Magyar műépítész, iparművész, festő; Árkay Sándor műlakatos fia, Árkay Bertalan építész apja. Műveinek nagy részére a népies stílus jellemző.
Árkay Aladár Árkay Sándor kiváló műlakatos
iparművésznek a fia. A család 1869-ben költözött Pest-Budára, ahol az
apa a dualizmus korában újra felvirágzó hazai kovácsművészet egyik
vezető képviselője lett. Számtalan épület kovácsoltvas díszei fűződnek
nevéhez: a fővárosban többek között a New York-palotáé, a Nyugati
pályaudvaré, a Dísz téri honvéd főparancsnokságé vagy a régi Erzsébet
hídé.
Diplomáját a Műegyetemen szerezte. Rajzban Balló Ede volt az első
mestere. Először a Fellner és Helmer cég irodájában, majd
Hauszmann Alajos mellett a
budavári
Királyi-palota építkezésén dolgozott. Fiatalabb korában foglalkozott
festészettel is. Később apósával, Kallina Mórral társult, akivel együtt
építették – többek között – a budai Várban a
Honvédelmi Főparancsnokságnak a második világháború alatt nagyrészt
elpusztult épületét (1896), a Corvin téren a
Budai Vigadót
(1896–1897), valamint a
Gellért-hegy
oldalában az 1904–1905-ben megvalósult
Szent
Gellért-emlékművet. Az eklektikától indult, de hamarosan hangadó
építészévé vált a magyaros szecessziós törekvéseknek.
Első jelentős épülete a Budapest VI. kerületében az Andrássy út – Hősök
tere sarkán álló Babocsay-villa (a későbbi jugoszláv nagykövetség
épülete) 1905-ben, melyet már a húszas években gyökeresen átépítettek,
megfosztva eredeti jellegétől és díszeitől. Fő művei közé sorolandó a
Fasori református templom, a mai Városligeti fasor 7. sz. alatt.
Épületei szerkezetileg, formailag számos új elemet hordoztak.
1929-ben készült el a Győr-gyárvárosi római katolikus temploma, melyért
1930-ban megkapta a Kisfaludy Társaság Greguss-díját. 1929-ben részt
vett a győri színház tervpályázatán, munkáját megvásárolták.
1930-ban a budapesti
Erzsébet
sugárút tervpályázatán első díjat nyert.
Közvetlenül halála előtt kezdte a budapesti
városmajori római katolikus templom tervezését, amelyet fia,
Árkay
Bertalan építész fejezett be. Apa és fia együttes munkájából ma már nem
lehet eldönteni, melyiké volt az alapkoncepció.
Rimanóczy Gyula a felépült
templomról irt méltatásában (Tér és Forma 1933/4-5.sz), azt állítja,
hogy a terveket Árkay Aladár vázolta fel, de a közbejött halála miatt a
kivitelezés fiára maradt.
Rákospalotai templom terve
A Fasori református templom 1914-ben
A Budai Vígadó 1895-ben