Március 15-én valaki emlékeztette Kossuthot, hogy
nemzeti ünnep van. „Tudom. Én meg így fekszem itt” - felelte. Úgy érezte
– idézett levele is igazolja –‚ hogy az országnak szüksége van még a
Torinóból jövő szavakra. Másnap, amikor Lajos Tódor, a kiváló vasútépítő
mérnök megérkezett, már csak annyit tudott mondani: „Fiam, rosszul
vagyok”. A parányi test szívósan küzdött az elmúlás ellen.
1894. március 20-án este 10 óra 55 perckor állt be a halál. A
szenvedéstől eltorzult vonások kisimultak. Károlyi Gábor gróf gyengéden
felnyomta a leejtett állat, az orvos lezárta a fennakadt szempillákat.
(G. Ambrosetti felvételéről készítette Antal László, 1996.)
Nagyvonalúság és kisszerűség
Mindenki tudta, hogy a betegség halálos. Heteken
keresztül a haldokló Kossuthról szólt minden újság vezércikke. És azt is
mindenki tudta, hogy a nemzet nagy halottját itthon kell méltón
eltemetni. Wekerle Sándor miniszterelnök kormányának két tagját
Franciaországba küldte Erzsébet királyné meglátogatására (Őt 1898.
szeptember 10-én gyilkolták meg), a Rivierán időző Ferenc József után.
Mihelyt az uralkodó visszatért Bécsbe, Wekerle maga is a császárvárosba
utazott kihallgatásra. El akarta érni, hogy Kossuthot az állam
költéségén temessék el Budapesten. Ferenc József azt válaszolta: nem
bánja, ha a magyar társadalom lerója háláját vagy elismerését Kossuth
iránt, de őt hagyják ki a játékból; nem bánja, ha a törvényhozás is
részt vesz a temetésen, s megadja más formában is a végtisztességet.
A válasz, mint maga Ferenc József is, egyszerre volt nagyvonalú és
kisszerű. A kormányt megelégedéssel tölthette el a nagyvonalúság, hogy
Kossuthot hazahozhatják, de kínos helyzetbe hozta a kisszerűség, hogy
állami gyászról, államköltségről, a kormány és a véderő tagjainak a
temetésen való megjelenéséről szó sem lehet. A budapesti
hadtestparancsnok, Rudolf von Lobkowitz herceg táborszernagy
megtiltotta, hogy akár a tartalékos tisztek is egyenruhában részt
vehessenek a szertartáson.
Wekerle azzal hidalta át a nehézségeket, hogy a gyászünnepséget a
főváros védőszárnyai alá helyezte. Budapest székesfőváros azonban
magától is cselekedett: március 21-i közgyűlésén nemcsak a torinói
küldöttséget jelölte ki, nemcsak iskolai szünetet rendelt el a temetés
napjáig, nemcsak hivatali szünnappá nyilvánította ezt a napot, hanem
kimondta azt is, hogy: „Budapest székesfőváros Kossuth Lajost mint
díszpolgárát és a nemzet halottját saját költségén kívánja eltemettetni,
s ennek végrehajtása, illetve a drága hamvaknak a hátrahagyott
családtagok egyetértésével leendő hazaszállítása iránt szükséges
intézkedések teljesítésével a gyászszertartáson részt vevő küldöttséget
vezető alpolgármesterét megbízza, s addig is, amíg a nagy halotthoz
méltó síremléknek fölállítása iránt intézkedések tétetnének, egy
díszsírhelynek kijelölése iránt a tanácsot utasítja”.
Így aztán a főváros tulajdonában levő épületekre ki voltak tűzve a
gyászlobogók, az államiakra nem. Ez heves és ingerült utcai tüntetésekre
vezetett, de mert a kormány nem válaszolt különösebb erőszakkal rájuk, a
Kossuth család pedig megbékélésre szólított fel, hamarosan újra nyugalom
és érdeklődő várakozás uralkodott a főváros utcáin.
Kormány, ellenzék, Akadémia
A magyar országgyűlés képviselőháza március 23-án délelőtt ült össze. Bánffy Dezső báró elnök jelentette be a gyászhírt. Aligha lehetett Kossuth-követőnek nevezni, mégis megkísérelte a kormányzó érdemeit a valóságnak megfelelően összefoglalni:
A képviselőház, megemlékezvén Kossuth Lajosnak azon hervadhatatlan érdemeiről, melyeket az 1848-iki törvények megalkotása, különösen az alkotmányos jogoknak minden osztályt felölelő kiterjesztése, a képviseleti alapon nyugvó felelős kormányrendszer behozatala a közteherviselés általánosítása, a földbirtok fölszabadítása, a sajtószabadság, a jogegyenlőség s általában a politikai és polgári szabadság nagy elveinek érvényre juttatása körül szerzett, a nemzet soha el nem múló hálájának és elismerésének kíván kifejezést adni, midőn ebbeli érdemeinek emlékét jegyzőkönyvében megörökíti, továbbá azon meggyőződésben, hogy a magyar nemzet társadalmi úton nagy halottjának elhunyta alkalmából méltó kifejezést adadna ezen érdemei iránti elismerésnek, elhatározza a képviselőház: hogy elhunyta feletti fájdalmának és részvétének jegyzőkönyvileg ad kifejezést, s megbízza elnökét, hogy erről a gyászoló családot értesítse; hogy magát a temetésen a ház elnöke által alakítandó küldöttség által képviselteti; hogy a küldöttség útján a ház nevében koszorút helyez ravatalára; és hogy nyilvános ülést a végtisztesség befejeztéig nem tart
Bánffy Dezső
Az ellenzék kiegészítő javaslatait, hogy Kossuthot államköltségen
temessék, emlékét törvénybe iktassák és szobrának felállítását
kezdeményezzék, nem szavazta meg a ház. Március 24-én Szlávy József
elnök előterjesztésére a főrendiház is csatlakozott a képviselőház
határozatához, és az országgyűlés küldöttsége március 25-én útnak is
indult Olaszországba.
Időközben a genovai cs. és kir. főkonzulátus megküldte a „tisztelt
Kossuth családnak” a holttest vámmentes és akadálytalan hazaszállítására
vonatkozó engedélyt: „A bécsi cs. és kir. magas külügyminisztérium
megbízásából van szerencsém a meghalt Kossuth Lajos úr földi
maradványainak Turinból Budapestre való szállítására szükséges
kísérőlevelet rendelkezésre bocsátani”.
Torino lakossága március 28-án vett búcsút nagy polgárától.
Háromszázezren (!) kísérték a koporsót a torinói protestánsok, a
valdensek templomába. Itt olasz, magyar és francia egyházi beszéddel
búcsúztatták Kossuthot, a pályaudvaron pedig nem kevesebb, mint nyolc
szónoklat hangzott el. Sajnos mind az olaszországi, mind az itthoni
beszédek telve voltak pátosszal – mint Kossuth beszédei is –‚ de csaknem
valamennyiből hiányzott a Kossuth szónoklataiban mindig megtalálható
racionális mag, az értelemre ható érvelés.
Elhangzott azonban ezen a napon egy nagyon csöndes és világos
felszólalás is, Eötvös Loránd báróé az MTA rendkívüli ülésén. Így szólt:
Tisztelt Akadémia! Amikor gyászol a magyar nemzet, akkor gyászol az az akadémia is, amely minden tudós és tekintélyes társai között talán leginkább jogosult arra, hogy magát egy nemzet akadémiájának nevezze. Nagyon távol állunk mi a politika szenvedélyes küzdelmeitől; a mi feladatunk az, hogy a tudomány és irodalomnak csöndes, de ernyedetlen munkásai legyünk, de azért nem válhattunk még közömbösekké az olyan fájdalom iránt, amely nemzetünk ezreinek, millióinak szívét járja át. Igen, a Kossuth halála fölötti fájdalomban részt veszünk mi is, s részt fogunk venni abban a kegyeletes munkában is, amelynek célja az ő emlékének megörökítése lesz. A fájdalom kifejezésében másoknál többet mi sem tehetünk, de az emlék megőrizésében nekünk a feladatnak bizonyára legszebb, bár legnehezebb része jutott. Mert mi a magyar nemzetnek történetírói vagyunk, s így a mi teendőnk lesz az ő halhatatlan nagy alakjáról a történet részrehajlatlan kutatásával ítéletet mondani, és megállapítani a hazafiságnak ama magasztos erényeit, amelyek az ő nevét pártkülönbségek nélkül minden magyar ember gondolkozásában tiszteltté teszik. De ez nem egy órának, nem is egy évnek, ez a jövőnek a dolga, a jelenben csak részvétünket fejezhetjük ki, megadva a nagy halottnak a végtisztességet. Indítványozom ezért: 1. Helyezzen a Magyar Tudományos Akadémia koszorút Kossuth ravatalára. 2. Vegyen részt küldöttségével a temetés szertartásán. 3. Küldje meg, mint kegyeletének emlékezetét, ez ülésének jegyzőkönyvét a nagy halott fiainak
Eötvös Loránd
Végeláthatatlan szónoklatok
A halottas vonat március 28-án este gördült ki a
torinói pályaudvarról. Szürke teherkocsiját elborították a koszorúk és
díszek, alig látszott rajta a felirat: Feretro (Koporsó). Az osztrák
határon le kellett szedni a díszeket. A menetrendet úgy szabták meg,
hogy a vonat éjszaka száguldjon végig a Habsburg birodalom osztrák
felén. Görzben így is sikerült valakinek egy koszorút felnyújtania a
vonatra: Horvát Boldizsár, a kiegyezés utáni első magyar
igazságügy-miniszter fejezte ki így tiszteletét.
A magyar határon újra felékesítették a szerelvényt.
Csakhamar felbukkant a hazatérő Kossuthot köszöntő első magyar zászló
Száll György öreg földműves kezében. Március 30-án reggel fél hétkor a
vonat befutott a csáktornyai állomásra. A számos megállás és a
végeláthatatlan szónoklatok ellenére délután 3 óra 18 perckor a vonat
már Budapesten volt, a Nyugati pályaudvaron. Igaz, a forgalmat csaknem
leállították a nagykanizsai vonalon: a szerelvény előtt és mögött 15
percnyire egy-egy biztosító mozdony haladt.
Budapest a fogadás lázában égett. Aznap reggel tettek eleget a Fővárosi
Közmunkák Tanácsa határozatának: átkeresztelték a Hatvani utcát Kossuth
Lajos utcára, és a táblákat azonnal ki is szegezték.
Délután 4 órakor indult meg a menet a pályaudvarról a Magyar Nemzeti
Múzeum felé. A lovas rendőrök mögött a Honvéd Menház öreg lakói
gyalogoltak a nyolcvanhat esztendős Cserey Ignác ezredes vezetésével,
majd a koszorús kocsik következtek. A gyászkocsi mellett – hiszen a
katonák el voltak tiltva a részvételtől – fővárosi és Pest megyei hajdúk
alkották a sorfalat. A menet két oldalát az egyetemi hallgatókból
szervezett polgárőrség biztosította.
Nem sokkal 5 óra után vitték fel a koporsót a múzeum előcsarnokába (a
menet vége akkor még a Nyugati pályaudvarnál volt). Kilencvenkét gyertya
világította meg a fekete bakacsinnal behúzott falakat. Késő estig – és
31-én egész nap – tódult a közönség, hogy órák hosszat tartó várakozás
után leróhassa kegyeletét.
A koszorúkat teljesen szétszedték; mindenki el akart tenni emlékbe
egy-két babérlevelet. Az újságok hirdetési oldalait pedig ellepték a
temetés napjára, április 1-jére való ajánlkozások: „Három utcai ablak a
legszebb helyen, Erzsébet körút 52. sz. 1/2 emelet, kiadó; továbbá három
utcai ablak és balkon a 2-ik emeleten ugyanott kiadó. Bővebbet
Altstädter, Erzsébet körút 52. sz.”
Március 31-én is volt ünnepélyes temetés Budapesten. A Kossuth család
ugyanis elhozatta a genovai temetőből – a szép angyalos sírkő alól –
Magyarországra Kossuth leányának, az 1862-ben meghalt Kossuth Vilmának
és Kossuth feleségének, az 1865-ben meghalt Meszlényi Teréziának
holttestét.
Mindketten katolikusok voltak, így a koporsókat a terézvárosi
plébániatemplomból vitték ki a temetőbe. Április 1-jén pedig reggel 9
órakor megkezdődött a nagy szertartás. Elfoglalták helyüket a polgárőrök
és az öreg honvédek, gyülekezni kezdtek az előkelőségek: főrendek és
főpapok Samassa egri érsek vezetésével – a hercegprímás nem jött el –‚
képviselők Andrássy Tivadar gróf alelnök vezetésével – de a képviselőház
elnöke nem jött el. És nem volt ott Wekerle Sándor kormányának egyetlen
tagja sem.
10 órakor Sárkány Sámuel evangélikus püspök imájával és beszédével
kezdődött meg a szertartás, majd az országgyűlés nevében Jókai Mór
mondott a kortársaktól sokat magasztalt szónoklatot. „Révpartot ért a
gálya, világkörüli utat tett a kormányzóval!“ – kezdte, hogy váratlan
fordulattal a beszéd vége felé eljusson Deákon és Erzsébet királynén
keresztül a király személyéhez. Végül Gerlóczy Károly alpolgármester
mondott búcsúztatót a főváros nevében.
A nehezen elinduló menet 1 óra tájt érkezett a temetőhöz. Ide már csak a
gyászkíséret mehetett be. Öt újabb szónoklat következett a nyitott
sírnál: Péchy Tamás a volt honvédek nevében, Justh Gyula a függetlenségi
párt nevében, Horánszky Nándor a nemzeti párt nevében, Bottlik József az
egyetemi hallgatók nevében, Herman Ottó (az egyetlen nem díszmagyaros
szónok) pedig megint csak a függetlenségi párt nevében beszélt.
A Vasárnapi Újság így ír a szertartásról: A budapesti temetésen az egész
főváros részt vett. A terézvárosi templomból, hol a gyászszertartás
lefolyt, nagyszerű gyászmenet kisérte ki a halottakat a kerepesi-úti
temetőbe. Az ideiglenesen épített sírbolt körül a polgárőrség tagjai és
tűzoltók állottak diszőrséget. A gyászlobogókkal körített helyet minden
oldalról nagy sokaság állta körül. A koporsóknak és a gyászoló családnak
alig tudtak utat nyitni. A koporsót a fekete bársonynyal leborított
ideiglenes ravatalra tették, és az egyház szolgái a sirbatevés előtt
utolsó imádságot mondtak. A koporsóhoz legközelebb áll Kossuth Ferencz
hajadon fővel. Kissé meghajolva kezeit összekulcsolja és imádkozik.
Mellette van barátja, Károlyi Gábor gróf, a ki baljával botjára
támaszkodik s jobbjában kalapját feje fölé tartja, védelmül a nap heve
ellen. Károlyi mellett áll talpig gyászban Ruttkayné Kossuth Lujza, a
bánatos matróna, s mellette Kossuth Lajos Tódor, a ki karján
Ambrozovicsné Meszlmy Ilonát tartja. A háttérben a végtisztességtevő
közönség látható.
Sajnos a nagy budapesti temetések egyre külsőségesebbek lettek.
Batthyányé 1870-ben még felemelő és méltóságteljes volt, Deáké 1876-ban
ízléses és szép, Andrássy Gyuláé 1890-ben már inkább csak pompázatos.
Kossuth temetésén az őszinte érzések nem tudtak áttörni a pátosz mindent
elborító burkán. Joggal írta Krúdy, hogy Kossuth a temetőben, a
szónoklatokban nem kapta meg a maga igazságát. Egyetlen gesztust tartott
szívből jövőnek: „A budai dalárda Mért oly borús? gyászdala után már
oszladozott volna a temetők sokadalma, de ekkor a nyitott sír szélén
fekvő koporsóhoz lépett Rákosi Viktor magyar író, és a koporsó mellett
térdet hajtva, ajkával megérintette a deszkalapot. A temető sokadalma
úgy érezte, hogy ez a csók volt az első őszinte néma cselekedet, amely
Kossuth temetésén történt”. De a varázs csak pillanatokig tartott. Itt
is megindult a roham a tizennyolc kocsin kiszállított koszorúk minden
egyes babérleveléért.
Maga a sír, a később vaskerítéssel körülvett hatalmas
kőlap, egyetlen díszével, a Kossuth névvel mégis méltóságteljes volt. A
kortársak azonban úgy érezték, hogy Kossuthra nem lenézni illik, hanem
feltekinteni. Születésének századik évfordulóján kitűzték a ma is
meglévő Kossuth mauzóleum helyét vagy száz lépésnyire jobbra az eredeti
sírtól. A pályázatot kínos vita után Stróbl Alajos és Gerster Kálmán
terve nyerte meg. 1906 nyarán a már csaknem kész építményt egy
villámcsapás súlyosan megrongálta, így aztán csak 1909. november 25-én
lehetett felszentelni (lásd: A Kossuth-mauzóleum felszentelése).
1909. november 25-én reggel nyitották fel Kossuth sírját. Ekkor lehetett
utoljára látni Kossuthot. A hivatalos jegyzőkönyv sorain is átüt a
pillanat drámaisága.
Megjelentek konstatálják ez alkalommal, hogy Kossuth Lajos tölgyfakoporsója teljesen megfelel az említett jegyzőkönyvben körülírt koporsónak. A koporsón talált s a család által elhelyezett, de az idő viszontagsága folytán elmállott érckoszorú s a 48-as honvédbizottságnak s a lengyel egylet által letett, azonban teljesen elkorhadt koszorúmaradványok eltávolítása után láthatóvá vált a koporsófedél széles fekete keresztje, továbbá a fedél láboldalán Kossuth nevét viselő réztábla, valamint a jegyzőkön említett sárgarézfogók, melyek közül kettő a borítékkoporsó korhadása folytán levált. A mérték szerint is azonos koporsó bal oldalfala és feneke korhadtnak találtatván, a tölgyfaboríték eltávolítása után Kossuth Lajos földi maradványait tartalmazó bádogkoporsó a sírboltból kiemeltetett. A bádogkoporsó fedele leólmozva nem lévén, annak felemelése után a koporsó egész hosszát és szélességét borító üvegfedél alatt láthatóvá lett Kossuth Lajosnak a bebalzsamozás folytán jól megőrzött holtteteme
- jegyzőkönyv
Kossuth holttestét az érckoporsóban csaknem egészen épnek találták. Csak
az arcszíne vált ólmossá. Kezében még ott volt az az ép kis
kaméliacsokor, amelyet 1894-ben Tolnában helyeztek oda. Délután pedig
télies hidegben megtörtént a holttestek átszállítása, a mauzóleum
felavatása – sok-sok szónoklattal. Ezúttal azonban ott volt az ünneplők
között a kormány is: megint csak Wekerle Sándor mint miniszterelnök, és
a miniszterek sorában a kormányzó fia, Kossuth Ferenc is.
De ha beszédből kell idéznünk, talán leghelyesebb, ha annak a különben
túlontúl kegyeletes beszédnek egy részét idézzük, amelyet még 1894-ben a
torinói valdens templomban mondott egy francia pap, Apin. Rátalált egy
olyan gondolatra, amely sajnálatosan hiányzott a többiek beszédéből.
„Nagy dolog az: eszmében hinni, megvalósítására törekedni, dolgozni,
szenvedni érte. Egységet és nagyságot ad az embernek. Akit most
siratunk, az utolsók utolsója egy oly hősi kornak, mely hitt az
eszmékben. Azt a generációt nem tanították arra, hogy minden siker
igazolt és jogos, s hogy az erőszak elnyomja a jogot. Ők szembeszálltak
a hatalommal, mondván, hogy nem te vagy a jog, a te uralmad nem tarthat
soká! Ők még hittek a szabadságban, hazában, jogban, igazságban, mint
annak lennie kellene. Ideálokban hittek, és azoknak éltek”.