Magyar építész, a magyar Országház tervezője, műegyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja.
A XIX. század második felének, de különösen a
századvégnek Ybl Miklós és
Schulek Frigyes mellett
legjelentősebb építésze Steindl Imre. Követője kora stílusának, a
romantikus életszemléletben gyökerező historizmusnak. Legismertebb
művét, az Országházat
sokan a főváros szimbólumának tekintik, bár a tervek miatt sok bírálat
is érte az építészt. Kétségtelen, hogy Steindl Imre a dualista
Magyarország legjellemzőbb művét teremtette meg két évtizedig tartó
munkájával. A Parlament épülete méreteivel az ezeréves, erejének
teljében levő hazát akarta szimbolizálni.
Édesapja, Steindl Károly (1802–1886) jó nevű ékszerész volt a Kígyó
utcában, édesanyja Wagner Rozina (1808–1876).
Steindl műegyetemi diplomájának megszerzése után rövidesen Bécsbe ment a
Képzőművészeti Akadémiára. Itt húszéves korától (két év budai egyetemi
megszakítással) hét éven keresztül korának legjobb építésztanáránál volt
növendék. Schmidt Frigyesnél, a bécsi dóm átépítőjénél és a bécsi
Városháza építészénél érték azok a stíluseszményt adó hatások, melyek
pályáján meghatározóak lettek. Mesterének kedvence volt. Kitüntetéssel
végzett, és mielőtt elkezdte volna tervezőpályáját, műemlékeket
tanulmányozott a Rajna mentén és Franciaországban. Hazatérve előbb
helyettes, majd 1870-től nyilvános rendes tanára volt a középkori
építészet történetének a Műegyetemen. Ezen a poszton maradt harminckét
éven át, itt egészen haláláig dolgozott. Közben elkezdte gyakorlati
építészi tevékenységét is. Első műveinek egyike a gróf Gyulay család
monumentális síremléke volt a vízivárosi temetőben.
Épít néhány bérházat és vidéki kastélyt. Első igazán nevezetes műve a
Váci utcai Új Városháza (1875) volt. Az épületet gót stílusban tervezte.
Már javában folyt az építkezés, amikor a főváros utasítást adott a
palota reneszánsz stílusban való áttervezésére. Steindl olyan gyorsan és
rutinnal dolgozott, hogy nem volt szükség a munka felfüggesztésére.
Folyamatosan - már az új, neoreneszánsz tervek szerint - vezette tovább
az építkezést. Különösen az épület díszterme és a főlépcsőház
kovácsoltvas díszítményei sikerültek jól. Ebben az időben építették fel
tervei szerint a budai Kereskedelmi és Iparbankot a Fő utcában és a
Margit híd hídfőházait. Elismerést kapott a berlini parlament
tervpályázatán.
Éveken át járta tanítványaival az országot és felmérte a műemlékeket,
ötszáz rajzzal illusztrálva. Így szerzett tapasztalatai megalapozták
kiemelkedően gazdag restaurátori tevékenységét. Kezdettől (1872) fogva
részt vett a Műemlékek Országos Bizottságának munkájában, és tagja volt
a
Mátyás-templom építőtestületének is. Schultz Ferenctől átvéve a
munkát ő restaurálta a
Vajdahunyad-várát, amit sajnos nem fejeztek be. Több templomot
épített újjá: a szegedi ferences rendházat, a bártfai, a máriafalvi és
az iglói templomokat. 1877-ben elkészítette a kassai gótikus
székesegyház helyreállításának terveit. Húsz év munkájával, restaurátori
tevékenységének koronájaként el is készült a dóm, igaz, a második torony
elhagyásával.
1881-ben Trefort Ágoston
kultuszminiszter megbízásából az Állatorvosi Főiskola Rottenbiller utcai
épületeit építette fel. Itt mutatkozott meg a mester különös erőssége,
kolorista tehetsége. A pavilonrendszerű egyetemi házak vöröstégla és
terrakotta burkolatot kaptak. Következő alkotása a Budáról Pestre
helyezett
Műegyetem neoreneszánsz, belül is nagyon tetszetős kétemeletes
épülete volt a Múzeum körúton.
Steindl Imre hírneve, kitüntetéseinek száma egyre nőtt. Díjakat kapott a
bécsi és a párizsi világkiállításon. Elnyerte a francia akadémia érmet,
itthon pedig a Ferenc József rend lovagkeresztjét. Eddigi munkái
azonban, talán az Új Városházát és a kassai gótikus székesegyház
helyreállítását leszámítva, csak jó színvonalú rutinmunkák voltak. Az
igazi feladat még csak ekkor következett. Szokatlanul nagy szorgalma és
a hagyományőrző, a múlt művészeti értékeit felújító kor lehetővé tette
számára, hogy létrehozza nagy művét, megtervezze az Országházat.
Az országgyűlés egy állandó Országház építésére 1880-ban hozott
törvényt. A korábbi ideiglenes Országházat 1864-ben néhány hónap alatt
építették fel a Sándor főherceg (ma Bródy Sándor) utcában. Itt ülésezett
a parlament alsó háza, a főrendiház pedig a szomszédos
Nemzeti
Múzeumban. 1881-ben tehát egy országos bizottságot alakítottak az új
Országház építését előíró törvény végrehajtására.
1883. február 1-jei határidővel nemzetközi tervpályázatot írtak ki egy
az országgyűlés mindkét házát befogadó, a közös üléseknek valamint az
ún. delegációnak (osztrák és magyar küldöttekből álló vegyes törvényhozó
testület) helyet adó parlament felépítésére. A tizenkilenc pályázó
között volt Hauszmann Alajos,
Schickedanz Albert és Otto
Wagner is. Steindl Imre is indult és negyedmagával megosztott első díjat
kapott. A kivitelezésre újbóli és módosított tervezési elveket
állapítottak meg, és a végleges tervek ezek szerinti elkészítésével őt
bízták meg.
1885-ben megtörtént az alapkő letétele. Az építkezés tizenkilenc évig
tartott. Eredetileg a millenniumra szerették volna átadni az épületet,
de a részmunkákkal 1896-ra nem készültek el, így csupán az együttes
ünnepi országgyűlést tudták benne megtartani.
A Parlament Steindl elképzelésében gótikus stílusban fogant, és hogy
végül az ő tervét valósították meg, abban nagy szerepe volt gróf
Andrássy Gyula korábbi miniszterelnök londoni tapasztalatainak. A gróf a
Temze-parti gótikus angol parlament hatására a szintén folyóparti és
ugyancsak neogót elképzelés mellett állt ki, a komor középkorias szellem
pedig tetszésre talált az uralkodónál. Steindl később, valószínűleg a
bírálók befolyására is, sok engedményt tett az oldottabb, színesebb
kedélynek a belső terek kialakításában. A 235 méter hosszan elnyúló
épületben északon a főrendek tanácsterme, délen a képviselőházi
ülésterem van, középen a kupola az egyesítő alkotmányt és az egységes
törvényhozást szimbolizálja, miként a Szent Korona az állam rendjeinek
szabadságát.
Steindl Imrének szinte minden idejét lekötötte az építkezés felügyelete,
a részletek pontos kidolgozása. Életében már nem vállalt nagyobb
feladatot, tanított az egyetemen. Nyilván csak a kivételes alkalom -
hogy végre templomot, egy a saját stílusának, a gótikának leginkább
megfelelőt építhessen - vette rá, hogy pályázzon az erzsébetvárosi
Rózsák terére szánt plébániatemplom kivitelezésére. Öt tervet nyújtott
be. Elnyerte a megbízást, és a legmagasabb állami kitüntetést is
életművéért. 1900-ban a művészeknek adható legelőkelőbb Pro Litteris et
Artibus-díjban részesült. Ekkor már tagja volt a brit és a magyar
akadémiának is. Művészi elképzeléseit akadémiai székfoglalójában így
fogalmazta meg: "Én az Új Országházzal új stílust nem akartam
teremteni, mert kőbe alkalmazható építészeti formáink nemzeties
jellegének nyoma sincs sehol, s egy ilyen századokra szóló monumentális
épületet ephemer részletekkel nem kezelhettem, hanem igenis arra
törekedtem, hogy a középkornak e remek stílusába szerény módon,
óvatosan, mint azt a művészet mindenkor okvetetlenül megkívánja, nemzeti
és egyéni szellemet hozzak be. E célból eddig létező síkdíszítményeink
összes motívumait, falfelületek stb. díszítésére góth stílus szellemében
használtam fel hazánk flóráját, mezőink, erdőink és rónáink növényzetét,
annak formáit pedig többé-kevésbé stilizálva alkalmaztam...”.
Fő műve felavatását, mint a kortárs Ibsen Solness építőmestere, már nem
érhette meg. 1902 nyarának végén halt meg. A
Kerepesi úti
temetőben helyezték örök nyugalomra. Halála után öt héttel avatták
fel az Országházat, a részletmunkák 1904-ig tartottak. Tanítványai meleg
szívét, kedvességét dicsérték. Még kritikusai is tisztelték szorgalmát
és mesterségbeli tudását. Néhány év alatt azonban megfeledkeztek róla.
Emlékét csak a követőiből alakult Steindl céh ápolta. Manapság
szívesebben veszünk el fő műve részleteiben, mert ilyen tekintetben
igazán tipikusan gótikus ez a mi Parlamentünk. Láthatatlan helyeken is
jelentőséggel felruházott szobrok, párkányok, kiugrók vannak, mint ahogy
új országunk háza is épül a sok ismeretlen lélekből, láthatatlanból
láthatóvá.
Országház
Új Városháza
Erzsébetvárosi plébániatemplom