Építész, a magyar stílusú szecesszió úttörője, királyi tanácsos, a Ferenc József-rend lovagja. Bátyja Lechner Gyula festőművész, öccse dr. Lechner Károly orvos, fia ifj. Lechner Ödön (Lechner János Ödön) festőművész, unokaöccse Kismarty-Lechner Jenő építész.
A szecesszió építészetének világhírű, iskolateremtő
mestere és a magyar szecessziós építészet megteremtője polgári családban
született. Édesapja, a bajor származású Lechner János (1812–1884), hites
ügyvéd, fővárosi főadószedő, téglagyár-tulajdonos, anyja, Schummayer
Terézia (1817–1895) volt. Apai nagyszülei idősebb Lechner Nepomuk János
(1774–1845) építőanyag-gyáros, pesti királyi szépítőbiztos és Hupf
Erzsébet (1786–1853) voltak.
Középiskolai tanulmányait a Pest-belvárosi Reáltanodán kezdte, majd a
József
Ipartanodát látogatta 1865–1866 között, mestere:
Szkalnitzky Antal volt.
1866-ban Berlinbe ment, ahol három évet töltött a Berlini Építészeti
Akadémián Hauszmann Alajossal
és Pártos Gyulával együtt. Itt
tanárai közül Karl Boettichert vallotta mesterének, aki az új
építőanyagokról, elsősorban a vas tartószerkezetek szerepéről tartott
előadásaival hatott rá. Tanulmányai után 1868-ban ifjú házasként,
Primayer Irmával egy éven át beutazta Olaszországot.
Itáliai tanulmányút után tanulótársával, Pártos Gyulával társulva
tervezőirodát nyitott. Ez időben tervezett bérházaik még a német
akadémizmus stílusát képviselték.
1874–1878 között Franciaországban Clément Parent műtermében dolgozott,
ahol számos francia műemlék restaurálásában vett részt. Franciaországi
útjában komoly szerepet játszott családi tragédiája is. A fiatalon
nősült Lechner hatévi házasság után elvesztette feleségét és két
kisgyermekkel magára maradt. 1879-ben Angliában is járt.
Hazatérve ismét Pártossal együtt nyitotta meg irodáját, és nagyszabású
alkotások sorozatát építette (szegedi városháza, 1882, a Budapesti volt
MÁV-nyugdíjintézet bérháza az Andrássy út 25. alatt, 1883, a szegedi
Milkó-ház). Ezek még a historizáló stílust képviselik, de megjelenik már
későbbi művészetének több jellemvonása, a népi ornamentika használata.
1889-ben másodízben utazott Angliába. Ezúttal Zsolnay Vilmossal a
Kensington (ma Victoria and Albert) Múzeumban a keleti kerámiákat,
elsősorban az indiai díszítő elemeket tanulmányozta. Az angol hatásnak
is volt nyoma alkotásai között (a második világháborúban elpusztult
zsámboki kastély).
Lechner az építészeti részletképzés tekintetében egyre inkább a magyar
folklór, az ázsiai illetve perzsa és indiai díszítőművészet felé fordul.
1891-ben Pártossal együtt megnyerte a Magyar
Iparművészeti Múzeum és Iskola tervpályázatát "Keletre magyar”
jeligével. Az Iparművészeti Múzeum (1893–96) épületének külső
díszítései, a mázas cserepek, a pirogránit díszítőelemek, az áttört
virágmotívumok indiai, perzsa, mór és magyar népi hatásokról
tanúskodnak. Az épület egésze eltér a hagyományos formavilágtól, ami
vegyes fogadtatásra talált. Azonban Lechner – most már Pártos Gyula
közreműködése nélkül – tovább haladt az általa kijelölt úton, és
1897-ben megbízást kapott a Magyar Állami
Földtani
Intézet Stefánia úti épületére.
Letisztult formavilága a
Postatakarékpénztár (ma: Magyar Államkincstár) Hold utcai épületénél
érvényesül a legtökéletesebben. 1900-ban az épületért a Képzőművészek
egyesülete Nagy Aranyéremmel tüntette ki, és 1900. július 1-jén I.
Ferenc József magyar királytól megkapta a Királyi Tanácsos címet is.
Egyházi megbízásai közül kiemelkedik a kőbányai
Szent László plébániatemplom, amely azonban Barcza Elek korábbi
terveinek felhasználása miatt nem tekinthető szuverén alkotásnak. Élete
utolsó évtizedének legjelentősebb megbízása a pozsonyi katolikus Szent
Erzsébet templom és plébánia volt (1907–13).
Az idős mestert 1911-ben a római nemzetközi építészeti kiállításon
bemutatott életművéért (Otto Wagner mellett) Nagy Aranyéremmel tüntették
ki. Haláláig még kapott néhány kisebb megbízást (Domonkos-ház átépítése,
Szeged; az Ernst Múzeum bejárata, Budapest; Sipeki Balázs-villa; Vajda
Péter utcai iskola), de a nagyobb pályázatokon már nem járt sikerrel.
Az önálló magyar építészeti stílus megteremtőjeként számos követője
akadt. A fiatal építésznemzedék seregestől vette körül és követte
építészeti elveit, így Lajta Béla, Maróti Géza, Jakab Dezső, Komor
Marcell, Bálint Zoltán, Jámbor Lajos, Sebestyén Artúr, Györgyi Dénes,
Jánszky Béla, Zrumetzky Dezső, Medgyaszay István, Árkay Aladár, Kőrössy
Albert Kálmán.
"A magyar nemzeti formanyelv kialakítására tett kísérlete a korszak
legjelentősebb műveit hozta létre, melyek iskolát teremtettek még ha a
személyes irányítása alatt álló és műveinek nem formáit, hanem szellemét
tovább vinni hivatott mesteriskola létrehozására való törekvés kudarcot
vallott is. Építészetének tudatos, elméleti (tanulmányokban is
kifejezett) kialakítása a korszakban egyedülálló, úttörő jelentőségű”.
Iparművészeti Múzeum
Postatakarék-pénztár
Földtani Intézet