Weinberger József néven született. Zsidó származású magyar építész, a magyarországi szecessziós építészet kiemelkedő alakja, testvérével, Lászlóval számos jelentős épület tervezője. Testvérei Vágó Béla színész, rendező és Vágó Géza színész, színműíró. Fia Pierre Vago építész.
Kilencgyermekes család utolsó előtti fiaként látta
meg a napvilágot, Nagyváradon. Szülei asszimilálódott zsidó polgárok
voltak. Édesapjának, Mihálynak, aki eredeti Weinberger családnevét
Vágóra magyarosította, építési vállalkozása nem volt sikeres, így a
család később Budapestre költözött. József csak azután követte őket,
hogy 15 évesen szülővárosában befejezte az alsó középiskolát. Már
fiatalon elhatározta, hogy építész lesz, két évvel idősebb bátyja,
László nyomdokaiba lépve.
A Budapesti József Műegyetem építészkarának hallgatójaként az egyetem
által elvárt historizáló stílusban tervezett, gyakorlatot azonban a
szecesszió hazai mestere, Lechner
Ödön irodájában szerzett. Hosszabb időt töltött Olaszországban, majd
még diplomamunkájának leadása előtt, 1900 elején Párizsban dolgozott
három hónapot a világkiállítás magyar pavilonjának építésvezetőjeként (a
tervezés Bálint Zoltán és Jámbor Lajos munkája volt). Valószínűleg ekkor
ismerkedhetett meg a kortárs francia építészettel. A diplomázás után
testvérét követve Alpár Ignác
("Lechner legnagyobb riválisa”) irodájában helyezkedett el, és két évig
ott dolgozott. Részt vett az iroda több historizáló nagy műve, így a
Szabadság téri
Tőzsdepalota vagy az Osztrák-Magyar Bank (ma
Magyar
Nemzeti Bank) székházának, valamint a
Vajdahunyad-vára állandó formára történő átépítésének tervezésében.
Eközben önállóan is sikereket ért el: 1901-ben Gerey Ernővel közös
munkája, egy színház terve ezüstérmet kapott a Magyar Mérnök- és
Építész-Egylet évi nagypályázatán, a következő évben pedig aranyérmet
nyert el önálló munkájával, egy (francia hatást mutató) pályaudvar
tervével.
1902-ben, miután főnöke heves szakmai vitába keveredett a Vágó által
különösen tisztelt Lechner Ödönnel, otthagyta Alpárt, és közös irodát
nyitott testvérével, Lászlóval. Ez 1911-ig állt fenn, és mivel minden
ekkor született tervet közösen írtak alá, nem tudni pontosan, melyikőjük
milyen szerepet töltött be.
Legtöbb közös munkájuk budapesti bérház, ilyen a legelső is, az
erzsébetvárosi Síp utca 16. szám alatti, 1902-ből. Míg nagy pályázati
terveik (például: az Aradi Vértanúk Emlékmúzeuma, 1901–1902; a szabadkai
városháza, 1905; a budapesti Rudas és Sáros fürdő, 1905) kifejezetten
Lechner hatását mutatják, addig megépült házaikon egyre inkább
eltávolodnak a magyaros szecessziótól, az Otto Wagner által képviselt
geometrizáló irányba. Ezt mutatják a Visegrádi utcai (1903), valamint az
1905–1906-ban felépült Mester utcai, Boráros téri házak, és a szintén
ekkor elkészült Gutenberg-otthon. A két építész hatását egyébként ők
maguk is elismerték és számon tartották.
Ez a két Vágó első, nagy visszhangot keltett közös műve, amelyen a
Magyarországi Könyvnyomdászok és Betűöntők Segélyező Egylete által kiírt
pályázat első díját elnyerve kezdtek dolgozni, 1905-ben. Az 1907-re
elkészült, impozáns, tágas és visszafogottan díszített épületben 38
bérlakást helyeztek el, valamint az építtető egylet helyiségeit, egy
kávézót és egy színháztermet. Ideköltözött maga Vágó is, feleségével,
Lénárt Gitta énekesnővel, akivel 1909. május 5-én Budapesten, a
Józsefvárosban házasodtak össze. Egészen 1919-es emigrációjukig laktak a
házban, itt született fiuk, Péter is. Az ötödik emeleti lakásból
csigalépcső vezetett fel a legfelső szintre, a Vágó-építésziroda
műtermébe. A Vágó fivérek közül még hárman választották lakóhelyéül a
házat, köztük László.
A Gutenberg-otthon tervezése közben József egy másik nagyléptékű munkán
is dolgozott. 1904-ben ugyanis, testvérével közös cégét megtartva,
belépett Quittner Zsigmond irodájába. Bár a terveket minden alkalommal
az irodatulajdonos szignálta, a művészettörténet cáfolhatatlannak
tartja, hogy Vágó vezető szerepet vállalt az 1907-re felépült budapesti
Gresham-palota tervezésében – annál is inkább, mivel annak számos
részletformája megjelenik Vágó saját munkáin is.
A Vágó-testvérpárnak 1906-ban készül el első középületük, az Erzsébet
téri Nemzeti Szalon. Ez nagy sajtóvisszhangot kavar, ugyanis Hauszmann
Alajos historizáló kioszkját építik át a legmodernebb formákkal
kiállítóhellyé, a bécsi Sezession méltó budapesti párjává. A belsőben a
kor fontos művészei: Nagy Sándor, Körösfői-Kriesch Aladár és Róth Miksa
kapnak szerepet, akik az építészek visszatérő alkotótársaivá válnak.
1908-ra készül el egy újabb középület, a formajegyeiben a Nemzeti
Szalonhoz hasonló Városligeti Színkör. Mivel itt befektetett pénzüket
Vágóék öt év alatt sem kapják vissza, 1913-ban saját működtetésbe veszik
a színházat.
Utolsó jelentős közös munkájuk a Dohány utcában elkészült Árkád Bazár,
azaz Késmárky és Illés Játékáruháza és bérháza. A sarokház nyilvánvalóan
a bécsi szecessziós építészet legfrissebb eredményeinek ismeretében
készült, és mint ilyen, a korszak legfontosabb hazai alkotásai közé
tartozik. Jellegzetes, a pécsi Zsolnay porcelángyárban készült
homlokzati díszítése részben a mai napig megmaradt.
József és László 1911-től önállóan dolgoztak tovább, de a jó személyes
(és olykor szakmai) kapcsolat megmaradt közöttük. Utolsó nagy közös
sikerük az 1911-es római nemzetközi építészeti kiállításon közösen
elnyert aranyérem.
Az 1910-es évek első felében Vágó hajdani mestere, Lechner Ödön
munkatársaként dolgozott egészen annak 1914-es haláláig. Vélhetően
szerepet vállalt Lechner pozsonyi munkáinak tervezésében, az Irányi
utcai Vermes-ház, valamint a Vajda Péter utcai iskola terveinek
elkészítésében, és egészen biztosan közösen dolgoztak a kőbányai
Szent
László Gimnázium tervein. Vágó nem csupán munkatársként segítette az
idős, erre az időszakra a nagy megbízásokból méltatlanul kizárt mestert:
lakást szerzett neki a Gutenberg-otthonban, 1911-ben találkozót
szervezett Lechner és Otto Wagner között, mestere halála után pedig
annak kávéházi adósságait is kifizette.
Az ebben az időszakban készült, de nem Lechnerrel közös munkái a kortárs
bécsi építészet hatását tükrözik. Legfontosabb, máig álló házai közül
kiemelkedik a Schiffer Miksa építési vállalkozó számára tervezett
budapesti villa, amelyet Vágó a kor haladó képzőművészeivel
együttműködve, afféle „Gesamtkunstwerk” módjára valósított meg 1910-12
között. Hasonló jelentőségű, egyben a hazai villaépítészetben is
kiemelkedő jelentőségű mű volt a Schiffer partnere, Grünwald Mór számára
tervezett budai villa, amely a második világháborúban megsemmisült.
Ugyancsak kiemelkedő jelentőségű munkája a Lipótvárosi Kaszinó nyári
helyisége, amelynek Vágó által tervezett enteriőrjei nemcsak a hazai, de
a nemzetközi sajtóban is igen pozitív visszhangot kaptak.
1918-ban a kommunista forradalmat követően Vágót a Nemzeti Lakáshivatal
vezetőjének nevezték meg, majd az
1919-es
Tanácsköztársaság létrejöttét követően az Építészeti Direktórium
vezetője lesz. E minőségében a lakáshiány megoldását tekinti
legfontosabb feladatának, és a rendelkezésre álló rövid idő alatt
nagyszabású építkezéseket készít elő. Hivataláról még a kommün bukása
előtt lemondott; szerepvállalása azonban Vágó számára ezt követően
ellehetetlenítette a magyarországi munkavégzést: soha többet nem vették
fel a magyar kamarába. 1919-ben családjával együtt Olaszországba
emigrál.
Rómában telepednek le, ahol az építész Giuseppe Vago néven próbál új
életet kezdeni. Eleinte más irodáknak dolgozik névtelen asszisztensként;
a családot felesége énekesnői bevételei tartják el. Emellett Vágó
önszorgalomból készít nagyléptékű terveket (például kertvárost Rómába),
és több nemzetközi pályázaton is indul – többnyire sikertelenül. A római
évekből egyetlen megvalósult munkája az Hôtel de la ville szálloda,
amely egy régi palota átépítésével és bővítésével keletkezett.
1926-ban a szinte teljesen elszegényedett Vágó visszaköltözik
Budapestre, hogy testvére irodájának segítségével indulni tudjon a
Népszövetség székházára kiírt pályázaton. Ez a család szétszakadásához
vezet: felesége Rómában marad, fia pedig Párizsban tanul tovább (a
házaspár később elválik, Vágó Magyarországon újranősül). Vágó négy
hónapot tölt a tervek elkészítésével, de munkája végre eredményes lesz:
nyolc másik építésszel együtt tervét első díjjal ismerik el. A pályázati
sikert azonban nem követi valódi eredmény: a következő években Vágó
idejének és energiájának jelentős részét a Budapest–Párizs–Genf közötti
ingázás, a szintén első díjas Le Corbusier által indított, a rágalmakat
sem nélkülöző médiahadjárat, valami a többi tervezőtárssal való
hadakozás emészti fel. A megvalósult épületen a nagyterem, valamint a
könyvtár kialakítása köthető hozzá, a végleges, neoklasszicista
homlokzat azonban teljesen az ízlése ellen való: ő a modern hangvételt
pártolta volna.
Visszaköltözését követően a kamara többszöri kérése és a nemzetközi
siker ellenére sem veszi vissza soraiba, így csak elvétve tervezhet. A
telefonkönyvben úgy szerepel: „Vágó József magánzó, a Népszövetség genfi
palotájának tervezője”.[10] Ekkoriban épület házai közül a legfontosabb
az 1934-ben modern stílusban épített Városmajor utcai lakóház dr. Basch
Lóránt számára. Emellett könyveket ír: 1930-ban jelenik meg Városokon
keresztül című munkája. 1934-től foglalkoztatja Budapest városrendezése,
eleinte a Tabánra szorítkozva, majd a város teljes területére; e
munkáját Budapest művészi újjáépítése című könyvében összegzi. Bár a
rendkívül alapos és átgondolt terveket 1936-ban a Nemzeti Szalonban és
az 1937-es párizsi világkiállításon is bemutatja, itthon mégsem kap
megbízást. Végső elkeseredésében újra az emigráció mellett dönt. Utolsó
éveit súlyos betegségtől gyötörve a franciaországi Salies-de-Béarn
kisvárosában tölti, ahol a Jövő városa című, átfogó
építészeti-urbanisztikai koncepción dolgozik.
Gutemberg tér 3 (Gutemberg Otthon)
Szent László Gimnázium
Honvéd utca 4. (Neuschlosz-bérház)
Visegrádi utca 17.
Boráros tér 3.
Mester utca 3.
Dohány utca 24.
Népszínház utca 25.
Vörösmarty utca 4.
Városmajor utca 45.