Ferenc József császár feleségét, Erzsébet királynét 1898. szeptember 10-én meggyilkolták. Halálhíre nem csak a Habsburg Birodalmat, hanem az egész európai közvéleményt megrázta. Erzsébet legendája már életében hatalmasra nőtt, s váratlan halála még nagyobbra duzzasztotta az iránta érzett tiszteletet, szeretetet és rajongást. Emlékszobrának felállításáról még halálának évben döntöttek. Az első pályázatot 1900-ban írták ki, de csak az ötödik, az 1919-ben lebonyolított pályázat lett sikeres. Az évek folyamán, 1925-ig ugyancsak öt elhelyezési terv született.
A falvakban bús harangszó hallatszik, s fekete zászlót tűztek ki minden intézményre, toronyra vagy magasabb pontra. A temetés napján az iskolákban szünetet rendeltek el, s a tanulók bal karjukon fekete fátyolt viseltek a gyász napjára. A közoktatásügyi miniszter elrendelte, hogy a királyné emlékezetét külön is megüljék s a tanárok hazafias beszédet kell tartsanak, és hogy Erzsébet emlékének napja november 19-én legyen. A püspökök pásztorleveleket intéztek a papokhoz s elrendelték az egyházi gyászszertartásokat. Minden hatóság, testület, intézet, kör alkalmat keresett, hogy hozzájáruljon az országos gyászhoz. A temetés idején Budapesten és az országban mindenfelé az üzleteket bezárták, a harangok megszólaltak, a templomokban gyász-istenitiszteletet rendeztek. A hivatalos gyász március 15-ig tartott. A belügyminiszter elrendelte, hogy valamennyi megyei és városi hatóság, s hivatal a gyász jeléül a hivatalos iratokon fekete pecsétet használjon. A főváros polgármestere már utasította is a fővárosi hivatalokat, hogy hat hónapig minden okiraton fekete pecsétet használjanak.
A királyné 1867-ben
"Valami misteriósus dicsfény födi az ő alakját, mintha régen, nagyon régen
élt volna egy királyné, aki minket nagyon szeretett, aki értünk sokat tett. Hogy
mit tett, nem bírjuk elemezni, történetkönyvek, okmányok, krónikák nem hirdetik
világosan, de az érzésekben ott él és mint bizonyosság él az a tudat, hogy ez a
szent asszony őrködött a nehéz órákban Magyarország fölött, hogy az ő szívéből,
melyet most átvert a gyilkos tőre, fakadtak ki elsőbben azok a sugarak, melyek
most elöntenek fényükkel, melegükkel"
(Mikszáth Kálmán: A királyné meghalt - Országos Hírlap, 1898. szeptember 11.)
Magyarországon már a gyász első napjaiban
megfogalmazódott egy Erzsébet-emlékmű iránti igény, s egyre többen
adakozásukat ajánlották fel egy országos emlékhely megvalósítására. "Ha
sírja Bécsben van, szobra legyen Budapesten, abban a városban, melyet
annyira szeretett" - mondták.
A lelkesedést erősítette Darányi Ignác földművelésügyi miniszter 1898
őszén megjelent körlevele, amelyben arra buzdított mindenkit, hogy a
királyné emlékére országszerte fákat ültessenek.
A Ferenc József által október 12-én szentesített 1898. XXX.
törvénycikkben örökítette meg az országgyűlés Erzsébet királyné emlékét,
kimondva, hogy az "önként megindult adakozás útján bejövő összegek
felhasználásával" a fővárosban szobrot állítanak, egyben a
megvalósítására megalakuló szoborbizottságot kötelezte évenkénti
jelentéstételre az országgyűlésnek.
A különféle hírlapok főszerkesztői szeptember 13-án gyűltek össze az
Erzsébet-emlékmű létrehozása okán, ahol megbeszélték, hogy a sajtó nem
csak hozzájárul annak költségeihez, de az életre hívott mozgalmat az
újságok hasábjain mindvégig támogatja. A tanácskozás az alábbi
határozatot hozta: "Konstatáltatván, hogy a kimondhatatlan
szerencsétlenség benyomása alatt, mely hazánkat érte, a királyné
szobrára minden fölhívás nélkül, önként való adakozás indult meg: hogy a
nemes indulat, mely e kegyeletes művet e képpen megkezdette, kellő
mederbe gyűjtessék és a nagy czél felé sikeresen elvezettessék, a
fővárosi sajtó jelenlevő képviselői elhatározzák, hogy az ügyet
fölkarolván, lapjuk hasábjait rendelkezésére bocsátják a nemzeti
kegyeletnek s ezt holnap, 1898. szeptember 14-én, lapjuk élén átadják a
nagy nyilvánosságnak".
Az adakozási hullám már másnap, a határozat megjelenésének napján
elindult: a miniszterek egyenként 300 forintot adtak, az államtitkárok
150 forintot, az egyes főurak, vagyonos polgárok 1000-1000 forintot. A
városi kaszinóktól is történt hozzájárulás. Az első hazai takarékpénztár
15.000 forintot adott az alapba, s ráadásként felajánlotta, hogy a
befizetett adományokat kezelni és kamatoztatni is fogja. A tőzsde 2500
koronával, Budapest városvezetése a város kincstárából 30.000 forinttal
járult hozzá az emlékmű megvalósításához. A magyar jelzálog hitelbank és
magyar leszámítoló és pénzváltó bank egyenként 5000 forinttal.
Szeptember 15-én, egy nappal az adományozás kezdete óta több, mint
százezer forint gyűlt össze a számlán. Az elkövetkezendő napokban is
tömegesen érkeztek az adományok.
Elkezdődtek a viták a leendő emlékmű helyéről is: sokan a királynéról
elnevezett Erzsébet teret tartották a legalkalmasabbnak az emlékmű
befogadására, természetesen a szoborhoz méltóan azt újra kellene
rendezni. Némelyek úgy gondolták, hogy az emlékművet a budavári Szent
György téren lévő Hentzi-szobor helyére kellene tenni, ezáltal
megszabadulhatnának az olyannyira gyűlölt tábornok emlékétől is. Többen
úgy vélték, az új királyi lak építése alkalmából a tér úgy is rendezés
alá esik, s ekkor minden valószínűség szerint el kell távolítani a
mostan ott álló szobrot. A budavári Szent György tér közvetlen az új
királyi palota előtt különben is egyike volna a legalkalmasabb helyeknek
a szobor számára. Felmerült az az eszme is, hogy az éppen épülő eskü
téri hidat Erzsébet hídinak nevezzék el, s a híd feljárójával szemben a
pesti oldalon állítsák fel a királyné szobrát.
A királyné temetése (Cserna Károly rajza)
A Fővárosi Közmunkák Tanácsa szeptember 15-i ülésén
megvitatva az emlékmű helyszínét úgy döntött, hogy a királyné szobrát a
Gizella téren állítják fel. A tanács határozatában az e célra
szükségessé váló szabályozási munkálatokhoz 50.000 forinttal
hozzájárult. A Gizella tér szabályozása által a főváros szép teret
nyerne, s miután e tér egyike a legforgalmasabb helyeknek, Erzsébet
királyné szobra a Gizella téren a lehető legjobb pontra kerülne.
November 2-án a szoborbizottság alakuló ülésén viszont Bánffy Dezső
elnökletével határozat született az emlékmű Szent György téri
elhelyezéséről, amelyhez Ferenc József is jóváhagyását adta november
10-én. Így Erzsébet királyné "megszabadító" szerepbe került, mivel
Hentzi sok botrányt kavart szobrát a tervezett emlékmű miatt kell majd
eltávolítani. Erre utal a következő újsághír is: "Áldott emlékű királyné
alakja fog állni azon a helyen, hol a szomorú idők háborgó érzéseivel
járt eddig a magyar ember. A Hentzi szobor többé nincs, a fájdalmak
helyét az engesztelés angyala megváltotta".
A 8 tagú végrehajtó bizottság elnökének Ráth Györgyöt választották meg,
megállapítva egyúttal a testület eljárási szabályzatát is. Széll Kálmán
a képviselőház 1900. január 18-ai ülésén benyújtott jelentésében vázolta
az országos bizottság javaslatát, miszerint a királyné emlékművét a
miniszterelnöki palota (lásd:
Sándor-palota) lebontásával
megnagyobbított Szent György téren tervezik felállítani. E célra eddig
készpénzben 173.709 forint, értékpapírban pedig 576.140 forint gyűlt
össze.
A Szent György tér rendezéséről az 1900. január 31-én a Kereskedelmi
Minisztériumban tartott tanácskozáson határoztak, ami szükségessé tett
ingatlan-kisajátításokat is. A társadalom igényeiben, elvárásaiban egy
nagy nemzeti emlékhely bontakozott ki, mely méltóképpen őrizheti a
királyné emlékét.
A különböző művészeti fórumok észrevételei alapján kidolgozott pályázati
feltételeket a végrehajtó bizottság a Budapesti Közlöny 1900. február
24-ei számában tette közzé. A pályázóknak teljes szabadságot
biztosítottak az emlék koncepciója és a költségvetés terén. A titkos
pályázaton csak magyar állampolgárok indulhattak, mely döntésüket az
indokolta, hogy féltek, a külföldi művészek Erzsébetet a magyar
hagyományoktól eltérően örökítik meg.
10.000, 6000 és 4000 korona pályadíjat terveztek kiosztani. A pályázat
eredetileg 1901. március 1-jén járt volna le, amit az 1900. december
21-ei végrehajtó bizottsági határozattal 1901. december 31-éig, majd
1902. január 22-éig hosszabbítottak meg.
Azt még senki sem tudta előre, hogy több, mint húsz évet kellett várni
rá, mire valóban felállításra került Erzsébet királyné emlékműve.
Első pályázat, 1901.
Az Erzsébet királyné szobrára érkezett pályaműveket folyvást
nagy közönség nézi a Műcsarnokban. Látszik, mily nagy az érdeklődés. A kegyelet
és műérzők mellett még egyéb is foglalkoztatja a nagyközönséget ép úgy, mint a
művészeket és szakembereket. Amikor a pályázat már eldőlt, akkor vetődik föl egy
új kérdés, ami a pályázat föltételei közé nem is tartozott, de egy pár pályázó
mű nagyon elevenen fölveti. Mind többet beszélnek arról, hogy a királyné emlékét
oly monumentális mű örökítse meg, mely egészen átalakítsa azt a helyet, a hová
szánták. A szoboremelés összekapcsolódott a városrendezéssel, mert Zala és
Stróbl tervei nyomán most már valóságos városrendezésről hallani, a budai
vároldal beépítéséről, és a szobor olyan építészeti kiképzéséről, hogy a Duna
túlsó partjáról a pestiek is gyönyörködhessenek benne.
A pályázatot újra kihirdetik, s előre is nagyon vitás, vájjon a föltételek közé
ne vegyék-e föl a monumentális jelleg olyan hangoztatását, mely valóságos
építészeti megbízatást foglalna magában az alagút fölötti hegyoldalra nézve.
Sokan megszerették azt a gondolatot, hogy a szobor ne a budavári Szent György
tér számára készüljön, hanem az egész város számára. Ez úgy volna lehetséges, a
mint Zala és Stróbl tervezetei mutatják, ha messze magasló és nagy kiterjedésű
építkezések veszik körül a szobrot. Vannak azonban elegen, akik a Szent György
térre szánt szobor mellett akarnak maradni. Úgy tetszik, hogy a nézetek harcba
keveredtek egymással. Elég érdekesek az okok és felfogások mindkét részen.
Vonzónak találják az ötletet, hogy a Lánchíddal szemközt a budai hegyoldalra
nagy lépcsőzet vezessen föl, ez vigyen a királyné szobrához, a királyi palota
előtti térségre. Költség van rá, mert' a másfél millió koronát a szobrász maga
úgy sem bírná fölhasználni.
Ez ellen felhozzák, hogy a királyné szobra és a hegyoldal kiképzése két
különböző dolog. Építsenek lépcsőzetet, ehhez azonban nem szükséges okvetetlenül
a szoborbefejezés. A szobor álljon a téren, s ne kívánják, hogy a lépcsőzetet
nézve hátat fordítson a Szent György térnek, különben mért állítanák oda. Arról
volt szó eddig, hogy Erzsébet királyné emlékét szobor hirdesse; ha épülettel
akarták volna hirdetni, akkor valamely intézetet, vagy árvaházát emelnek. Az is
figyelembe veendő, hogy a kettős feladatnál nem egyenlő szobrászati és
építészeti erők találkozhatnak össze. Kaphatunk kitűnő szobrot, de gyönge
arkhitekturát és megfordítva, ugyanegy dolognál két talentumot kell igénybe
venni. Azt is felhozzák, hogy a későbbi időkre is gondolni kell és ne foglaljunk
el minden területet; Erzsébet királynéhoz legméltóbb a szobor, minden nagy
kombinációk nélkül és mauzóleumra emlékeztető részek nélkül.
A pályaművek némelyike csakugyan inkább alkalmas volna síremléknek,
mauzóleumnak, mint dicsőítést jelentő szobornak. Egyik sajátsága a pályázatnak
az is, hogy Erzsébet királynéban a művészek a szenvedő, mártír asszonyt látták,
kit bánat és töviskoszorú övez. A mindenkit megnyerő, a hódító szép királyné,
kit a hetvenes években ismert és annyiszor látott a magyar főváros, helyet adott
a fájdalmas asszonynak. A tervezetek legnagyobb része kupola vagy baldachin alá
helyezi a királyné alakját. Ezzel hogy az emlékmű messziről észrevehető legyen,
talán hogy messzire is hasson. A királyi palota új szárnya és a tervezett új
miniszterelnöki palota közti részen a bástyafalat okvetetlen lebontják, ha pedig
lépcsőzet készül (ami valószínűleg akkor is elkészül, ha ezen függelék nélkül
kap megbízást valamelyik művészünk), akkor a sikló sem maradhat ott. Fölösleges
is lesz. A bástyafal helyén magasan kiemelkedő kőépítményeket szintén kedvelik a
tervezetek. Ezek körvonalai jól is hatnának abból a magasságból, de itt is
nagyon megvigyázni való, hogy a távolból látható formák nemesek legyenek, s ha
már annyira kimagaslanak, zavartalanul megértessék rendeltetésüket. Az aprólékos
részletek itt a magasban és a távolságban
elvesznek.
Általában sok oly eszme és gondolat keletkezett, mely a pályázat kihirdetésekor
még szunnyadt, vagy nem vették figyelembe. Az új pályázat tehát fokozza az
érdeklődést és az igényeket. Az első pályázat eredménye, hogy behatón tárja föl
a nagy művészi feladatot. Három pályaművet 10000 koronával jutalmaztak meg.
Egyet elismeréssel tüntettek ki, hetet pedig 3000 koronával megvásároltak.
Zala György pályaműve
Zala György szobrász Bálint és Jámbor építészekkel együtt kapta a legtöbb
szavazatot, s e szerint a sorrendben az első kitüntetést. A ZALA-BÁLINT-JÁMBOR
hármasszövetség abból indult ki, hogy a csöndes életű Budavárban állítandó emlék
kívül esik a fővárosi közönség forgalmi körén, s a hely ezen emlékművel mintegy
betagolódna a főváros vérkeringésébe azáltal, hogy látványával közelebb kerül a
pesti oldalhoz. Egy modern akropolist gondoltak ki az építészek a Lánchíd
folytatásaként, az alagút hatalmas íve fölött, szoboralakokkal, emlékszerű
lépcsőzettel, mely a pázsit és bokrok közt haladva, márványépítmény keretében, a
királyné szobrával nyer befejezést. A várfokon messze ellátszón emelkedik a két
tornyú építkezés. A plasztikai megoldásnak sok a becses részlete. A királyné
karcsú alakja oszlopok közt áll, egyszerű ruhában, életének legszebb idejében, a
hetvenes évekből való arckép után mintázva. Hermelin palástjából kibontakozva,
minden dísz nélkül lép le a trónusról. Mintegy népe közé jön le. Arca
kifejezésével, keresetlen mozdulatával jóságát, szerető odaadását kívánja
kifejezni a művész. Jobbról és balról majdnem oltárszerű fölépítésben, széles
szerkezetben készült csoportok a nemzet hódolatát viszik a királyi asszony elé.
E csoportokban jut kifejezésre a nemzet fájdalma, reménysége, szeretete ós
büszkesége. Képviselik e csoportok az egész nemzetet, apraját-nagyját és köztük
a nemzet művészeit, költőit, kiknek művészi eszménye lesz a nagy királyné
alakja. Ezek az alakok nemzeti viseletükben tisztán magyar alakoknak vannak
gondolva, realisztikusak, anélkül azonban, hogy a monumentális mű keretéből
kiesnének. Az emlék többi szobrászati dísze Zala művészi érzékével és klasszikái
jelképes tartalommal, de mégis mint az építészeti rész kiegészítése szerepel.
Megmintázásában épen ezért az arkhitekturához simul, annak körvonalait egészíti
ki.
Zala György terve
Zala György terve
Stróbl Alajos pályaműve
Stróbl Alajosé a második kitüntetett mű. Gerster Kálmán építész vele együtt szintén a hegyoldal beépítését tervezi, több szobrászati díszítéssel, mint Zaláék. Itt azonban maga a királyné szobra nem egyenesen az alagút fölött állna, mert a terv a siklót megmaradónak gondolván, a tulajdonképpeni emléket arrább helyezi. A sikló felső nyilasa és az alagút torkolata fölötti helyet szemelte ki Stróbl oda fent a várban, alól pedig építési részekkel hat a szemre aképpen, hogy megnyugtasson, amiért a szobor nem az alagút fölött állna, hanem lejjebb. Stróbl a várfokon a királyi palota és a miniszterelnöki új palota közé oszlopos kupolát tervez, az alá a királyné álló alakját, akit egy olajágat kínáló géniusz készül onnan levezetni a nemzethez. A királyné azt a mozdulatot teszi, hogy leszáll a nép közé. E gondolat egyszersmind magyarázza a hegyoldal nagy lépcsős építkezését. A két alak márvány volna. Egyáltalában faragott munkával készülne az egész monumentum. Csak a kupola külseje lenne bronz. Már a belső homorodásában, a mennyezeten színes mozaik Erzsébet királyné apotheozisát hirdetné. A szobormű talapzatát és a hozzá vivő lépcső oldalait körülvennék (tíz méteres magasságban) a tiroli márványból vésett domború képek, mind a királyné életét tüntetvén föl. Elől a koronázás 1867-ben a Mátyás-templomban, aztán amint a királyné Szent István palástját javítja; családi kör Gödöllőn az egész királyi család tagjaival; egy másik faragott képen gödöllői szarvas vadászat, és egy magyar család, melynek a királyné alamizsnát osztogat; Deák koporsójára koszorút tesz. Ott lenne a görögországi achillejoni kastély, a királyné magánya. A szobrászat beszélne itt a rendelkezésére álló eszközökkel. A folytatás volna a hegyoldalon alávezető lépcsőzet, melynél a főrész az építésnek jutna. Ennek közepét egy szobrászati mű tenné változatossá, a fülkében elhelyezett gyászoló Hungária. Az alapzaton alól medence nyílik, melybe zuhatag omlik. A medence szélét fölkapaszkodó vízilovak foglalják el, s ez látványosságul szolgálna a Lánchíd térről nézve. A művész még az alagút párkányzatát is igénybe akarja venni. Ide tervezi egyik oldalra János vitézt, amint a sárkányon megérkezik az Óperenciás-tengerről; a másikra a bikával birkózó Toldi Miklóst.
Stróbl Alajos terve
Stróbl Alajos terve
Telcs Ede pályaműve
Telcs Ede pályaműve a harmadik. A művész a szobrot a Szent György térre szánta.
A jelentékeny építészi rész Tőry Emil műve. A királyné alakja szabadon van
hagyva, arkhitekturai környezetben. Négy oszlopból képzett építmény (pülon)
emelkedik magasba, s ennek párkányán három géniusz tartja a koronát. Az oszlop
alján nyugodtan ül a királyné, s fogadja a hódoló szeretetet. Jobbról, balról a
királyné szobrától az emlékmű két szárnyában domborművileg látjuk kifejezve ezt
a szeretetet, a mint tolong a királyné felé öreg, fiatal, szegény és gazdag,
munkás, beteg és rokkant. A királynéhoz két oldalt legközelebb eső csoport
alakjai erőteljesen előlépnek a falból, aztán pedig a csoport féldomborműben
folytatódik mind a két oldalon.
A szárnyakat obeliszkek díszítik, s az ezeken keletkezett területekre a jótékony
női erények magasztalását szánta Telcs Ede, az irgalmasság és a rabok
fölszabadítása relief képét. Az emlékmű túlsó részén a mezők nem domborművekkel,
hanem táblázatokkal töltetnének be melyek emlékszerű adatok, igék följegyzésére
szolgálnának. Ezen a részen a közepet a nagy oszlopos pillon alatt egy
baldachinszerű kiképzés alkotja, befogadására a Mater dolorosanak, a fájdalmas
anyának. A fájdalmas Máriának nemcsak jelképes értelme volna ez, hanem
alkalmassá válnék imahelyűi szolgálni a budavári körmenetre messze vidékről
gyülekezőknek. Az egész mű lépcsős teraszon emelkedik. Az építészeti résznél az
látszik mérvadónak, hogy inkább körvonalaival, mint részleteivel hasson, és hogy
az idő viszontagságaival is szembe szálljon.
Telcs Ede terve
Telcs Ede terve
Fadrusz János pályaműve
Fadrusz János szobra külön elismerésben részesült, s a bizottság külön
javaslattal fog intézkedni, miután csak három díj volt kitűzve.
Az emlékművet a téren helyezi el. Márványlépcsők fölött emelkedik a minden
oldalán tágas bolthajtásban nyíló szép román stílű kupola, márvány oszlopokkal.
Mozaik képekkel födött fal előtt, ékes trónon ül a Patrona Hungáriáé,
Magyarország védasszonya, Szűz Mária. Jobbról, balról folyosó, s ezekben állnak
a magyar szentek, Máriához legközelebb Szent Erzsébet, Boldog Margit.
Ez a középső csoport a kupola alatt. Innen a körfalazat folyosóján jobbra a
tróntól: Szent István és Szent Gellért; balra Szent László és Szent Imre. E
külön csoportokat két-két angyal teszi teljessé, egyik állva, másik térdelve és
virágokat hintve. így várják Erzsébet királyné megérkezését, szeretettel,
megható ünnepélyességgel.
A magyar királyné a lépcsőkön az Ég Királynéja trónjához ért, egy angyal kísérte
idáig, a halál angyala. Erzsébet királyné a trón előtt visszafordul az
angyalhoz, és a fejéről levett töviskoszorút átadja a már letérdelt angyalnak.
Költői gondolat. Vége a földi szenvedésnek, Erzsébet királyné a magyar szentek
körébe tért.
Az építészeti rész Korb és Griegl munkája. Fadrusz művét a közönség
megilletődéssel szemléli a Műcsarnokban. A nemzetközi bírálat nem említi a
szobor magyarságát. Ezt idegen nem is igen veszi észre.
Fadrusz János terve
Donáth Gyula pályaműve
Donáth Gyula műve a megvásárolt művek közé tartozik. A tér közepén helyezi el a szobrot, félkörű építmény közt. Lépcsők vezetnek föl hozzá. A királyné egyszerű talapzaton ül, nemes nyugodtsággal, fejedelmi jelvények nélkül, bal karját a római stílű szék szélén nyugtatva, ölében nyugtatott jobbjában legyezőt tart, a nőiesség szimbólumát. Ez az alak derült, nyájas, a szeretett királyné, ki azokban a verőfényes időkben oly sokat élt köztünk. Szobrától különválva húzódik két oldalt a félkörű fal, két-két mozaiknak hagyott helyivel, melyek a királyné életéből mutatnak jeleneteket. A szobor két oldalán magasabban, mint a szobor, nyúlik föl egy-egy posztament, legtetején allegorikus alakkal, alább az egyiken a meghatott költő, a másikon lobogót tartó, lelkesülő magyar. A félkör két végén nagy gömbökön ismét egy-egy allegorikus alak.
Dontáh Gyula terve
Rintel Géza pályaműve
Rintel Géza fiatal szobrász pályaművét is megvették. Lépcsős síkon emelkedik a monumentum, a vallásos fogadalmi oszlopokra emlékeztetőn. Középen fölmagasló részén legfelül Mária, mint Magyarország védasszonya; alább az oldal-oszlopok párkányán egy-egy angyal, kik a magyar koronát tisztelik. A középső építmény előtt kiszökellő talapzaton áll a királyné, a koronázási öltözetben. Két oldalt körfal, ezek végződésénél egy-egy sfinx, a sfinxek alatt hódoló alakok. A körfal belső hajlása két dombormű számára ad helyet. Ez a tervezet egyik oldala. A másikon a magas oszlopzat valóságos oltárrá alakúi. Ott nyugszik a keresztről levett Krisztus és ráborulva sír Mária. A körfal görbületébe itt is domborműveket kivan alkalmazni a művész.
Rintel Géza terve
Damkó József pályaműve
Damkó József, fiatal szobrász legfőbb figyelmét Erzsébet királyné alakjára fordította. E művet is megvették. A királyné alakjának mintázása szépen sikerűit kupola alatt áll, jobb kezét áldóan terjeszti az alatta csoportosult alakokra, az öreg honvédra, aki zászlóját hajtja meg előtte, az anyára, aki gyermekével jött hozzá. Jobb és bal oldalon még két csoportot mintázott a művész, a hódoló népet ábrázolva. Az emlékmű hátsó részén levő dombormű azt a jelenetet tüntetné föl, amint Erzsébet királynő koszorút tesz Deák Ferenc ravatalára. Az emlékmű építészeti részét Villányi János építész és építőmester készítette.
Damkó József terve
Dunaiszky László pályaműve
Dunaiszky, ki az úttörő szobrászok közül való, hosszú hallgatás és mély elvonultság után ezen a pályázaton találkozunk ismét. Az ifjabb nemzedék alig emlékezik reá. Pályázó művét megvették. Magas talapzaton állva ábrázolja a királynét, fejedelmi díszben, fején koronával. A talapzat négy oldalán külön szoborművek a szeretetet, lelkesedést fejezik ki. A művész már 80 éves.
Dunaiszky László terve
Mátrai György pályaműve
Mátrai György pályaművét is megvételre érdemesítette a bírálat. A fiatal szobrász, kinek atyja Mátrai Lajos szobrász-tanár, Parisban tanult, s a Műcsarnok kiállításain plasztikus szobrokkal keltett figyelmet. Mátrai György kupolás épület mély kapuzata alatt ülő szoborban mintázta a királyné alakját, sok művészi érzékkel. Az épület alsó része gömbölydeden veszi körül az emlékművet. Förk építész-tanár készítette a jelentékeny épületrészt.
Róna József pályaműve
Róna József is kupola alá helyezte a királyné álló alakját. A kupolát kígyózó oszlopok tartják. Magyaros díszöltözetében, fején diadémmal, nyugodtan áll a királyné, összefogott kezeiben legyezővel. Virágok, koszorúk, pálmaágak veszik körül a talapzat felső szegélyét.
Róna József terve
Második pályázat
Az Erzsébet királyné emlékszobrára hirdetett második
pályázat sorsa fölött e hét első napján döntött a külföldi és hazai
szakértőkből alakított bíráló bizottság. A döntés most sem vezetett
végleges eredményre. A bizottság ugyanis megbízást egyik művésznek sem
adott, hanem a beküldött pályatervek közül nyolc olyan művet választott
ki, melyek érdemesek a jutalmazásra. E művek között is különbséget tett
és négyet az első, négyet a második csoportba osztott. Az első csoportba
sorozott pályatervek hat-hatezer, s a második csoportba helyezett művek
négy-négyezer korona jutalmat kaptak. Egyszersmind elhatározta a
bizottság, hogy új, szűkebb körű pályázatot hirdet s az új pályázatban
való részvételre a mostani pályázók közül, megfelelő kárpótlási összeg
biztosításával, azokat hívja föl, akiknek pályaműveiben méltánylandó
művészi hivatottság mellett oly alapeszme érvényesül, mely fejlesztésre
alkalmas és kivitel esetén abszolút becsű műalkotást eredményezhet.
Az első csoportba sorozta a bizottság Zala György, Telcs Ede,
Margó-Popper és Mátrai szobrászokat, a másodikba Fadrusz János, Róna
József, Damkó József és Maróthi Rintel Géza szobrászokat, akiknek a
pályatervei most közszemlére vannak állítva, a városligeti műcsarnok
termeiben, azokkal a pályaművekkel együtt, amelyeket a jutalmak
kiosztásánál nem vett tekintetbe a bizottság.
A budapesti közönség rendkívül érdeklődik az Erzsébet-emlék sorsa iránt
és nagy számmal látogatja a kiállítást; hasonló érdeklődést tanúsítanak
a művészek és műértők is, akik a pályázat művészi értékét és eredményét
latolgatják. Az első körültekintésnél szembeötlik a pályázat eredendő
nagy hibája, ami nem más, mint hogy a szoborra rengeteg összeg, két
millió korona gyűlt össze, s a pályázók a szoboremelést összekapcsolták
a városrendezéssel, a Szent György tér és a budai vároldal olyan
építészeti kiképzésével, hogy a Duna túlsó partjáról a pestiek is
gyönyörködhessenek benne. A legtöbben mentől monumentálisabb jellegre
törekedtek és azt a gondolatot valósították meg, hogy a szobor ne csak a
budavári Szent György tér számára készüljön, hanem az egész főváros
számára. A szobrászok ezért társultak építő művészekkel és ez az oka,
hogy a legtöbb pályaterven messze kimagasló és nagy kiterjedésű
építkezések veszik körül a szobrot. Sokan tetszetősnek találják azt az
ötletet, hogy a Lánchíddal szemközt a budai hegyoldalra széles lépcsőzet
vezessen föl, ez vigyen a királyné szobrához, a királyi palota előtti
térségre. A pályaművek egynémelyén éppen e felfogás következtében az
építészeti rész uralkodik és a szobrászművészeinek némileg alárendelt
szerep jut. Egyik-másik meg mauzóleum-szerű jellegével inkább illenék a
temetőbe, mint arra a térre, a hova szánva van. Mindazonáltal a pályázat
magas művészi színvonalon áll. Szobrászaink és műépítőink tehetségük
legjavát vitték küzdelembe és ha a megbízás még nem volt is kiadható,
alapos a remény, hogy a legközelebbi új pályázat már teljes sikerre fog
vezetni. Nem lehet elvitatni, hogy mindenik pályamunka művészi
felfogásról, tehetségről ós nemesebb irányú törekvésről tanúskodik, amit
a külföldi hírneves szakértők a jury ülésezései folyamán ismételten
hangsúlyoztak.
Zala György pályaműve
Zala György szobrász, aki Bálint Zoltán és Jámbor Lajos műépítőkkel pályázott, egy modern akropolist állít az alagút fölé, a budai vár fokára. Félkör alakú, kettős oszlopsor közepén a Madonna domborműve alatt áll a trónus, amelyről a királyné fenséges tartással száll le a lépcsőkön hódoló népéhez. Hermelin palástjából kibontakozva, magyar öltözetben áll előttünk. Karcsú, magas termetéhez igazán szobrászilag simul a ruha. Alakján és arcán végtelen jóság és szerető odaadás tükröződik. A királyné életének legszebb idejében, a hetvenes évekből való arckép után van megörökítve. Jobbról és balról majdnem oltár-szerű falépítésben, széles szerkezetben készült csoportok a nemzet hódolatát viszik a királyi asszony elé. E csoportokban a nemzet fájdalmát, reménységét és szeretetét kívánta kifejezni a művész. Az egész nemzetet, apraját-nagyját képviselik e csoportok, s az alakok nemzeti viseletükben vannak föltűntetve. A királyné alakja karrarai márványból készülne, a két csoportozat pedig bronzból. Hátul egy dombormű a királyné megkoronázását tűnteti fel. Alatta sziklaszerű üregben a kőbe faragott Pietá ül, jelképéül a legnagyobb szenvedésnek. A közepén álló két pilon ormán a béke géniusza áll, kezében olajágat tartva.
Telcs Ede pályaműve
Telcs Ede szobrász, aki Tőry Emil műépítővel pályázott, szintén hatalmas arkhitektura keretébe illesztette a szobrot. A tervezet szerint az alagút tengelyvonalában, két oldalt arányos elrendezéssel, a hegyoldalon három erkély épülne. A felső erkélyről két lépcsőzet indul ki, az egyik közvetlenül az emlékmű alá, a másik pedig annak két oldala mellett a Szent György térre vezet föl. Az emlékmű két részből áll, a lépcsős teraszokból, melyek által az építmény a Szent György-tér talajszínéből kiemelkedik és a tulajdonképpeni emlékmű testéből, mely a teraszos alépítményen nyugszik. Az emlékmű közepén négyes oszlop alatt magas talapzatra helyezett trónuson ül a királynénak művészi szempontból megkapó fejedelmi alakja. Arccal a tér felé fordul és tekintete messze elmereng. A szobor két oldalán domborműből kiindulva és csoportokká alakulva a hódoló nép tolong. Köztük vannak gróf Andrássy Gyula és Deák Ferenc alakjai. A hátulsó részen kápolna-szerű kiképzés van, amelyben a Mater dolorosa alakja látható. A díszítések magyar ízlésben készültek, részben az Attila kincseiből vett motívumokkal. A királyné alakjához a művész két szépen mintázott tervet készített.
Telcs Ede előző tervének újragondolt változata
Mátrai Lajos pályaterve
Mátrai Lajos Gy. és ifjabb Mátrai Lajos szobrászok Hikisch Rezső építővel pályáztak. Emlékművöket a Szent György tér szélére, a várbástya fokára tervezték. A helynek természetéhez alkalmazkodva ós szem előtt tartva azt a körülményt, hogy a pesti oldalról nézve csupán a nagy tömeggel lehet hatást kelteni, az emlékmű monumentális kiképzésére törekedtek. A bástyafokra kétfelől nyitott árkádokat terveztek, a melyek a nagy emlékcsarnokba, mint az emlékmű uralkodó részébe és középpontjába torkollanak. Az emlékcsarnoknak a tér felé néző része fülkeszerű kiképzésű, a hatalmas bolthajtás alatt van elhelyezve a királyasszony trónon ülő szobra, virággal és pálmaággal járulnak eléje kétfelől a magyar nők. Belől dombormű tünteti föl a királyné megkoronázását. A kupolacsarnok két főpillérén egy-egy csoport van, az egyik a hazához való hűséget, a másik a koronához való ragaszkodást jelképezi. Az emlékmű előtt lépcsőzetes terasz vonul el, amelynek két szögletéből egy-egy szoborcsoportozat emelkedik ki. Az egyik a történelmet, a másik a legendát ábrázolja jelképes alakban.
Mátrai Lajos terve
Margó és Popper pályaműve
Margó-Popper szobrászok, Scheer és Fischer műépítők közös munkáján a szobrászati és építészeti rész szerencsés harmóniában egyesül. A művészek csonka piramis alakú kőtömbre helyezik a királyné ülő szobrát. A szoborban, mely a fájdalomtól mélyen sújtott királynét örökíti meg, szépség és méltóság nyer kifejezést. A talapzaton elől magas dombormű-csoport tűnik föl, mely a megboldogult királyné életét jelképezi: a csoport elején a gráciák rózsák közt vezetik az életbe belépő fiatal leányt, feljebb a fiatal hölgy egy férfi kezébe teszi le élete sorsát; majd - az élet delén - a nő erényei: az anyai szeretet és jóság vannak jelképezve. Lejjebb a szenvedései, végűi a fia halálán kesergő anya fájdalma. A szobor hátsó részén a királyné politikai szereplése, a korona kibékülése a nemzettel, a koronázás és Deák ravatala. A talapzaton körös-körül húzódik e fölírás: "Élete útja rózsákkal és tövisekkel volt tele. A rózsákat szétosztotta, a tövisein elvérzett. Szívéből hajtott ki a béke termő olajága. Könnyeket könnyeivel szárított föl". A művészi ihlettel megoldott pályamű ellen a hivatalos bírálat azt a kifogást emelte, hogy egészben véve síremlékre emlékeztet és nem igen lehetne magán a téren megfelelően elhelyezni.
A Margó-Popper páros terve
Fadrusz János pályaműve
Fadrusz János szobrász, aki Korb és Griegl műépítőkkel készítette pályatervét, hatalmas építészeti háttérrel igyekezett megoldani feladatát. A renaissance stílű építmény közepén, mozaik képen ékes trónon látható Magyarország védasszonya, Szűz Mária. A királyné mesterileg megalkotott ülő alakja az előtérben van elhelyezve, mögötte két oldalt a magyar szentek csoportjai állnak, köztük Szent Gellért, Szent István, Szent László és Szent Imre. E csoportokat két-két angyal teszi teljessé, egyik állva, másik térdelve és virágokat hintve, így környezik Erzsébet királynét, megható ünnepélyességgel. A jury szerencsés gondolatnak tartja, hogy e művészek az ormot hatalmas arkhitekturával szándékoznak koronázni, viszont pedig a főalaknak intim helyet kivannak nyerni a hegy lejtőjén.
Róna József pályaműve
Róna József szobrász művéhez Lajta (Leitersdorfer) Béla műépítő készítette az építészeti részt, melynek közepén nagy pilon áll s ebből két márvány oszlopsor ágazik ki. Az emlékmű közepén trónszók előtt áll a királyné, körülötte domborműben ós csoportokban a hódoló nép. A trón mellett látható a szépség és béke allegóriája, hátul pedig az ármány felett diadalmaskodó Hungária. A trón mögött párkák láthatók. A bírálóbizottság ítélete az egyes mellékcsoportok szobrászati becsét emelte ki.
Maróti-Rintel Géza pályaműve
Maróthi-Rintel Géza szobrász kör alakú négyes rendszerű oszlopcsarnok közepére baldachint állít, melyet töviskoszorúba fejlődő oszlopok tartanak. A trón előtt álló királyné alakját egy angyal rózsákkal övezi körül. Az emlékmű hátulsó részén allegorikus dombormű van a Pietá szobros oltárával. Igen szép rajta a Jóságnak kőfalat repesztő szimbóluma, mellyel a művész Berzsenyinek A derék a sírból kitör és eget kér versét allegorizálja. A nemes egyszerűséggel föllépő mű komoly törekvésre és finom érzékre vall.
Damkó József pályaműve
Damkó József szobrász, továbbá Papp Gyula és Szabolcs Ferenc műépítők emlékművöket a Lánchíd és az alagút tengelyébe tervezik. Az emlékmű közepén a királyné oszlopos fülkében ülve fogadja a nép hódolatát. Egyik csoportban hazai történelmünk kimagasló nőalakjait ábrázolta a művész, közepén Hungária hatalmas alakjával. A jury dicsérettel emelte ki e munkának világos elrendezésű alaprajzát.
Egyéb pályaművek
A Műcsarnok termeiben ki vannak állítva azok a pályatervek is, melyeket a
bírálóbizottság a jutalmak kiosztásánál egy és más okból tekintetbe nem vett.
Tagadhatatlan azonban, hogy ezek között is vannak figyelemre méltó tervek, így a
Füredi Bikhárd és Verő László szobrászok monumentális jellegű emlékművei. Egy
műkedvelő szobrász is pályázott: dr. Hőgyes Ferenc, az ismert fővárosi
gyermekorvos, aki egy szikla fokán diadalmenetben tünteti föl a királynét.
Ami a második pályázat eredményét illeti: kétségtelenül megvan ennek az a
haszna, hogy tisztázta a helyzetet és az irányt, amelyen a kiírandó harmadik s
remélhetőleg utolsó pályázatnak haladnia kell. A magyar művészek
hivatottságuknak is fényes tanújelét adták, s bizton remélhetjük, hogy dicsőült
királynénk emlékét a magyar nemzethez és a királynéhoz méltó emlék fogja
hirdetni az ország fővárosában.
Zala György és Fadrusz János szobortervei
Harmadik pályázat, 1909.
Jelenleg nincs adat!
Negyedik pályázat, 1912.
A 400.000 koronáért átengedett területre kiírták a IV. szoborpályázatot; 25 pályamunka érkezett az 1913. május 10-ei határidőre. Telcs Edét és Györgyi Gézát a 15.000 koronás első díjjal, Szentgyörgyi Istvánt és Hikisch Rezsőt a 10.000 koronás második díjjal, míg Maróti Gézát 6000 koronás harmadik díjjal jutalmazták.
A bizottság tagjai a pályaművek között
Telcs Ede első helyezést elért pályaműve
Telcs és Györgyi tervén az emléktér nívója ötvenhárom méter magas. Az emlékmű a hadtestparancsnoksági épülettel szemben és tengelyében van elhelyezve. Az emléktérre a hegyesszögben megtört király-lépcső és elül a térről egy monumentális kétkarú lépcső vezet az Albrecht-útra a Várhegy Duna felőli részén. Az emléktér közepére vízmedencét és dús növényzetű kertet terveztek a pályázók. Az emlékmű tengelyében a királyné szobra áll a koronázás alkalmával viselt magyar ruhában. Jobbról-balról a szobortól két relief, baloldalt: a nő gyermekét tartja a királyné, mint áldást osztó nap felé; jobboldalt: a férfi felajánlja Vitam et sanguinem kardját és minden dicsőségét. A zárt hemiciklus falsíkján a pillérek tövében szimbolikus csoportok nyertek elhelyezést. Az emlékmű stílusa antikizált, az anyaga a rozsdaszínű ruszkicai márvány, a támfalak és szerkezeti alkatrészek pátyi mészkőből vannak gondolva.
Telcs Ede és Györgyi Géza első helyezést elért pályaműve
A második, tízezer koronás díjat Hikisch Rezső építőművész és Szentgyörgyi István szobrász kapta meg, akiknek a tervén különösen az architektúrának magas nívójú klasszicitását és vérbeli művészi invencióját méltányolták. A második díjat nyert pályázó művészek a terven a király-lépcsőről érkezve, a Várhegynek félkörben bástyaszerű kiképzést adnak s körülbelül a Dísz tér tengelyében helyezik el a félkörű oszlopos csarnokot. A király-lépcső folytatásaképpen a bástyánál jobbról és balról egy hatvanegy és fél méter nívójú szegmens ívben lezárt térségre jutunk és innen három irányban lépcsők vezetnek a hegynek hatvannégy méteres nívójára. Az emlékmű egy félkörű oszlopsoros, erős pilonokkal lezárt apsis, amelyet a keleti oldalon egy erősebb és magasabb oszlopsor kísér. A királyné szobra az apsis tengelyében van elhelyezve. A pilonokon jobbról és balról reliefek alkalmaztattak. A Pest felől néző oldalon a félkörű bástyarészen a monumentális lépcső első pihenőjén alkalmazott fülke fölött lévő reliefeken a királyné, mint a nemzet és a dinasztia közötti béke és egyetértés géniusza van ábrázolva. A dombormű kiegészítő alsó részén a gyászoló nemzet van jelképezve. Az emlékmű stílusa antikizált, anyaga a bástyánál mészkő, az emlékműnél ruszkicai márvány.
Hikisch műépítész és Szentgyörgyi szobrász második helyezést elért
pályaműve
A harmadik, hatezer koronás díj Maróti Géza
szobrásztanár tervének jutott, aki az előbbi pályanyertesektől eltérően
a királyné szobrát egy panteonba helyezte. A főútvonalat megtartva, az
emléket programszerűen helyezte el. A plató nívója ötvenhét méter magas.
A hadtestparancsnokság tengelyében és szemben a főhomlokzatával egy
panteonszerű épület helyezkedik el, melynek hossza és szélessége
huszonegy méter, magassága pedig huszonhét méter.
A mélyített részt kettős oszlopok által alátámasztott pergola veszi
körül, melyet külső és belső oldalán architektonikusan stilizált
monumentális lámpatestek díszítenek. A panteon épületét a magyar Szent
Korona motívumaival díszített kupola koronázza. Belsejében áll a
királyné márványszobra, oldalán Rudolf trónörökössel. A szentélyben a
királyné körül reliefek alkalmaztattak és a belsőséget egy a kilenc
múzsát ábrázoló üvegtető fedi. A panteonnal szemben egy monumentálisan
fejlesztett lépcső vezet az Albrecht út nívójára és a lépcsőzet
pilonszerű részein régi magyar lovasok szobrai vannak elhelyezve. Egy
alternatív terven a művész javasolta, hogy a hadtestparancsnoksági
homlokzat kiképzése helyett egy Erzsébet Múzeum létesíttessék. Az emlék
stílusa antikizált, egyéni, anyaga a szentélynél ruskicai márvány, az
oszlopfolyosónál és a lépcsőzetnél mészkő, a lovas-szoboré és
világítótesteké aranyozott bronz.
Maróti Géza harmadik helyezést elért pályaterve
A pályázati szabályoktól eltérően, amelyekben az
országos bizottság, illetve a végrehajtó-bizottság tíz tervpályázatnak a
megvételét határozta el, a pályabíróság javasolta, hogy a következő
tizenhármat vegyék meg, és pedig:
1. Zala György szobrász, Bálint és Jámbor építőművészek terve.
2. Margó Ede és Pongrácz D. Szigfrid szobrászművész terve.
3. Tóth István szobrászművész és Foerk Ernő építőművész terve.
4. Róna József szobrászművész terve.
5. Kolozsvári Szeszák Ferenc és Pásztor János szobrászművészek terve.
6. Füredi Richárd szobrászművész és Lechner Jenő építőművész terve.
7. Körösfői Kriesch Aladár festőművész, Györgyi Dénes építőművész és
Sidló Ferenc szobrászművész terve.
8. Menyhért Miklós építőművész és Moiret Ödön szobrászművész terve.
9. Bory Jenő szobrász, okleveles építész terve.
10. Graef Lajos és Reményi József szobrászművész terve.
11. Vas Viktor és Gémes Gindert Péter szobrászművész és Rerrich Béla
építőművész terve.
12. Verő László szobrászművész terve.
13. Gyalus László építőművész, Kallós Ede szobrászművész és Ujházy Ignác
festőművész terve.
Tekintettel a nagy szellemi munkára és buzgalomra, továbbá a nagy anyagi
áldozatra, amellyel a pályázók feladatukat megoldani igyekeztek, Bárczy
István polgármester azt indítványozta, hogy a bírálóbizottság az
Erzsébet-emlékmű országos bizottságától kérje az első díjnak húsz-, a
másodiknak tizenöt- és a harmadiknak tízezer koronára való felemelését.
Kérjék továbbá, hogy Zala és Margó pályatervét hét-hétezer, Róna, Tóth
István, Kriesch és Pásztor műveit pedig öt-ötezer koronával jutalmazzák,
a többi pályázó pedig a kilenc kiselejtezett terven kívül
három-háromezer koronát kapjon. A bizottság tekintetbe vette, hogy nem a
pályázó művészeken, hanem a rosszul megválasztott helyen múlt, hogy
abszolút becsű munka nem érkezett be s ezért az indítványt a magáévá
tette.
Bartholomé Albert és Lagae Jules szobrászművészek külön írásbeli
véleményt terjesztettek be az Erzsébet királyné-emlékpályázatra
vonatkozóan Forster Gyula báróhoz, a pályabíróság elnökéhez. A külföldi
szakértő művészeknek véleménye a következőképen hangzik:
"Az Erzsébet királyné dicsőítésére szánt emlék terveinek futólagos
megvizsgálása után, figyelmes vizsgálat tárgyává tettük az emléknek
szánt helyet. A helyszíni szemléből azt a meggyőződést merítettük, hogy
súlyos hibát követtek el. Rendelkezésre állott a budai Várhegy és ott
mégis valóságos gödröt teremtettek. A nagyon is kevéssé artisztikus
építkezéstől körülvett leendő hely egy oldalról sem lenne kedvezően
látható, ellenkezően, némely még egészen közeli pontról is majdnem
láthatatlan lenne, ami pedig a távolságra eső látképet illeti, például a
Duna egyik vagy másik pontjáról, ez elveszne. Visszatérve a terveknek
beható tanulmányozására, átértettük azokat a nagy nehézségeket,
melyekkel a szerzők találkoztak, akiktől oly feladat megoldását várták,
melyet megoldani nem lehet. Megértettük, hogy az általunk már említett
inesztétikus építkezés vigasztalan közelségétől megszabadulni óhajtva,
arra határozta magát a pályázók többsége, hogy a szobrot kissé nagyon is
halottias kápolnába zárják, hol legalább mentve lenne a kellemetlen
szomszédoktól, a bérházaktól. De elismerjük a pályázók jelentékeny
erőkifejtését és a meghozott nagy pénzáldozatokat és azt az óhajtásunkat
fejezzük ki, hogy a pályázókat bőven jutalmazzák érdemeikért és
kárpótolják áldozataikért. Ezenfelül határozottan azt a véleményünket
fejezzük ki, hogy a pályatervek egyike sem való kivitelre. Egyik sem
felelhet meg a javasolt helynek, mert ez a hely sem felelhet meg semmi
emléknek. Bármilyen legyen az emelendő emlék, ezen a téren rossz lenne
elhelyezése, rossz a környezete, rossz a látképe. Kétségtelen, hogy nem
ezt akarja a törvény, midőn a királyné dicsőítésére rendelt emlékről
szól és mégis egy-két lépésnyire innen csodálatos hely létezik, melyet
nem kell létesíteni, mert úgyszólván a természet adta a budai várbástya
keleti oldalán. Az emlék idehelyezve, az általunk jelzett régi bástya
térségén felállítva és pázsitos lejtőkön lehúzódással befejeződésre
jutva, fák között csodálatos, majdnem egyetlen helyzetben lenne látható
Budáról, a hídról és Pestről, íme, a művészek számára csodálatos
alkalmak építészet és szobrászat terén. Itt van igazán helye egy dicső
emléknek". Bartholomé, Jules Lagae
Ehhez a véleményhez a bizottság tagjai közül csak Kauser József
csatlakozott, azonban - Hauszmann Alajossal együtt azon a nézeten van,
hogy az emlékművet a bástyán csak akkor lehetne elhelyezni, ha a
hadtestparancsnokság épületét lebontanák. Erre pedig egyelőre semmi
kilátás sincs. Schulek Frigyes szerint a vár képének mai nyugodtságát
nem szabad megbolygatni, s ezért nem osztja a külföldiek véleményét.
Lajta Béla, Gách István és Horvai János a Margitszigeten való
elhelyezést ajánlják. Kertész Róbert sem fogadja el a külföldi szakértők
javaslatát. Legjobbnak tartaná, ha a hazai művészek közt eszmei
pályázatot hirdetnének, azonban minden korlátozás nélkül. A bizottság
többségének véleménye megegyezett abban, hogy az emlékmű a Bartholométől
és Lagaetól ajánlott helyen sem juthatna érvényre a háttérül szolgáló
hatalmas épületekkel szemben, de viszont a külföldieknek igazuk van
abban, hogy a szobrot nem lehet mélyített területen elhelyezni. Forster
Gyula báró fontosnak tartja, hogy a bizottság annyi idő multán ne térjen
vissza ismét olyan feltételek megoldásához, mint a miniszterelnökség és
a hadtestparancsnokság épületének lebontása, mert ezzel csak elodázzák
az emlékmű felállítását. Nem tartaná helyesnek, hogy öt szoborpályázat
után most eszmei pályázatot hirdessenek az elhelyezésre, holott három
pályázatot már erre a helyre írtak ki. Nem szabad lemondani arról, hogy
a megoldás a kijelölt helyen is lehetséges s az a nézete, hogy a
megoldást a rendelkezésre álló területen kell keresni. Miután az
elhelyezésre vonatkozó vélemények igen eltérők, a bizottság nem tesz
konkrét javaslatot az országos bizottságnak, hanem csupán a
jegyzőkönyvet terjesztik elő, a melyben a különböző javaslatokat
részletesen ismertetik.
Az Erzsébet-emlék pályaművének bemutatásával egy időben Stróbl Alajos
szobrásztanár is kiállította a saját Erzsébet-emlékterveit, amelyekkel
nem akart részt venni a pályázaton s éppen azért műtermében, az
Epreskertben állította fel. Ő sincs megelégedve a hivatalos elhelyezési
tervvel s művét Aczél Béla báró eszméje szerint a Városligeti körönd
számára komponálta. Egy másik Erzsébet-emlék tervét pedig a János-hegyen
kívánná elhelyezni.
Később, az 1913. október 18-ai bizottsági ülésén döntés született a
pályadíjak megemeléséről, annak ellenére, hogy a nyertes pályamunkák
egyikét sem találták megvalósításra alkalmasnak, és új pályázatot is
hirdettek.
A pályázatok sikertelenségét a következőben látták: "Mi összegyűjtöttünk
hatalmas összeget, hatalmas műemléket akartunk emelni és ennek keretében
egy hatalmas hegyet is bele akartunk illeszteni. A nagy summa akkor
agyon nyomta az idillikusnak tervezett művet, a nagy budai hegy pedig
agyonnyomta az egész mozgalmat. Pedig milyen szép volna, ha a Habsburgok
közül legalább a mi Erzsébetünk emlékműve állna, ezt még a képromboló
forradalmak sem bántották volna. De emléke úgy is él a magyar nemzet
lelkében, a magyar ember lelkében".
A nemzeti adakozás révén több mint 2.000.000 aranykorona gyűlt össze az
Erzsébet-emlékalapra (ezt értékpapírokba fektették, részben pedig
takarékpénztárban helyezték el), ami mutatja azt az óriási társadalmi
vágyat, amely Erzsébet királyné emlékének méltó megörökítésére
törekedett. Az eredménytelen pályázatok 1914-ig 500.000 aranykorona
költséggel jártak. A legnagyobb akadályt a túlzott társadalmi elvárások
jelentették, melyek hatására a pályamunkák egyikét sem találták méltónak
a megdicsőült királyné emlékének megörökítésére. A felállítandó emlékmű
kijelölt kultikus szerepét a nemzeti emlékezetben gróf Csáki Albinné ily
módon fogalmazta meg: "...unokáink késő unokái is zarándokolni fognak
még feléje, és ha újabb vészfelhők tornyosulnak majd hazánk egén [...]
akkor reményt, hitet, erőt fog mosolyogni hű nemzetének lelkébe...". A
terv megvalósulására 1932-ig kellett várni.
Ötödik pályázat, 1920.
Az a fátum, amely rajtnyugodott Erzsébet királyné
fájdalmas megpróbáltatásokkal teli életén, mintha halála után sem szűnt
volna meg, mintha tovább folytatódnék emlékének megörökítésében is. A
magyarság rövid idő alatt az akkori időkben szinte páratlanul nagynak
látszó összeget adott össze arra, hogy a királynő emlékezetére egy
párját ritkító emlékművet állítsanak. Ki is írták annak idején a
pályázatot, amely oly nehéz feladat elé állította a rajta résztvevőket,
hogy egyiküknek sem sikerült akként megbirkózni véle, hogy a kínált
megoldások bármelyikét is megnyugvással fogadhattuk volna el.
A hely, amelyet az emlékmű felállítására választottak, egyike az
építészetileg legnehezebben kiaknázható városrészeknek, maga a királynő
pedig, akit az emlékmű szoborrészének megörökíteni kell, annyira a
mindennapi megszokás felett álló egyéniség volt, jelleme oly sokrétű és
oly gazdag elemekből tevődött össze, hogy szinte megoldhatatlan feladat
elé állította szobrászművészeinket. A legutolsó pár év előtti pályázaton
azután a résztvevők közül a bírálóbizottság öt pályaterv készítőjét
szűkebb versenyre szólította fel, amelynek eredményét most október hó
végén állították ki a műcsarnok szobortermében és a mellette fekvő két
oldalsó teremben.
Éppen, mivel Erzsébet királynéról van szó, még ez a szűkebb körű
pályázat sem elégítette ki teljesen várakozásainkat, de nem is ebben
rejlik a pályázat fatális vonása, hanem abban, hogy ma pénzünk értékének
leromlása miatt az egykor óriásinak látszó szoboralap még csak
tizedrésze sincsen annak az összegnek, amely akármelyik pályamű
megvalósítására szükséges volna.
Zala György és Hikisch Rezső pályaművének központi alakja
A bírálóbizottság egyhangú határozatával Zala György és Hikisch Rezső közös tervét ajánlja a kivitelre. Tudvalevő dolog, hogy az emlékmű helyéül a Vár oldalának azt a részét szemelték ki, amelyen a Lónyay-villa áll és amelynek a mai külügyminisztérium (az egykori Vöröskereszt) és a hadtestparancsnokság épülete szolgál háttérül.
Zala György és Hikisch Rezső pályaművének külső építménye
Hikisch Rezső terve a Pest felé erősen lejtő hegyoldalon nagyobb arányú feltöltések nélkül helyezi el az emlékművet, amely egy kecses külsejű, oszlopok tartotta, födött mauzóleumba helyezné el a királynő szobrát. Az építmény inkább kecses, mint monumentális hatású, de ügyesen simul belé a környezetbe. Zala György Erzsébet szobra ülve ábrázolja a királynőt. Gazdagon díszített márványpadon ül Erzsébet, aki magán viseli királyi méltóságának egész külső pompáját. A szobor beállítása és díszítése erősen a barokk-kor ízlésére emlékeztet és inkább a királynőt adja, mint a lelkébe elmerülő, szenvedések glóriáját hordó nagyasszonyt.
Szentgyörgyi István, Telcs Ede és Pongrácz Szigfrid Erzsébet-szobra
Szentgyörgyi István és Lajta Béla pályaterve
Lajta Béla és Szentgyörgyi István terve a Várhegy testének nagymértékű aláépítésével az emlékmű látópontját az Albrecht út felső végére helyezi, ahonnét egy igen impozáns és monumentális nyitott oszlopcsarnok adná a hátteret az előtte elhelyezett szobornak. Szentgyörgyi Erzsebet királynéja talán a legközelebb jár ahhoz a fogalomhoz, amelyet a magyar nép nemes pártfogójáról alkotott: elmerengő, bánatos, nemes, egyszerű, de mégis minden izében fejedelmi. Mint szobormű szép anyagszerű márványszobor, egyszerű, nyugodt, harmonikus vonalakkal. Úgy, hogy ezáltal is az az Erzsébet királynő, aki annyira közel állott lelkűnkhöz.
Róna József Erzsébet-szobra
Róna József sokféle motívumból összetett pompázó, de
kissé nyugtalan architektúrában helyezte el Erzsébet királynéját. Szobra
bensőséges, komoly, nyugodt és Erzsébet királyné fogalmához eléggé
közeljáró alkotás. Györgyi Dénes zárt hátterű oszlopsorokból zömök
rotundát épített, amelynek közepét víztükörrel födi be. A rotunda
falához simul Pongrácz Siegfried Erzsébet-szobra. Szintén ülő alak,
amely nem hasonlít túlságosan a boldogult királynőhöz. Komorabb,
büszkébb, dacosabb, mint Erzsébet volt. Gróf Bánffy Miklós és Györgyi
Géza nyílt architektúrájuk kiegészítéseképpen a kertészetet hívják
segítségül, amennyiben kompozíciójuk vonalaihoz nagyra nőtt fasorok is
szükségesek volnának. Tervükhöz a szobrot Telcs Ede szolgáltatta, aki
állva ábrázolja Erzsébetet. Idealizált, leples ruhában áll a királyné,
akit azonban arcvonásairól bajos volna felismerni. Telcs különben is a
legkevésbé közelítette meg azt a jellemzést, amely nélkül Erzsébet
királyné szobrát lehetetlen elképzelni.
Budapesten és az ország számos pontján hamarosan utakat és településeket
neveztek el a királynő után, köztéri szobrokat állítottak, parkokat
alapítottak, így a XX. század első éveire kész kultuszt épült Sisi
alakja köré. Erzsébet a magyar népi emlékezetben egyszerre testesítette
meg a kor nőideálját, a fájdalmas anyai sorsot és a szabadságért
folytatott küzdelmet, míg máshol főleg a lázadó, romantikus szépség
imágója maradt meg; a királynéról 110 év alatt regények, filmek és
zenedarabok sokasága született, melyek tükrében a tündérmesék világába
emelkedett Sisi mellett mind nehezebben tudjuk felidézni Erzsébet
fájdalmasan realisztikus alakját.
Forrás: Budapesti Negyed, Vasárnapi Magazin
Tovább:
Erzsébet királyné szobra
Egyéb Erzsébet-szobrok és emlékművek
Budapesten a nagy emlékmű elkészültéig több
Erzsébet-emléket is felavattak, melyek közül kettő a budai hegyekben
tett kirándulásai emlékét idézte. Glück Frigyes saját költségén
állítatta fel 1906-ban a János-hegyi úti erdő egy tisztásán Stróbl
Alajos Erzsébet királynét ábrázoló "típus" mellszobrát, melyen a
királynét a koronázás idejéből, szépségének teljében, magyar királynéi
díszben örökítette meg. Ő volt továbbá az egyik fő támogatója az
Erzsébet nevével összekapcsolt, a János-hegyen emelendő új kilátótorony
tervének is.
Budapesten nemzetközi mintára felvetődött egy díszes kőkilátó építésének
igénye, amely az Erzsébet iránt megnyilvánuló tiszteleten túl, a
könnyebb megvalósulás reményében, összefonódott emlékművének tervével,
mely a királyné e helyen tett kirándulásai kapcsán szinte magától
adódott. Erzsébet először 1882-ben kereste fel a János-hegyet, s a
hagyomány szerint a következő szavak kíséretében gyönyörködött az
elétáruló csodálatos látványban: "...e hegyek s az itteni kilátás
kiállja a versenyt a legszebb világrészekkel". E kirándulás emlékét
Gömöri Havas Sándor javaslatára emlékkő elhelyezésével örökítették meg
1883-ban, továbbá a János-hegy csúcsát is a királynéról nevezték el
Erzsébet oromnak. Feljegyzések szerint a királyné összesen négy
alkalommal kereste fel a vidéket.
Egy díszesebb kilátó emelésének javaslata már 1885-ben felmerült az
életveszélyessé váló és lebontásra ítélt famesszelátó helyére. A tervek
összekapcsolása Erzsébet királyné személyével 1896-ban a Magyar Turista
Egyesület Budapesti Osztálya javaslatában öltött testet. Elképzelésükben
egy olyan emlékmű terve bontakozott ki, mely megörökíti a királyné
kirándulásainak emlékét és kilátóként is működik (lásd:
Erzsébet-kilátó).
A kezdeményezés Erzsébet halála után került ismét napirendre: 1898.
október 27-én a fővárosi közgyűlés hozzájárulását kérték a
megvalósításához. Az emlék kultikus szerepének erősítésére Mérő János a
Svábhegy Egyesület nevében javaslatot tett a királyné szobrának
elhelyezésére is. A Glück Frigyes felhívására megindult és a kilátó
megépítését szolgáló gyűjtésre 1904. áprilisában a Budapesti Szállodások
és Vendéglősök Ipartestülete 50.000 koronát ajánlott fel. Glück Frigyes
és Gundel János beadványában, az egyesület határozatát ismertetve,
megfogalmazta a királyné kultuszában a létesítendő építménynek szánt
szerepet: "...e szent helyen, s melyet a kései utódok hálatelt
kegyelete a magyar nemzet búcsújáró helyévé fog avatni s felépítetik a
megdicsőült védőszentünk nevét viselő Erzsébet királyné kilátótornyot,
hogy [...] bizonyítéka legyen, nemcsak a hagyományos magyar
királyhűségnek, a magyar hazaszeretetnek, hanem hangos hirdetője annak
az ideális kegyeletnek is mellyel ezen évezred megpróbáltatásain átment
nemzet annak az angyaljóságú fejedelemasszonynak megszentelt emlékét
ápolja, ki népünket igaz szeretettel fogadta nagy szívébe!".
A főváros, elfogadva elképzeléseiket és erre irányuló adományukat,
180.000 koronát szavazott meg a kilátó megépítésére, továbbá döntést
hoztak a torony Erzsébet királynéról való elnevezéséről is. A sok
bírálatot kapott terveket Klutzinger Pál készítette, mivel a város
vezetése és a szállodások egy monumentális emlékművet szerettek volna,
míg a hivatal elképzelései egy turisták igényeinek is megfelelő, a
királyné emlékére épített kilátó szándékát tükrözték. A rajzokat Schulek
Frigyes elképzelései nyomán átdolgozva, egy kápolna mintájára megépülő
tornyot terveztek, bejáróban Erzsébet királyné mellszobrával.
A felmerült anyagi problémák áthidalása után az építkezés 1908. június
12-én indult meg, ám a neoromán épület átadását nehéz körülmények
késleltették. Az átadásra végül 1910. szeptember 8-án került sor. A
város és az állam előkelőségeinek jelenlétében megtartott ünnepélyen dr.
Bárczy István polgármester vette a kilátót a főváros gondozásába. Az
építmény szerepét Erzsébet királyné emlékezetének megőrzésében határozta
meg: "... áldozunk egyúttal a magyarok által annyira szeretett
Erzsébet királynénk emlékének. [...] bármilyen jól legyen ez a
kilátótorony megalkotva, bármennyire dacoljon is az évszázadok
viharaival, egy dologban mégsem fog versenyezhetni: állandóságában,
állhatatosságában, törhetetlenségben azzal a rajongó szeretettel és
kegyelettel, amellyel Erzsébet királynénk soha el nem múló emlékét
őrizzük".
A létrehozók emlékét márványtáblán örökítették meg. A királyné
személyére további utalás volt a Stróbl Alajos által készített carrarai
márvány mellszobrának felállítása, mely Erzsébetet a megszokott módon, a
róla kialakított sematikus képet közvetítve, királynéi attributumaival
ábrázolta fiatalasszonyként. Szobrát a kilátótorony központi termének
egyik oszlopfülkéjében helyezték el, hátterében Róth Miksa által
Tardos-Krenner Viktor és Körber tervei alapján megvalósított, Erzsébet
életét megjelenítő üvegmozaikkal. A felállításához szükséges anyagi alap
megteremtésére a Svábhegyi Turista Egyesület indított gyűjtést, amelyet
a főváros is támogatott. Bessenyi Magyar Gyula ez alkalomra írt verse
jól illusztrálja a kilátónak az Erzsébet-kultuszban "megálmodott"
szerepét:
"Közel az Istenhez, fölséges magasba,
Legyen ez a hely itt oltárrá avatva;
Íme, kik mindenkor rajongva tiszteltek,
Oszlopot emeltek itt most emlékednek!
Büszkébben leng rajta már a magyar zászló
És akik alkották, ím most körülállják,
Királynénk, nevedet, lelkükben is áldják.
Nemzetünk jó anyját"
A torony kedvelt kirándulóhellyé vált, azonban a neki szánt nemzeti zarándokhely-szerepet nem töltötte be. Erzsébet emlékezethelyei között egyedi helyet foglalt el, annak ellenére, hogy kultuszának fenntartásában nem játszott jelentős szerepet. Azonban Erzsébet királyné emlékének ily módon való megörökítése az emlékhelyek egy speciális formáját jelentik, minthogy a kilátótornyokban az emlékezet megőrző funkciók turisztikai célokkal fonódnak össze.