A "zsinagóga háromszög" második temploma 1872-ben, romantikus mór stílusban épült, a neves bécsi építész, Ottó Wagner egyetlen hiteles magyarországi alkotásaként. Ottó Wagner 1868-ban vetette papírra a terveket, amelyek alapján 1870-72-ben Kalina Mór másodtervező és Buzzi Bódog építőmester építették fel a templomot.
A Rumbach utcai zsinagógát és a vele összefüggő
hitközségi épületet a pesti zsidóság konzervatív hívei építtették.
Előzményei a XIX. századig nyúlnak vissza, mikor a zsidó felvilágosodás
egyre inkább hatást gyakorolt Magyarországon, s ez kiterjedt a
vallásgyakorlás módjára is. A hagyományos és modern vallás hívei az
1830-as évek elejétől közös zsinagógát használtak az Orczy-házban, amely
az egyre növekvő létszámú zsidóság számára egyre szűkebbé vált.
Hamarosan elhatározták egy új és reprezentatív épület felépítését.
Az első ilyen épület a Dohány utcai zsinagóga volt, amelyet a modern
szokások követői vettek birtokba 1859-ben. A konzervatív irányzat
képviselői arra törekedtek, hogy számukra is egy hasonlóan impozáns
épület emelkedjen Pesten: a Rumbach utcai zsinagóga a Dohány utcai
templom párja, de ellentéte lett. Ellentét abban, hogy a
Dohány utcai
templom utcai homlokzatú, nyílt előudvaros, míg a Rumbach utcai templom
a zsinagógát a hitközségi épület homlokzata mögé rejti, valamint a
tóraszekrényt és a bímát (megemelt szentélyt, ahol a tórát felolvassák)
egyaránt a keleti részben helyezik el. A Dohány utcai zsinagóga
hosszanti elrendezésű, míg a Rumbach utcai centrális építmény.
Az építész: Otto Koloman Wagner (1841-1918) (magyarul: Ottó Wagner)
A Dohány utcai épületben orgonát építettek, a Rumbach utcaiban kántor és kórus énekelt, a Dohány-templomban a nők karzata a mellvéd fölött nyitott, a Rumbach utcai zsinagógában drótból font hálót emeltek a mellvéd fölé. Közös vonásuk, hogy mindkettő a zsidók keleti eredetére utaló mór stílust választotta építészeti formanyelvül, s az is, hogy mindkettő a nagyon karcsú, áttetsző öntöttvas szerkezetet használja a technikai haladás magas fokának kifejezésére. Közös vonásuk még az ornamentika egységes kiterjesztése a zsinagógák berendezésére, valamint az apró részletekre is kiterjedő terv, s az igényes kivitel.
A zsinagóga homlokzata 2013-ban
A két épület létrehozása között eltelt mintegy másfél
évtized különbsége abban fejeződik ki, hogy Ludwig Förster a romantikus
historizmus szabad formai innováción alapuló nyelvén fogalmazta meg
épületét, Ottó Wagner pedig a szigorú historizmus elvei szerint
tervezett: omamensei hiteles forrásból származnak, többségük a cordóbai
Alhambrából és a cordóbai nagy mecsetből, mások kairói és isztambuli
mecsetekből.
Mindkét zsinagóga színekben gazdag: Förster az épületen kívül
nyerstéglával épített, Wagner ugyanezen téglát festett vakolattal és
terrakotta díszekkel valósította meg. Förster temploma belül gazdag
ornamentális festést kapott, amelyek nemes megjelenését az oldalfalakon
a stucco-lustro technika biztosította, Ottó Wagner pedig a zsinagóga
minden függőleges falfelületét gipszdíszekkel borította, amelyeket az
iszlám építészetben és a középkori európai építészetben egyaránt kedvelt
kék-vörös-arany színre festetett, s a vízszintes födémeket pedig
arabeszk mintákkal festette tele.
A belső falak festett, színezett gipsz-díszítése, még felújítás előtt
(kép: Varga Máté, 2012)
Arabeszk mintákkal festett födém (kép: Varga Máté)
Az arabeszk (másik nevén moreszk) bonyolult, ám
szabályos növényi vagy groteszk díszítés. Az arabeszket az ókori Kelet
népei (például az asszírok) használtak szívesen. Európában az arabok és
a mórok terjesztették el a középkorban, majd a reneszánsztól a XIX.
századig kéziratokat, falakat, bútorokat, fémmunkákat és kerámiákat
díszítettek velük. Az arabeszk szó a XVI. századi Franciaországban
arabot jelentett, de fennmaradt egy szótár 1611-ből, ahol a szó
jelentése kicsiny, különös, tekergő díszítés.
Ottó Wagner következetesen valósította meg Gotfried Semper
építészet-alakítási elveit: egyik önálló egysége az építészeti tér
egységes konstrukciója, míg a másik a falakat szőnyegszerűen elborító
ornamentika. Ez a szőnyegszerűség a homlokzaton a kék kerámia elemek
szögelés-szerű hálójában fejeződik ki. Wagner ez utóbbit gyakorta
használta más munkáiban is.
A teljességre való törekvés az épület berendezésében is érzékelhető: a
tóraszekrény és a bírna megfogalmazásában, a kandeláberek és a csillárok
szigorú, tervezett formáiban, az ornamentika nagyról kicsire kiterjedő
fokozatosságában.
Osztrák építész, a századforduló bécsi akadémikus építőművészetének
egyik kiemelkedő jelentőségű bírálója és megújítója. A Loos, Hoffmann,
Olbrich nevével fémjelzett bécsi iskola vezető egyénisége. A XX. századi
építészet egyik kiemelkedő alkotójának, a modern építészet előfutárának
tekintjük.
Kiváló építészeti és művészeti érzékéről épületeinek arányos
kompozíciója, gazdag, ízléses és divatos dekorációja (ornamentikája),
tiszta alaprajzi kialakítása és térformálása ugyanúgy tanúskodik, mint
rajzainak grafikája. A századfordulón megjelenő építőművészeti
átalakulás ezen meghatározó korszakában élő és tanuló egész
építésznemzedék tekintette tanítómesterének.
Az épület berendezéseinek elemei sajnos nem az ő keze munkáját dicsérik.
A padokat, az omedet, az Elijahu széket, a különböző táblákat -
amennyire a róluk fönnmaradt fényképekről kivehető - bizonyára nem
Wagner, s nem is megbízottja, Kallina Mór tervezte, hanem zsinagógák és
templomok felszerelésére szakosodott üzemek, műhelyek, iparosok.
Sajnálatos, hogy nevük nem maradt fönn, s hogy adatok híján máshová
készített munkáik sem tanulmányozhatók.
A zsinagóga épülete a magasból (kép: Google Maps)
A Rumbach utca házai egyszerűbb kialakításúak voltak,
s funkciójukat a zsinagóga és az egységes pesti hitközség különféle
szükségletei határozták meg. A földszinten árkádokkal nyitott
vesztibülből (előcsarnokból, előszobából, ahová a vendég érkezéskor
kerül) öt bejárat nyílott: a keleti oldalon három a zsinagógába, az
északi és déli oldalon egy-egy a nők számára: ezeken keresztül jutottak
a karzatlépcsőházakhoz. A két épület, amelyet középen a nartex és a
nyugati karzat két, illetve három szint magasságban választott külön
egymástól, külön kapuval nyílt a két oldalon, s mindkettőben volt
egy-egy földszinti üzlet, s egy-egy kisebb szoba-konyhás lakás. A
kétmenetes épület középfőfallal épült, erre támaszkodtak a pince és a
földszint boltozatai, s az emeletek acélgerendák közti csaposgerenda
födéméi. A harántfalaknak nem volt szerkezeti szerepük, ezeket tehát a
különféle funkcióknak megfelelően helyezték el.
A Rumbach utcai házak megépítését követő esztendőkben két iskola is volt
itt: a második és harmadik emeleten az Országos Izraelita Tanítóképző
Intézet, a csak udvar felé megvilágított negyedik emeleten a Rumbach
templomkörzet Talmud-Tórája. Később egy kis bét hámidrásról, tanházról
esik szó, amely a zsinagóga alkalmazottainak, a hitoktatóknak és a
szertartási kásrut funkcionáriusainak vallási képzésére szolgált,
valamint a hitközség elemi leányiskolájáról.
Ezen intézmények működéséről pontos információink nincsenek, s
megalapításuk vagy megszűnésük évszámát sem ismerjük pontosan.
A zsinagóga főbejárata (kép: Varga Máté)
A zsinagóga udvarán volt kél további épület amelyeket
1988 táján bontottak el. Az egyik a zsinagóga keleti oldalához tapadt.
Téglalap alaprajzú földszintes toldalék volt, az udvar szintjéből
kiemelkedő padlóval, déli oldalbejárattal, egy déli és három keleti
ablakkal. A zsinagógához támasztott fél-nyeregtetőt mindhárom oldalról
lekontyolták. A mindössze 38 négyzetméteres alapterületet kezdetben egy
kisebb folyosó is megosztotta, később ajtókkal kapcsolták a
zsinagógához. A nagyobb szoba a rabbi, a kisebb a kántor öltözője volt.
A másik földszintes épület a telek déli határa mellett épült fel
1923-ban. Kezdetben bét hamidrásnak szánták, a pesti hitközség
alkalmazottainak, a hitoktatóknak és a szertartási kásrut
funkcionáriusainak vallási képzésére szolgált. Néhány év múltán ezen
épület egy részét szukkot-szobává építették át (szukkót: Sátrak ünnepe,
a Betakarítás ünnepe) eltolható tetővel, a másik rész pedig a zsinagóga
énekkarának gyakorló helyisége volt.
A felújításra váró belső tér 2013-ban
A zsinagóga háború utáni megfogyatkozott hívei
1947-ben újra kijavították és használatba vették az épületet, de a hívek
lélekszáma az 1956-os kivándorlási hullám miatt jelentősen megcsappant.
A zsinagógát életveszélyes szerkezeti állapota miatt 1959-ben bezárták,
a lakóházat a hetvenes években hagyták el.
Az elhanyagoltság miatt a zsinagóga keleti bővületének teteje és födéme
1979. októberében beszakadt. Az épületet, amelynek helyreállítását
különböző szervek sürgették, a MaZsiHiSz 1988. márciusában eladta az
Alba Regia Építőipari Vállalatnak.
1988-1991 között a vállalat a lakóházból irodaházat, a zsinagógából
rendezvénytermet akart kialakítani. Ennek keretében rendbe rakták az
épület szerkezeteit és megújították az utcai homlokzatot, valamint a
zsinagóga falainak díszítését. A munkálatok félidejében a vállalat
csődbe ment, s ingatlanjaikat az adósságaik fejében a magyar állam vette
át. A felső szinteket ekkora már teljes igénnyel felújították,
földszintjén azonban sok munka maradt elvégzetlen: az ajtók és ablakok
nem készültek el, a kőlábazat hiányzik, s töredékes a bejáratok
lépcsőzete is.
2005. októberében a Rumbach utcai ingatlan – épületcsere keretében –
újra a MaZsiHiSz illetve a Budapesti Zsidó Hitközség (BZSH) tulajdonába
került, s ezzel lehetővé vált, hogy a zsinagóga újra visszanyerje
eredeti rendeltetését.
A műemléki világnap alkalmából az ICOMOS nemzetközi műemlékvédelmi
szervezet Magyar Nemzeti Bizottsága 2020-ban is díjakat hirdetett. Három
ICOMOS-díjat, három Példaadó Műemlékgondozásért díjat és egy
műemlékvédelmi citromdíjat ítélt oda az ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottsága
április 18-án.
A műemlékvédelmi civil szakmai szervezet szombati közleménye szerint az
év legsikeresebb műemlék-helyreállításainak adományozott ICOMOS-díjjal
ismerték el a fővárosi Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga
helyreállítását, az épület példaértékű restaurálásáért, centrális
terének kulturális hasznosításáért. Az VII. kerületben található épület,
amely 1873-ban készült el Otto Wagner tervei szerint, sok évtizedes
hányattatás és több évig tartó felújítás után nyerte el ismét eredeti
formáját.
A Laki Épületszobrász Zrt. által kivitelezett beruházás mintegy nettó 2
milliárd forintból valósult meg több ütemben. A rekonstrukció befejezése
2019 tavaszán volt. A beruházás teljes költségvetése nettó 3,2 milliárd
forint, amelyet teljes egészében állami forrásból finanszíroztak.
Mivel az összesen 5700 négyzetméteres, hatszintes létesítmény állapota az elmúlt évtizedekben folyamatosan romlott, a szakembereknek a belső térben elsőként a bontást kellett elvégezniük, hogy eljussanak az eredeti épületszerkezeti elemek szintjére. Az eredeti fabetétes mennyezetet a rekonstrukció idejére állagmegóvás miatt elbontották, de később visszakerül a helyére. A belső falakat díszítő, színes gipszelemeket pótolták és újrafestették, ami a munka minőségét illetően a gyakorlatban azt jelenti: nem lehet megkülönböztetni az eredeti díszítőelemeket az újaktól.
A zsinagóga kupolája (kép: Danyi Balázs)
Az alagsorban (mely egy időben szenes pinceként is üzemelt, és gyönyörű boltíves szerkezettel rendelkezik) ruhatárat alakítottak ki, az imaterem közepén lévő bima (a Tóra olvasására szolgáló emelvény) pedig süllyeszthető lett. Ennek eredményeként a földszinti, multifunkcionális térben különböző hangversenyeket, kulturális rendezvényeket rendezhetnek majd, és a süllyeszthető bima révén lehetőség nyílt arra, hogy a fellépők középen helyezkedjenek el – ennek azért van jelentősége, mert a zsinagóga akusztikai viszonyai szerint a teret betöltő hangzás onnét a legjobb.
A zsinagóga főhomlokzata (kép: Danyi Balázs)
A padlóra visszakerült az eredeti, díszes burkolat, így ezzel együtt az
oldalfalak is ugyanúgy néznek ki, mint az épület egykori átadásakor. A
földszinti padlóburkolat alatt padlófűtést alakítottak ki, amely állandó
megfelelő hőmérsékletet biztosít.
Nem csak a belső és külső falak újultak meg, de az épület
tetőszerkezetét, elektromos-, és vízvezeték rendszerét is kicserélték,
tradicionális kandeláberek, fényes mozaik ablakok, gyönyörű színek,
tágas terek jellemzik a felújított zsinagógát.
Megújult a teljes külső homlokzat, az épület tetején található kőtáblák
aranyozott felirata veri vissza a napfényt a teljesen újjáépített
tetőrészről.
A zsinagóga földszintje (kép: Danyi Balázs)
Képek