A századfordulóra ért el Budapest - különösen a pesti városrészek fejlődése - olyan mértéket, hogy a változatlan, elmaradott Rácváros feltűnően kirítt társai, más fővárosi negyedek közül. Érthető, ha az 1873-ban átadott és bérpalotákkal szegett Körút, a viszonylag forgalmas Belváros világa, Juhász Gyula bús Babilona erős kontrasztként hatott a falusiasan gubbasztó Tabánhoz, különösen a Gellért-hegyre és a Nap-hegyre kapaszkodó felső részeihez képest.
Kárpáti Aurél szemével így fest ez az ellentét - most Buda felől nézve:
"Alig öt percnyire innen csillog a Duna s benne a pesti oldal szelíd ívben
hajló lámpasora: azon túl a legrafináltabb élet folyik. Ott börzespekulációkkal,
esztétikával, dekadens szerelmekkel, a pénz lázával törődnek az emberek,
Rabindranath Tagoreról és Ady Endréről beszélnek, Strauss Richardot hallgatják
és az albániai táviratokat olvassák; írók, uzsorások, grófok, stréberek,
jóllakottak és éhesek, milliomosok és szocialisták, összevegyülve népséggel és
katonasággal, zavaros, nyughatatlan káoszban gomolyognak, tülekednek és
hullámzanak, itt pedig a Kék ördögben gitár mellett énekli valaki Csokonai
ábrándos dalát Tihanynak riadó leányáról s az üvegburás kerti gyertyatartók
körül mosolygó kövér polgárok József császárról mondanak csintalan anekdotákat,
békésen csendítvén össze poharaikat".
A tabáni kiskocsmák a sokfelé elbújt, akácos kertű többnyire egyszerű borozók
voltak, amelyeknek különös, meghitt és varázslatos hangulata messze földről ide
vonzotta a költőket, teátristákat, írókat, festőket. A Tabán messze földön
ismert korcsmái, vendéglői a Három 7-es, az Avar, az Albecker, amelynek árnyas
fái alatt gyakran üldögélt a város szerte Mesterként titulált Újházi Ede, a
Nemzeti Színház legendás színművésze is. Aztán itt működött a Kis balta, a
Rudas, a Major vendéglő, az operettben is megénekelt Régi nyár, valamint a
Bagyik vendéglő voltak. Mind közül talán a legnevezetesebb volt a Mély pince.
Az egykori Görög utcában helyezkedett el, a nagy valószínűséggel a török
hódoltság korában épült alacsony épület, amely két emelet mélységben ereszkedett
le a föld alá, óriási fekete tárnává öblösödve. Bolthajtásainak keresztbeépített
tégláit nem egyszer csodálták meg építészek, akkoriban. A Mély pince vastag
falában befalazott ajtók és ablakok sejtették, hogy valaha itt is kijárata
lehetett azoknak a végtelen katakombáknak, melyek a régi legendák szerint az
egész Tabánt, sőt állítólag a Gellért-hegy alját is keresztül hálózták, le
egészen a Vízivárosig.
Korcsma legutolsó - és hosszúideig való - tulajdonosa volt Krausz Poldi bácsi,
akinek alakja számos Krúdy műben is feltűnik, úgy is mint a kikapós és nevezetes
Szépvadászné kedvenc korcsmárosa. A Mély pince volt az irodalmárok kedvenc
helye, Poldi bácsinál mindig jutott asztala Krúdy Gyulának épp úgy, mint Bródy
Sándornak, aki gyakorta rándult el a Rudas Fürdő után egy jó pohár borra.
De politikusok is törzsvendégnek számítottak. Gromon Dezső képviselő úr mellett
báró Fejérváry Géza és baráti köre is gyakori vendég volt itt. Mondják számos
fontos politikai elhatározás született meg a Mélypince korhadt asztalainál.
Állandó vendégnek számított az agg Kálnay László hírlapíró is, aki a Budapesti
Hírlapnak Poldi bácsitól küldette el gyakorta a megírt tudósítást. "Akkor
legjobb a kocsmába menni, amikor az ebéd íze még az embernek a szájában van" -
jegyezte fel Krúdy Kálnay László egyik gyakorta emlegetett mondását. Ma már nem
morajlik semerre sem az egykori vigalmak és szomorúságok halk kiszűrődő zajai. A
Mélypincét is elsodorta a nagy tabáni átalakulás bontókalapácsa.
A Fehér Sas tér 1910 körül
A Fehér sas tér érdekessége volt, hogy a közepén állt egy kőoszlop, amelyet állítólag már Mária Terézia korában emeltek, bár az oszlopra az 1853-as évszám volt vésve. A legenda szerint ez az oszlop egykor pellengérnek készült, s itt büntették meg a nagyszájú kofákat.
Vendéglő a mély pincéhez
Legendás épület volt a Fehérsas utca sarkán álló egyszerű pincés ház, amelyben egykor a Tabán egyik leghíresebb vendéglője állt: a Mélypince. Sok legenda fűződik hozzá, például az is, hogy a vendéglőt állítólag 1549-ben alapították, amikor még bordélyházként működött. A kisvendéglőnek a legnagyobb hírneve igazából az I. világháború után kezdődött, amikor egy bizonyos Krausz Lipót vette bérbe, akit csak Poldi bácsi néven emlegettek. A nevéből adódik, hogy a ház pincével rendelkezett, azt viszont nem tudni biztosan, hogy hány szinten. Poldi bácsi szerint 3 pinceszint volt: a legalsóból alagút vezetett a Várba, a középsőben befalazott kazamata volt, a legfelsőben pedig a bort tartották. De elvileg csak két szintje volt: az alsó jégveremként, a felső borospinceként funkcionált.
Az egykori Kőműves lépcső
Itt folyt nyitott mederben az Ördögárok, gyakori
áradások nehezítették az itt élők sorsát. Különleges, törökös, szerbes
hangulata a bohémeket, művészeket elbűvölte, de a bűzös, szemetes
városrész a fejlődő fővárosban sok városatyát ingerelt, lebontásának
gondolata többször felmerült.
A Tabán hanyatlásával együtt járt, hogy egyre igénytelenebb lakosság
keresett itt szállást, illetve, hogy eredeti lakói mind jobban
lecsúsztak. Rétegződött a szegénység: a legmagasabban megtelepültek
éltek a legnyomorúságosabban, minden közmű és csatornázás híján.
Játszadozó gyerekek
1878-ban kiszélesítették és befedték az Ördög-árkot,
így a szennyvíz már legalább nem a nyílt színen folyt. Végül 1933-ra
érett meg a városrész lebontásának terve. Ebben szerepet játszott az
Erzsébet híd és a budai körút megépítése, de a városrész szegénysége,
nyomornegyed jellege is.
A Margit híd megépítése (1876) után vetődött fel a Budai körút
kétségkívül ésszerű eszméje. Ennek azonban főként a Nap-hegy és a Vár
közötti házak állták útját. A kisajátítások sok tárgyalást és tervezést
követve csak 1910-ben indultak meg, ám a nagyszabású munkálatok
véghezvitelét, mint annyi mást, megakadályozta a világháború. A hidak
most is, mint egykor, sorsdöntő módon szóltak bele a táj életébe. A
Ferenc József híd építése kapcsán tűnt el például a hídfő
útjában álló, rozzant
Sáros fürdő (1896), s ez indukálta a nagyvárosias
Gellért fürdő megépítését.
A mai Gellért rakpart kiépítése, a hegy aljának csinosítása a már
korábban eltüntetett Kelenföldi sornak nevezett "rovott múltú" házsor
helyén ugyancsak a két híd folyó, illetve várható építésének volt a
következménye. Amikor pedig elkészült az
Eskü téri híd (Erzsébet híd),
akkor elodázhatatlanná vált a szemközti hegyoldal rendezése, a mállékony
sziklák megerősítése.
A Szent Gellért-szobrot például
- amelynek felállítását összekapcsolták a
hegyoldal egyéb munkálataival - Ferenc József ajándékozta "a magyar múlt
dicsőítésére a magyar nemzetnek" (kilenc másik szoborral együtt).
A Monarchia egyik fővárosához illő városképformálás, díszlépcsők és
falak, sétányok és parkok, a Duna mentén épült bérházak, a hidak drága
és előkelő eklektikája kétségkívül elütött a háttérben szendergő
falusias negyed jellegétől. Környezete kinőtte a Tabánt, le kellett
vetkőznie. Talán ennek a felismerésnek is része van abban, hogy számos
nagyszabású Tabán-terv ellenére - Budai körút toronyházakkal,
gyógyszálló-negyed -, a parkosítás elképzelése győzött.
Ezzel a lépéssel viszont mindörökre eltűntették Buda történelmének
középkori emlékeit...
A terület felvásárlása
A közgyűlés elhatározta, hogy a Gellérthegy s a
Naphegy egy részének viskóit, ha alkalom kínálkozik rá, lassanként
felvásárolja. A vétellel egy bizottságot bízott meg, amelynek elnöke az
első kerület elöljárója volt. Ez a bizottság 1890-ig folytatta az
alkalomszerű vásárlásokat. Ekkor a tanács elhatározta, hogy a
Gellérthegy övezetébe eső viskókat - csak ezekről volt addig szó, nem az
egész Tabánról - a kisajátítási albizottság által fogja vásároltatni.
S hogy a tulajdonosokat kényszerhelyzetbe hozza kimondta, hogy az
utcákat nem kövezteti, nem seperteti s azon a vidéken egyáltalán nem
végez semmiféle közmunkát. E határozat következtében az utcákat felvette
a gyom, s a mind gyérebben álló viskók között az élet kezdett kihalni.
Az apró viskók és házhelyek mind sűrűbben mentek át a főváros
tulajdonába - 1907-ben már 373 ingatlan volt a gellérthegyi övezetből a
fővárosé. Maradt még 82 "megszerzetlen telek". A főváros ezek
tulajdonosai ellen pert indított, s a telkek azóta részben egyezségileg,
részben ítélet útján a főváros tulajdonába mentek át. A gellérthegyi
övezetben tehát van a fővárosnak 455 ingatlana, a közmunkák tanácsának
9, összesen 469. E kisajátított telkekben a fővárosnak körülbelül hat
millió koronája fekszik tőkében és kamatokban.
1909-ben merült fel először az egész Tabán szabályozásának a kérdése.
Arról volt szó a Közmunkák Tanácsának egyik nevezetes ülésén, hogy a
budai körutat az Attila körút vagy az Árok utca kiszélesítésével
egészítsék-e ki? Nagy vita fejlődött e kérdés körül. Ekkor szólásra
jelentkezett Bárczy István polgármester, aki kijelentette, hogy nagyon
meddő az a kérdés, hogy melyik utcát szélesítsék ki: itt nem utcákat
kell szélesíteni, hanem le kell rombolni az egész városrészt, s újat
kell építeni a helyébe.
A képviselők csak mosolyogtak rá. Azt mondták, nagyon szép terv, csak
mondja meg, hogy hol van rá pénz. Mert a Közmunkák Tanácsának - ezt
eleve is hangsúlyozták - nincs. Bárczy polgármester azt felelte, hogyha
a kormány ad kétmillió előleget az Attila körút és az Árok utca közötti
rész rendezésére, a Főváros kész a Tabán lerombolásának és felépítésének
összes költségeit fedezni.
Kimutatta, hogy más ész-szerű megoldás a fővárosra nézve el sem
képzelhető. Mert ha csak az Árok utcát és Attila körutat, s az ezek közé
eső részt modernizálják, akkor a város által már megvásárolt 464 telek
tökéletesen el lesz vágva a kisajátított telkek s az Árok utca közé eső
rendezetlen területtel. Hiába épít akkor a város a gellérthegyi övezetbe
eső 464 telekre új városrészt, ha azt nem tudja az Árok utca és Attila
körút szabályozott és modernizált részével szerves kapcsolatba hozni.
A már kisajátított gellérthegyi övezet 464 telke, s az Árok utca között
körülbelül 200 apró viskó van. Ha ezt a területsávot - amely a telkek
alaktalanságánál fogva semmiképp sem szabályozható - úgy hagyják amint
van, akkor ezzel megakadályozzák a már megvett terület szabályozását és
kellő értékesítését. Ki vett volna telket ilyen zegzugos utcák
szomszédságában?
De máskülönben is, ennek a területsávnak a viskóit is okvetlenül ki
kellene az idők folyamán sajátítani, mert azokra az alaktalan telkekre
lehetetlenség építési engedélyt adni. Végül maga a közvélemény sem tűrte
volna, hogy az Atilla körút fényes palotáinak szomszédságában ilyen
kunyhók álljanak.
Rendezési terv 1910-ből
A rendezési terv részlete az Erzsébet hídtól északra
A Közmunkák Tanácsa és Wekerle akkori miniszterelnök
belátták Bárczy okoskodásának helyességét. Belátták, hogy itt nem
luxus-városrendezésről van szó, hanem arról, hogy egy elhanyagolt,
szégyenletesen csúnya városrészt a kényszerhelyzetnek megfelelően a
leggazdaságosabban szabályozzanak. Mert ha az egész Tabánt egységesen
rendezik, a telkeket a legelőnyösebben alakíthatják és olyan útvonalakat
csinálhatnak, amelyek az egész terület összes telkeire a
legelőnyösebbek. Az egyik rész modern kiépítése azonnal érezteti érték-
megfelelő hatását a többi telekre.
"A tervrajz fényesen igazolja, hogy a Tabán egyike lesz Budapest
legszebb és legmodernebb városrészeinek. Vargha László, a főváros egyik
legkiválóbb mérnöke maradandó emléket csinált magának e zseniális
szabályozási tervvel. Számításai szerint a szabályozás maximális
deficzitje hat millió lesz. De könnyen meglehet, hogy egy krajczárjába
sem fog kerülni a fővárosnak. Minden a telkek értékesítésétől függ. Nem
kevesebb mint 40.000 négyszögöl telek kerül eladásra. A jövő évben már
megkezdik a Tabán lerombolását. Egy kis vidéki városka fog elpusztulni a
föld színéről, 718 apró muskátlis viskó, hogy helyet adjon széles
avenuekuek, tereknek, parkoknak, lankás hegyi utaknak s mesebeli
villáknak és kerteknek"
A Tabán bontása
"Amikor komoly veszély kezdte fenyegetni ezt az
ösztönösen festőivé alakult városrészt, festőink és költőink rávetették
magukat erre a témára - írja -, amely nem volt ismeretlen nagyapáink és
dédapáink korában sem, csakhogy ők Ponson du Terrail témákat találtak a
Tabánban, a prostitúció és bűnözés fészkében. A Gellérthegy felé húzódó
rész a borzalom és betegség tanyája volt" - írja Siklóssy László
1930-ban.
A házak, viskók állapota romlani kezdett, járványok, fertőzések ütötték
fel a fejüket. Fél évszázadnyi tervezgetés után végül 1933-ban
nekiláttak a városrész bontásának. A bontás hírére felhördült a főváros
lakossága és a gyakorta itt tanyázó művészvilág. Nem értették, hogy
miért kell ezt a romantikus, vidékies, helyenként mediterrán hangulatú
macskaköves utcákkal, sikátorokkal tarkított városrészt lebontani. A
bontás hírére festők jöttek ide és próbálták még az utolsó pillanatban
megörökíteni a városrész hangulatát. A bontás után csak a Duna-parti
házsor, néhány műemlék ház és két templom maradt épen.
A múlton való borongáshoz legvégül az elmúlás, sőt a kimúlás édesbús
hangulata társul:
"Ám egyszer véget ér a nóta,
A végzet mindent elsodor;
S ki itt állsz századévek óta,
Maholnap rád kerül a sor.
A csákány döng, a balta koppan,
Kimúlsz egy zordon éjszakán –
De színes képen, víg dalokban
Örökkön élsz majd, vén Tabán" - írta Bodrogh Pál.
A végső bontási periódus 1932-35 között volt. Ekkor egy keskeny
Duna-parti rezervátum kivételével folyamatosan tüntették el az
épületeket. Ebben az időben, 1933-34-ben fényképezett egy ismeretlen
amatőr fotós, hogy az utolsó pillanatban rögzítse üveglemezein, ami még
látható a pusztuló városnegyedből. Úgy tetszik, nem fotóművészi, hanem
dokumentáló elszántság vezette, talán elsősorban a régi építészeti
formák iránti érdeklődés. A kétszáznál több felvétel azt a törekvést
tükrözi, hogy lehetőleg minden házról maradjon kép.
A szakirodalom a városnegyed lebontását 1933-ra befejezettnek tudja,
addig a precízen datált és feliratozott képek tanúsága szerint ez évben,
de még 1934 elején is számosan laktak a megroskadt házakban, s működtek
üzletek, vendéglők. Az élet nem egycsapásra, hanem fokozatosan távozott
a Tabánból.
Az egyik elképzelés a Gellért-hegyi emlékműről és a jövőbeni Tabánról
A fővárosnak többféle ötlete is volt a terület hasznosítására: felmerült, hogy egy modern fürdőcentrumot lehetne itt létrehozni, esetleg egy kertvárosias jellegű villasort a módosabbaknak. Végül 1935-37-ben ideiglenes jelleggel parkosították a terültet, majd pályázatot írtak ki a gyógyfürdők mellé építendő szállodákra.
Vágó József terve a tabáni negyedről
Vágó József 1933-ban maga is részt vett a Tabán
rendezésére kiírt pályázaton. Kamarai tagság hiányában nem indulhatott
hivatalosan, de bízott abban, hogy a javaslatait így is figyelembe
fogják venni komoly szakmai tekintélye miatt. Terve tényleg nagy sikert
aratott a pályázati anyagokból 1934 januárjában rendezett kiállításon.
Ennek ellenére még tovább dolgozott a tökéletesítésén, majd a következő
négy évben az egész főváros rendezési tervét kidolgozta.
"Mintegy kapuja az egész jobbparti városrésznek. Az Erzsébet-hídon át
itt kapcsolódik legintenzívebben a két városrész élete" – foglalta össze
a Tabán városszerkezeti jelentőségét.
Vágó József Attila körút-terve a Tabánban
Vágó ugyanilyen fontosnak tartotta a városrészt
esztétikai szempontból is: "A környező Gellérthegy, Naphegy, a Várhegy
az impozáns Királyi-palotával, valamint a Duna közelsége e kis
völgykatlant Budapest különleges és semmilyen más világvárosban föl nem
található természeti szépségeinek gyűjtőpontjává emelik".
Ez az egyedi fekvés volt az oka annak is, hogy a főváros már az I.
világháború előtt elhatározta az eredeti földszintes, egyemeletes
beépítés lebontását, ami aztán a harmincas évek elejére, közepére meg is
történt, majd ideiglenesen parkosították a területet.
Vágó József tervei szerint körülbelül a Dózsa György tértől a Dunáig – a
Krisztina körút és az Attila út mai kettőse helyett – az Attila körút
jött volna létre, amely a pesti körutakhoz hasonlóan egy egységet
alkotott volna a Margit és a Krisztina körutakkal. Az Attila körút,
amelynek Vár felőli oldalára hipermodern, teraszosan lépcsőző homlokzatú
épületeket álmodott meg, a Gellért-hegyhez közeli részre pedig családi
ház jellegű teraszházak sorozatát, az Erzsébet híd budai hídfőjénél – a
Hegyalja úttal együtt – monumentális indítást kapott volna. Ehhez Vágó
egyéb kiigazításokat is tett volna:
"A hídfő túlságosan nekifut a hegynek. Ezért az alsó rakpart
parkírozott területének egy része a hídfő nívójára feltöltendő, hogy itt
a forgalom lebonyolítására több hely legyen és különösen, hogy a Tabán
területéhez közvetlenebb legyen a kapcsolat".
Dr. Gárdonyi Albert, a Főváros főlevéltárosa így ír a Tabánról az "Ötven
esztendő Budapest történetéből" című művében:
"Míg a főváros pesti oldalának szépítése az állam hathatós
támogatásával nagymértékben haladt, addig a budai oldal a várhegy
kivételével nem részesült a megérdemelt figyelemben. Pedig a budai
városrészek közül különösen a Tabán szorult volna rá a gondozásra, mert
az Eskü-téri híd felépítésével közel jutott a főváros szívéhez, s apró
házaival és görbe utcáival erős ellentétben állott a gyönyörűen ki
épített Pesttel. Minthogy arra nem lehetett számítani, hogy a tabáni
háztulajdonosok a saját erejükből fogják a városrész újjáépítését
megindíthatni, a közgyűlés vette gondjaiba a kérdést, s 1907 július 5-én
elhatározta, hogy az Árok-utca vonalán új körutat létesít, a munkát
azonban a kormány által a budai körút kiépítésére rendelkezésre
bocsátott előlegből kívánja végrehajtani.
A tárgyalások folyamán merült fel azon terv, hogy a Naphegy és
Gellérthegy között elterülő egész városrészt szabályozni kellene. A terv
rokonszenves fogadtatásra talált, s az. 1909 julius 6-i közgyűlés magára
vállalta annak végrehajtását. Tekintettel azonban a nagy költségekre, a
közgyűlés azt kívánta, hogy az 1908. évi XLV1II. törvénycikkel az
Attila-körút rendelkezésére kijelölt két millió koronán kívül további
három millió korona államsegély bocsátassék rendelkezésére. Ámbár a
kormány a kívánságok teljesítését megtagadta, a kisajátítási eljárás
megindult s az 1910 december 23-iki közgyűlés nem csupán az ehhez
szükséges 2,612.000 koronát szavazta meg, hanem további kisajátításokra
is felhatalmazást adott a tanácsnak. A kisajátítások valósággal tovább
folytak, a régi rozoga házak lassankint eltűntek, a Tabán újjáépítése
azonban mindeddig elmaradt, mert a világháború folyamán az építkezési
tevékenység teljesen megakadt".
Bontás alatt a Tabán
A Középkor és az Újkor találkozása
A Tabán az 1930-as évek végén, a nagy városrész-bontás után (helyén ma
erdő van)
Csakhogy közbejött a második világháború, ami jelentős károkat okozott a meghagyott épületekben. Ezeket a romokat aztán 1945 után elbontották – többek között a Rác-templomot is. A fürdőcentrum terve végleg lekerült a napirendről, és a korábban kialakított parkot tekintették végleges megoldásnak.
A Tabán 1941-ben
A Tabán 1942 telén
A Tabán 1943 nyarán
Háborús pusztítás 1945-ben
A Rác fürdő és a templom 1945-ben
1966-ban az Eszperantó Kongresszus alkalmával helyezték el az Eszperantó
Emlékművet és kutat, Kőfalvi Gyula és Pfannl Egon munkáit, a parkot is
ekkor nevezték el Eszperantó parknak. Itt áll Ludwig Zamenhofnak, az
eszperantó mozgalom megteremtőjének szobra, melyet közadakozásból
állítottak az 1966. évi budapesti világkongresszus emlékére 1986-ban.
(Gyenes Tamás – újraöntve, 1996, Sarkadi Mária).
Az egyesítés hatására indult el Óbuda valódi polgárosodása is,
társadalmi és településképi értelemben egyaránt. Ez az időszak Krúdy
kora, a romantikus kerthelyiségek méltán váltak a Tabán lebontása után a
főváros kedvelt szórakozóhelyeivé.
A Monarchia legszebb szerb ortodox templomát, a tabáni Szent Demeter
templomot a II. világháborúban találat érte, tetőzete beszakadt.
1949-ben az egyébként viszonylag épségben maradt épületet Sztálin 70-ik
születésnapjára lebontották. Mára csak a török kori kupolacsarnokot is
őrző Rudas és Rác fürdő, az Arany Szarvas-ház, a tabáni Alexandriai
Szent Katalin-plébániatemplom, mellette, az Apród utcában a Virág
Benedek-ház és a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum épülete, a Döbrentei
utcában három, az Attila úton és a Czakó utcában egy-egy műemlék ház
maradt ránk az egykori, legendásan romantikus hangulatú Tabánból.
Jelentős része zöldterület. A területet északról lezáró, Duna-parti Ybl
Miklós teret híres építészünk, Ybl Miklós alakította ki a XIX. század
végén. A meglevő tárgyi, írásos és képi emlékeket a Tabáni Helytörténeti
Gyűjtemény és Dokumentációs Központ gyűjti, őrzi és mutatja be.