra.
A század utolsó évtizedében a késő gótikus stílusban épült Friss-palota,
Mátyás reneszánsz palotájának hatására, veszített jelentőségéből,
gyakorlati célokra kezdték használni, sőt II. Ulászló idejében már
lőport is tartottak a pincéjében.
A törökök a XVI. században lőszerraktárnak használták; a felhalmozott
lőpor 1578. május 19-én villámcsapás következtében felrobbant: „..vala
egy torony a várban Sigmond palotája mellett, kinek czimertorony volt a
neve. Számtalan sok porral volt rakva. Ez tornyot éjfélkor megütötte az
menykü. Nagy fényességgel jött az kü alá, mint egy lámpás: ez tornyot és
az mellette való palotákat mind elhánta vala". (Szamosközy István)
A Mátyás-kori királyi vár legrégibb ábrázolása a Michael Wolgemuth 1476
körüli rajza alapján készített fametszeten, Hartmann Schedel nürnbergi
krónikájában (1496) maradt meg. A fametszet hitelességét igen sokan
kétségbe vonták, a feltárások azonban igazolták a metszet több
képelemének helyességét.
Mátyás király palotájának legteljesebb leírását olasz történetírója,
Antonio Bonfini adta több humanista értekezése előszavában és a
Magyarország történetéről írt Rerum Hungaricarum Decades című,
topográfiailag helyenként nehezen értelmezhető, erősen antik hatásokat
tükröző művében. Mégis Bonfini szemén keresztül látjuk legjobban a
jelentős reneszánsz részeket is magában foglaló Mátyás-kori királyi
palotát:
Nekilátott, hogy a budai várat [...] fölékesítse; a hátsó palotasort szépen kiépítette, tudniillik a dunai oldalon egy kis kápolnát emelt víziorgonával, a kettős keresztelő kutat márvánnyal és ezüsttel díszítette; [...] fent mindkét nyelv [a görög és a latin] csodás gazdagságú könyvtárát rendezte be; a kötetek kiállítása is pazar. Ez előtt, ahol délre néz, bolthajtásos terem van, melyben az egész mennyet látni lehet. A római fényűzéstől nem különböző palotákat épített, ahol tágas nagytermek, pazar berendezésű előszobák és lakószobák [vannak], mindenütt tarka kazettás mennyezet, sok és sokféle aranyos címerrel; emellett mutatós intarziás ajtótáblák, gyönyörű kályhák, tetejükön négyesfogat meg számos faragott római címer, alul tárházak és kincseskamrák, napkelet felé különböző ebédlő- és lakószobák, ahova széles lépcsők és folyosó vezetnek. Itt van a trón- és tanácsterem. [...] Nyugaton egy ódon, még fel nem újított épület, közepén egy régi árkádsorral kerített udvar, amelyet kettős kerengő koronáz, a felsőn, amely az új palota elé vezet, oda, ahol az emeleti nagyterembe lehet belépni, nem nézheted bámulat nélkül a csillagos mennybolt tizenkét csillagképét; mindenhol négyszögű cifra kövecskékkel kirakott padló, némelyik mázas csempe [az úgynevezett majolika padlótégla]; mindenfelé hideg és meleg vizes fürdő helységek; a padlófűtéses nagyterem lyuggatott téglával burkolva, melyet nemcsak a szép színek, hanem különféle mesebeli lények is szemet gyönyörködtetővé tesznek. A belső udvarban, szemközt a magasban három fegyveres szobra tűnik a belépő szemébe. Középen áll a sisakos Mátyás, elgondolkodva támaszkodik lándzsájára és pajzsára; jobbról az apja, balról a bús László. Az udvar közepén egy márványmedencével körülvett bronzkút, fölötte a sisakos fegyveres Pallasz [Pallasz Athéné, a tudomány görög istennőjének szobra] magaslik. [...] E négyszögű térségben tehát, amely Zsigmond palotái előtt fekszik, elkezdte felújítani az oldalsó régi palotát. [...] Kétrészes lépcsőt toldott hozzá vörös márványból, bronz kandeláberekkel. Ugyanebből a kőből emelt a tetején egy kétszárnyú bejáratot, amelyet elöl is, hátul is művészi kivitelezésű, csodálatos, Herkules munkáit [az ókori mitológiai hős cselekedeteit] ábrázoló bronz ajtótáblák ékesítettek. [...] A váron kívül a legközelebbi völgyben bájos kertek fekszenek és egy márvány villa...
Bonfini
Bibliotecha Corviniana
A Bibliotheca Corvinianát Naldo Naldi firenzei és a jeles magyar humanista, Oláh Miklós esztergomi érsek építészeti leírásaiból ismerjük. A könyvtár nemcsak sokoldalú és korszerű tartalmával, hanem kézzel írt kódexeinek káprázatosan gazdag kiállításával is kiemelkedett.
(Seitl Kornél rajza A budai vár feltárása című
könyvéből, 1966.)
Milyen lehetett Mátyás király Budája?
Boltozatos pincék, házak alapfalai, egy oszlop –
mégis szinte csak ennyi maradt az egykori Budából. A
török hódoltság alatt is pusztultak el épületek,
vagy éppen átépítették őket, de az igazi rombolást a
keserves 1686-os ostrom jelentette. Ekkor Budán a
felszínen szinte minden elpusztult, úgy-ahogy épen
talán csak a templomok maradtak, ott is inkább csak
az alapok, mint a Magdolna- vagy Szent
Miklós-toronynál.
Mátyás tudatosan építkezett, valódi, királyhoz méltó
központot akart itt létrehozni. A palota a Várhegy
déli oldalát foglalta el, északi felén és egyre
inkább a hegy oldalán a polgárváros terült el. A
fejlődés már korábban megkezdődött, a XV. századra
Buda egy kisvárosból fokozatosan forgalmas központtá
bővült. Zsigmond korában megkezdték a palota
nagyszabású modernizációját is, amelyet aztán minden
uralkodó a maga lehetőségei és ízlése szerint
folytatott.
Buda Mátyás korabeli virágzásának az egyik oka maga
a város igen kedvező, kereskedelemre alkalmas
elhelyezkedése volt. Pontosabban Buda és Pest
elhelyezkedése, amelyek ugyan még évszázadokig külön
városnak számítottak, sorsuk azonban már ekkor
szorosan egybefonódott. Olyannyira, hogy 1522-ben a
budai és a pesti tanács együtt szabályozta az
árakat. Négy országos vásárt rendeztek itt: Pesten
augusztus elején és decemberben, Szent Miklóskor,
Budán pedig szeptember első heteiben és pünkösdkor.
Nem túlzás állítani, hogy itt, ezeken a két hétig
tartó vásárokon bonyolódott le kelet és nyugat közt
az árucsere egy jelentős része.
Budán tőkeerős polgárság élt Mátyás idejében. Erős
délnémet kapcsolataik voltak, a kelmék, a fém- és
ötvösáru, a fűszerek és még számos termék innen
érkezett, sőt, több cég munkatársat is telepített le
itt. A felvirágzás másik okát Mátyás reformjaiban
kereshetjük, hisz ezek tovább erősítették a várost.
A kiépülő adminisztrációs központban ugyanis
hivatalnokokra volt szükség, s e mellett a
rendszeres országgyűlések és bírósági napok miatt is
sokan jöttek Budára. Ez pedig – pélfául a
vendéglátás révén – egy újabb jövedelemforrás lett a
polgároknak. A király megbízottjai a kincstári
harmincad beszedésére szintén budaiak voltak, és itt
székelt az udvarbíróság is.
Arról nem is beszélve, hogy főleg Beatrix királyné
érkezése után fényes udvartartás épült ki a király
körül. Az udvar pedig fogyaszt: mégpedig drágán és
sokat, és azt a helyi kereskedőktől, az itteni
vásárokon szerezte be. A nápolyi hercegnő olasz
mestereket és kereskedőket hozott magával, így a
korábbi délnémet áru mellett megjelent az olasz is –
ez nem is kis feszültséget okozott. Ráadásul az
itáliai kereskedők különleges jogokat is kaptak: ez
újabb olaj volt a tűzre. A városnak azonban
összességében mindenképpen a javára vált mindez,
akár a technikai újításokra, akár a művészetekre,
kultúrára gondolunk.
Budán és Pesten a nagy vásárnapokon kívül is
lehetett kiskereskedelmet folytatni, de akkor,
amikor az ország ide sereglett, csak „nagybani”
mennyiségben lehetett például vásznat árulni. Budán
elsősorban a késztermékek, tehát a textilek,
ruhaneműk, a külföldi ipar termékei és a luxuscikkek
cseréltek gazdát. Mi több, még könyvet is venni
lehetett. Pest pedig a nyerstermények, az élő állat,
az állatbőrök és borok piaca volt. Ide érkezett
hajón a kiváló szerémi, baranyai és somogyi
borvidékről a bor, amelyből a király asztalára is
bőven jutott.
A külföldi utazók Mátyás csodás palotája mellett
olykor a városról is írnak: tágas házakat, míves
portákat emlegetnek. Mi több, tisztaságot: ez
leginkább a korszakban még nagyon ritkának számító
utcakövezésnek lehetett köszönhető. A budai
polgárházak jellegzetes U-alakú alaprajzukkal, belső
lodzsás udvarukkal az egész országban mintául
szolgáltak. A kapualjakban pedig ott voltak az
ülőkék (ismertebb nevükön gótikus ülőfülkék), ahol
várakozni, kereskedni, bort mérni és fogyasztani is
lehetett – ez budai kuriózum, más városban ilyet nem
látni.
A király termekben vörös márványból faragott míves
kandallók álltak, de a polgárházak cserépkályháit is
míves mázas kerámiából rakták. A gótikus palota mai
szóval új arculatot kapott, igazi reneszánsz udvar
lett, és ugyanez a változás, ha nem is királyi
léptékben, de lezajlott a polgári Budán is.
Torokszorító gondolat, hogy mindebből – a kortársak
lelkendező leírásain túl – mára jóformán csak kis
kődarabok maradtak. (Néhány éve egy 3D animáció is
készült a korabeli Várról.)
Mátyás virágzó Budájának világa ma már csak ezekből
a töredékekből idézhető vissza.