A Gellérthegy lábánál a XII. század elején templomot
építettek Boldogságos Szűz Mária tiszteletére, amely később a Szent
Gellért nevet kapta, ugyanis a hagyomány szerint ezen a területen volt a
vértanú püspök sírja. E templom feltételezett helye a mai Rudas Fürdő
környékén volt. Valószínűleg innen származik az a románkori
timpanontöredék, amely Tabáni Krisztus néven ismert, amit a jóval később
épült Szent Katalinról elnevezett templom építésekor befalaztak a keleti
falpillérébe. A dombormű másolata templom előcsarnokában ma is
megtekinthető, az eredeti a Budapesti Történeti Múzeum tulajdona.
A török időkben a Tabán területén élénk építkezés folyt, melynek
köszönhetően nem csak fürdők épültek, hanem dzsámik is, amelyek közül
számunkra a legfontosabb Szokollu Musztafa (1566-tól kezdve tizenkét
éven keresztül nagy építkező kedvvel rendelkező budai pasa volt)
dzsámija.
Ez az épület szolgált ugyanis később a Szent Katalin templom alapjául.
1686-ban a törököket hosszú harcok után sikerül elűzni. Az ostrom alatt
a Tabán szinte minden épülete elpusztult, de a dzsámi megmaradt.
1686-ban katolikus hívők vették birtokba, és kápolnává alakították.
1697-ben a ferencesek egy iskolát építettek mellette. 1702-ben plébániát
alapítottak, a kápolna köré pedig temető került. A többszöri átalakítás
után a templom komolyabb építési fázisa 1728-ban kezdődött meg.
A munkálatokat Obergruber Keresztély kőművesmester irányította. Ekkor
került az addig négyzetalaprajzú szentélyhez a templomhajó. Az építkezés
túlnyomó része 1736-ban befejeződött. Stadinger János 1725-ben épült
orgonáját – átalakítás után – 1738-ban helyezték el, majd megjelent a
szószék és a főoltár is. A berendezés és a felszerelések összegyűjtése
csak 1748-ban ért véget. 1749-ben kripta épült a templom alá.
1750. augusztus 11-én lerakták a torony alapkövét. Az építkezést és a
főhomlokzat átalakítását Nöpauer Mátyás irányította. Az ő nevéhez
köthető több budai templom átalakítása és építése is. A dzsámiból
átalakított szentélyrészt annak rohamosan romló állaga miatt 1765
lebontotta, amelynek a helyére egy újabb hajószakasz és az új szentély
került. 1759-ben megépítette a plébánia lakot. A nyugati oldalra
sekrestye épült, a szentély külső falán pedig elkészült a kriptalejárat.
A templom körüli temetőt 1777-ben megszüntették. A század végére
elkészült a kórus korlátja, mely Kurtzweil János munkája, és Hartmann
Vilmos új orgonája is elfoglalta helyét.
1803 és 1806 között új főoltár készült, a templom pedig kapuépítményt
kapott, amely mellé a kőkereszt került. Knezevich Józef adományából
1808-ban a toronyba óra került, melyet Hibling József készített.
Az
1810-es nagy tabáni
tűzvész a templomot sem kímélte. Leégett a fedélszék
és a toronysisak, és elpusztult a szentély és a hajó szinte teljes
berendezése. Az egykori díszes sisak helyére egyszerű gúla alakú tető
került, és templomba is új oltárok készültek. A szentélykupolára Szent
Katalin apotheózisát ábrázoló freskó került, a csegelyeken a négy
evangélista alakjával.
Az
1849-es budai
ostromkor a főoltár és a szentély freskója
megsemmisült. A későbbi új freskót Wagner József festette, és elkészült
Marastoni Jakab ma is látható két oltárképe is. 1850-ben helyezték el a
neoreneszánsz stílusú szentélykorlátot.
A templomot 1868-ban a ferencesek átadták, ettől kezdve világi papok
teljesítenek szolgálatot.
A templom 1870 körül Pestről nézve (a Duna partján cuki házakkal)
A Tabán és két temploma 1871-ben: balra a katolikus plébániatemplom, jobbra
pedig a kommunisták által lebontott szerb ortodox templom
1880-81-ben nagyobb restaurálást végeztek. A homlokzatot eklektikus szemlélettel alakították át, a főhomlokzati szobrok Szász Gyula alkotásai. Elkészült a hagymatagos, laternás toronysisak, az oromzatra Weisinger György kőfaragó keresztje került.
A plébániatemplom és a Tabán 1891-ben, Pestről nézve (kép kinagyított részlete)
A Tabán látképe a Várból 1894-ben
A délnyugati oldalhoz plébániát és sekrestyét építettek, amit azonban 1896-ban a városrendezés munkái során lebontottak. Ezután épült meg a mai plébánia épület a keleti oldalon.
A plébániatemplom és az Attila út 1905-ben (ennek helyén épült meg az Erzsébet
híd lehajtója)
A Tabán 1907-ben (előtérben a Döbrentei tér, ahol később az Erzsébet híd
lehajtója épült)
A falban húzodó szószékfolyosó a sekrestye lebontásával eltűnt, a szentély 1910-ben neobarokk faburkolatot kapott. Az ablakokba színes üvegfestmények kerültek, és 1917-ben két harang került a toronyba.
A Szent Katalin plébániatemplom 1915-ben
(épp a harangot emelik le a toronyból)
1928-ban restaurálták a freskót, és a templomot ornamentális festéssel látták el. A kripta ekkor már használaton kívül és elhanyagolt állapotban volt.
A katolikus és az ortodox templom 1936-ban, a Tabán bontásának idején (előtérben
a
Rác fürdő)
Az elbontott Attila úti házsor és a plébániatemplom 1942-ben
A II. világháborúban az épület erősen megrongálódott, ettől kezdve hosszú időn át folyamatos helyreállítási munkálatok kezdődtek. A főhajó boltozatának megerősítésekor a vakolatot több helyen leverték, a szentélykupola freskóját pedig bevakolták és fehérre festették. Az építkezések a 60-as évek végéig tartottak. A főhomlokzatot leegyszerűsítve állították helyre, a kapuépítményt elbontották.
A Tabán templomai 1945-ben
A kriptában 1962-ben gombásodást állapítottak meg, ezért a falakat
lebontva kiégették és a helyiségeket befalazták. A kórus freskóját 1965
és 1966 között eltüntették. A szentélyt a II. vatikáni zsinat
szellemében átalakították. 1977-ben a templomtér új kőburkolatot kapott.
A 80-as években a műemléki szakhatóságot megkerülve több átalakítás is
történt, sajnos nem a kellő körültekintéssel. A kriptát újra
megnyitották.
Mindezek után a templombelső mai állapotát látva megállapíthatjuk, hogy
a különböző természeti katasztrófák és történelmi viharok erősen
hatással voltak. Sajnos a templom sok szép műtárgyát folyamatosan
veszítette el. Az egykori állapotokra ma már csak következtetni tudunk –
ízelítőt egy-egy régi fénykép ad.
2002-ben a külső homlokzatot restaurátori feltárást követően
újrafestették. 2006-után elkészült az épület és építészettörténeti
tudományos dokumentáció, a régészeti radarkutatás, a
templom-altemplom-plébániaépület műszaki dokumentációja a tűz- villám-
és érintésvédelemmel, a geodéziai fölmérés, a statikai szakvélemény, a
műkincsleírás, az orgona állapotfelmérése – valamint az új közösségi
plébániaépület és altemplomlejárat építési terve.
Képek