„Rendkívül fényes győzelem volt ez - vallja Dzselalzáde Musztafa. A
hitetlenekből egy nagy sereg fulladt a megsemmisülés tengerébe, vagy
égett el a kínzó tűzben, s egyszersmind Budun vára megmentetett a
pokolra valók jogtalan birtoklásától".
A budai siker elmélyítésére a szultán seregével magával hozott népes
tatár csapatokat elrettentő pánikkeltés és rablás céljából dúlni s
pusztítani küldi Esztergom, Székesfehérvár, sőt a távoli Nyitra felé.
Augusztus 28-án a szokása ellenére magával hozott két szultánfi - Szelim
és Bajezid - nevében Ali agával, a csausz-basival ajándékok kíséretében
üdvözletét küldi Izabella királynénak és János Zsigmond királynak,
köszönetet mondván nekik, hogy oly eréllyel és sikerrel védelmezték Buda
várát. A török uralkodó barátságáról és pártfogásáról biztosítja a
testvérül fogadott özvegy királynét és fiát.
Mivel azonban az iszlám vallás tiltja, hogy ő idegen nő hajlékába
lépjen, a csecsemő királyt viszont látni és a két szultán fiúnak
bemutatni kívánja, arra kéri Izabellát, hogy küldje le őt a vezető
magyar urak, s Buda vára magisztrátusának kíséretében logod táborába. Az
urakat azért kéreti magához, hogy megtanácskozza velük Buda s
Magyarországi elkövetkező sorsát. Ígéretet tesz Szulejmán az özvegy
királynénak, hogy nem fogja eltűrni, hogy gyermekét a legkisebb sérelem
is érje, s magát a királynőt, mint saját gyermekét fogja óvni. Sőt, ha
majd Bécset elfoglalja, azt is János Zsigmondnak adja kormányzásra.
A szultáni meghívás nem kis riadalmat kelt a várpalotában. Akadnak, akik
török hírek alapján óva intik az urakat a meggondolatlan lépéstől, mely
szerint a szultán el akarja fogatni őket, s Budát így akarja megszerezni
tőlük.
Török Bálintnak nyomban feltűnik, hogy Szulejmán valamennyi úr
látogatását, tehát Buda várából való kivonulását kívánja. Szerémi, a
szemtanú így meséli el az izgalmas jelenetet: „Halljátok uraim, mondta
Török Bálint, nem kell mindnyájunknak kimenni, mert rossz jel a török
császártól, hogy azt akarja, mindnyáján menjünk ki Budáról. Nem szabad
ezt megtennünk, hanem menjen csak György barát Verbőczy Istvánnak s mi
legyünk felkészülve a harcra a császár ellen. Ha a várost el akarja
foglalni, halálig ne adjuk neki mert vagyunk még több, mint kétezren.
Hogyha ti elmentek, én nem. Ezt hallva Verbőczy István ellene mondott
Bálintnak: Én csodálkozom rajtad, Bálint, hogy még kételkedel a törökök
császárában. Hát nem mondtam nagyságodnak, hogy a törökök császárának
szavai olyanok, mint az evangélium? Hogyha nagyságod vonakodik velünk
jönni a császárhoz, mindjárt egész kegyét veszti el tőlünk".
Török Bálintot katonái szeretnék parasztruhában megszöktetni, de végül ő
is csatlakozik Fráter György és Verbőczy erősen pártfogolt javaslatához.
Szulejmán környezetében is jelentős politikai tárgyalások folynak, mivel
láthatóan nincs előre kidolgozott tervezete a szultáni tanácsnak a
királyi család s Magyarország sorsát illetően. „A pasáknak az volt a
véleményük, a főkancellár hogy ez alkalommal közvetlenül birtokba kell
venni Buda várát. Minthogy Magyarország előbbi királya, János meghalt...
kisfia és felesége... a várban maradtak, s most megmenekültek az
ellenség kezéből" - tájékoztat Dzselalzáde Musztafa nisándzsi.
I. Szulejmán (Sulaymān)
(1494-1566)
A menetet a török uralkodó sátrainál a Várhegy nyugati aljában fogadják.
Két oldalt janicsárok, szolakok, ulufedzsik, szpáhik állnak és „sok
egyébféle császári udvari nép". Főrangú személyek mennek a küldöttség
elé, „kik őket nagy móddal, s nagy tisztességgel fogadják és beviszik a
császár sátorába gyermekkel". Szulejmán kegyesen fogadja a budaváriakat
s ajándékaikat. Miután pedig személyesen is meggyőződött a gyermekkirály
fiú voltáról, a kis János Zsigmondot dajkáival egy sátorba kísérteti, az
urakat pedig egy másikban helyezik el, finom falatokkal traktálván őket.
Budán eközben Istvánffy Miklós szerint: „Buda város megtekintésének az
ürügye alatt néhány utasítással ellátott csapatot oda beküldtek, akik
csendesen, minden zaj nélkül előbb a Szombat, majd a többi kaput is
sorra elfoglalják úgy, hogy az őrség és a polgárok alig vették észre.
Így a kapukat, tereket s keresztutakat gyorsan megszállták, a
janicsár-parancsnok a várost belovagolva, hírnökkel meghirdette, hogy a
hatalmas Szulejmán császár akarja s parancsolja, hogy a városban
mindenki a fegyvert azonnal letegye és átadja, odahaza nyugodalmasan
maradjon. Aki pedig nem engedelmeskedik, fejét veszti. A polgárok a
váratlan eseten megrémülve fegyverüket kiadták, s a janicsárok és
törökök mintegy tízezren a város minden házát elfoglalták".
Amikor a padisah értesül a budai vár s a város teljes elfoglalásáról,
már leszáll az este. A kis királyt hazaküldi dajkáival nagy lelki
izgalmak között vergődő édesanyjához. A férfiak közül György baráttal és
Verbőczi Istvánnal bizalmas tárgyalás folyik a szultáni sátorban, s
történelmünk titka, hogy miről is beszéltek akkor. Végül valamennyi urat
hazabocsátják, Török Bálint, a jó katona, a nemzeti magyar királyság
hadserege főparancsnokának a kivételével. Az ő tragikus sorsa is a
Jedikula (Yedikule) börtönében teljesedik be.
A megszállás irányítója, a janicsárok agája Turkovics főbírót hívatja
maga elé, és megparancsolja neki, kiáltassa ki, hogy a várban lévők
minden fegyverét hordják össze a Szent György piacra.
A janicsárok csapatai egy héten át őrködnek az utcákon, tereken, s
azalatt a megmaradó lakosság nem teheti ki a lábát házából. A
janicsárokhoz később más katonák is társulnak, s megkezdődik az üresen
maradt budai házak elfoglalása, „de sem az várast nem vetik zsákmánra,
sem senkit nem bántanak ki paraszt vala, hanem azokat, akik úriszabású,
vagy nemes, vagy szolgáló ember vala, azokkal oly módon cselekedinek -
írja Veáncsics - hogy se ruhájok, se morhájok (vagyonuk), s lovok, se
pénzek, se fegyverek, se tollok süvegeken meg nem marada". Ennél nagyobb
sérelem, "mint mikor egy vitéznek tollát fejibűl szedik, a fegyvert
oldalárúi ódják és az lakhelyibül kiverik". Akik pedig „keménkednek" a
hódítókkal, azokat megsebesítik, megverik, leszidják, vagy éppen kiűzik
Buda falai közül. A Szent György téri piac közepén két díszes sátrat
emelnek, a pompásabbat a szultánnak, a szerényebbet pedig a janicsár-aga
számára. A Boldogasszony-templomot mohamedán mecsetté alakítják át.
Közben pedig szakadatlanul folynak a szultáni tanács tárgyalásai az
elfoglalt Buda, az ország s a királyi család sorsáról. Az üléseken
egymással komoly vitába szállnak a pasák. „Mohamed pasa, a harmadik
vezér és Ulema a gyermekkirály Konstantinápolyba vitelének s Budának egy
bölcs, mérsékelt török parancsnok alá adását javasolják.
A Hét Torony Erőd
A szelídebb Rusztem (a második vezér) véleménye méltányosabb volt, s
arra irányult, hogy egy nagy és igazságos fejedelem, mint a szultán
kötelessége, hogy a királynénak és a kisdednek az országot, amit apjának
hübérül adományozott, megtartsa, s mindenkitől rettegett fegyverével
örökségükben megvédelmezze" - meséli a jól értesült Istvánffy.
Újság Buda és Pest 1541. évi elfoglalásáról
Szulejmán haladéktalanul intézkedik az új török tartomány
megszervezéséről, első budai pasának pedig a kortársak szerint magyar
származásúnak tartott anatóliai begler-béget, Szulejmánt nevezi ki.
Melléje kádinak, török bírónak Khaireddin efendi, a magyarok bírójának
pedig Verbőczy István kancellár kerül.
A padisah 1541. szeptember 2-án fényes ünnepség keretében vonul be a
Logodi kapun át a várba, mely után megszólalt az első müenzin is.
Szeptember 5-én mond búcsút Izabella Buda várának, s áthajózván a Dunán
anélkül, hogy beeresztenék őket Pestre, ökrös szekerekre szállnak, s
magukkal víve a koronát is, török katonai kísérettel Lippára indulnak.
Alig távozik el Budáról a királyi család. Ferdinánd követei jelennek meg
a török táborban. A Habsburg-király diplomáciai alkudozásokkal kívánja
visszatartani a szultánt, nehogy az ismét Bécs ellen menjen. Salm és
Herberstein arról tájékoztatják Szulejmánt, hogy Ferdinánd kizárólag a
nagyváradi szerződés foganatosítása érdekében visel sorozatos hadat
Magyarországon. Késznek nyilatkoznak a követek ugyanannyi adó
megfizetésére, mint amennyit János király fizetett. De mivel a padisah
nem hajlandó ilyen megállapodásra, úgy javaslatot tesznek évi 40 ezer
forint megfizetése mellett a status quo fenntartásának elismerésére.
Ferdinánd nyomban Buda elfoglalása után elismeri Magyarország három
részre való osztottságát.
Szulejmán a budai várat szorongató Esztergom, Visegrád és Tata várainak
visszaadását szabja meg jó katonai meglátással minden további tárgyalás
alapfeltételéül. Azonban mivel erre nincsen felhatalmazása a
Habsburg-küldötteknek, a további megbeszélésekig fegyvernyugvásban
állapodnak meg.
S hogy teljes legyen a szultán sikere: György baráttól kikényszeríti a
Konstantinápoly-Buda útvonal egyik kulcspontját, Pécset.
Buda őrzésére 2000 janicsárt, 2000 lovast és martalócot, 300 szolakot s
mintegy 1000 naszádos katonát állítanak. A hadvezetőség kellő
mennyiségben élelmiszerrel és lőszerrel is ellátja a télnek elébe néző
új tartományi fővárost. Ezzel kezdetét veszi Magyarország históriájának
egyik legsúlyosabb tragédiája: „az ország szívé"-nek, Budának 145
esztendős török megszállása.
Szulejmán a Sztambulba küldött győzelmi jelentésében a következőképpen
indokolja Buda elfoglalását: „Az elmúlt esztendőkben Allah kegyelmével
és győzedelmes kardom segítségével meghódítottam Magyarországot és
fővárosát: Budát. Akkor Magyarország királyságát János királyra
ruháztam, aki adófizetésre kötelezte magát érte. Halála után pedig
országát fiának ajándékoztam. A szomszédos Ferdinánd is szeretett volna
azonban király lenni, azért testvérének, Károlynak szövetségével óriási
hadat gyűjtött össze. Ezekkel bejött, és hatalmat szerzett magának
Magyarországon és ostrom alá fogta Buda városát. Én akkor hős vezéremet,
Mohamed pasát Buda felé küldtem. Célom tulajdonképpen az volt, hogy
Budát az iszlám egyik házává tegyem, és Magyarországot birtokomba
vegyem. János király fiát megajándékoztam Erdély bánságával,
Magyarországot pedig az oszmán birodalomhoz csatoltam".
Tehát a szultán szerint, ha Ferdinánd nem törekedett volna a magyar
királyság elnyerésére, ő sem foglalta volna el Buda várát. A padisahnak
ezt az állítását látszanak igazolni 1529-ben Budán írt győzelmi
jelentésének alábbi sorai: „A vár tehát elfoglaltatott, de mivel közte
és a muzulmán birodalom között lévő óriási távolság miatt nem lehetett
közvetlenül birtokba venni, és őrséggel ellátni, a nevezett Jánosnak
ajándékoztam".
A török hadvezetés tehát már 1529-ben felmérte, hogy Buda megtartása
rendkívül sokba kerül- s ennek a súlyos tehernek a vállalására akkor, az
adott körülmények között nem volt szükség. Konstantinápoly és Buda
között a távolság azóta sem lett kisebb, de Habsburg Ferdinánd és Károly
hatalmi súlyának gyarapodása, nemkülönben Szapolyai János király halála
folytán a helyzet Törökországra egyre kritikusabbá lett. Szulejmán úgy
vélte, hogy amennyiben a Habsburgok ráteszik kezüket Buda várára,
rövidesen talán Belgrád fog következni.
Nem lenne teljes 1541. év katonai körképe, ha figyelmen kívül hagynánk a
földközi-tengeri hadieseményeket: V. Károly német-római császárt korábbi
tuniszi győzelme arra ösztönzi, hogy elhódítsa a törököktől fontos
tengeri bázisukat, Algírt. Tekintélyes haderővel indul a császár: 74
vitorlás gályán s 200 kisebb-nagyobb hajón 25.000 főnyi fegyveres készül
az ostromra. Algériában csupán 6000 török harcos s néhány ezer arab
lovas állomásozik. A partra szállt erők azonnal megkezdik az ostromot,
de október 23-án kitört háromnapos tengeri viharban elvész a hajók és
katonái fele. A Habsburg-fivéreket nem érte eddig egyszerre ilyen
vereség: az egyiket Buda falai alól a török hadsereg, a másikat pedig
Algírnál a tengeri orkán űzi el.